بررسی و مقایسه دایون Y7 با Y5؛ با قدرت به پیش!

هرچند قدرت این موتور خیلی از نمونه 2 لیتری قبلی بیشتر نیست اما 40 نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد که رقم قابل‌توجهی است و در آفرود قطعاً به کمک راننده می‌آید. این موتور 2.4 لیتری هم مثل نمونه قبلی تحت لیسانس میتسوبیشی است.

دایون Y7
دایون Y7 موتور

Y7 در طراحی داخل و بیرون هیچ تفاوتی با Y5 ندارد و بنابراین، در این مدل جدید شاهد همان ظاهری قبلی هستیم که ویژگی خاصی ندارد اما برای یک شاسی‌بلند آفرودی قابل‌قبول خواهد بود.

ADS B1

دایون Y5 به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی به بازار عرضه می‌شد که 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور داشت اما Y7 به پیشرانه جدید و قوی‌تر 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده است که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دایون Y5

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت مدل جدید Y7 با Y5 در زیر کاپوت به چشم می‌خورد.

ایلیا موتور چند آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها، سنسور باران با برف‌پاک‌کن خودکار و دی‌لایت را به لیست امکانات Y7 افزوده است.

شرکت خودروسازی ایلیا از زمستان سال 1400 عرضه شاسی‌بلندی با نام دایون Y5 را با مدل 1401 به بازار آغاز کرد. این خودرو درواقع نسخه شاسی‌بلند پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 به‌حساب می‌آید که توسط مکث موتور در ایران به تولید می‌رسد. تفاوت دایون Y5 با دیگر شاسی‌بلندهای چینی بازار کشورمان برخورداری از شاسی مستقل و قفل دیفرانسیل عقب است که آن را به یک SUV واقعی با توانایی‌های آفرود بالا تبدیل می‌کند. حال پس از گذشت مدتی از عرضه Y5 به بازار، ایلیا موتور اقدام به معرفی مدل جدیدی بنام دایون Y7 کرده است.

در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت‌های دایون Y7 و Y5 بپردازیم.

دایون Y7 dayun
نمای جلو دایون Y7

تفاوت دایون Y7 و Y5

مدل جدید Y7 علاوه بر پیشرانه قوی‌تر، به آپشن‌های بیشتری هم مجهز شده است.

در بخش انتقال قدرت اما تغییری صورت نگرفته و Y7 هم مثل Y5 از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. این شاسی‌بلند چینی همچنین به سامانه چهارچرخ محرک ساخت بورگ‌وارنر با حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین مجهز است.

علاوه بر این، در نسخه Y7 پلاس آپشن‌های دیگری شامل دوربین 360 درجه، سیستم تشخیص نقطه کور و سنسورهای پارک جلو و عقب هم قابل سفارش خواهد بود.

این یعنی صرفاً از روی نوشته‌های DAYUN Y7 و 2.4T در عقب می‌توان این مدل جدید را از Y5 تشخیص داد. در داخل هم همان داشبورد قبل دیده می‌شود که با پلاستیک فراوان، نمایشگر کوچک و دریچه‌های تهویه ساده، چندان مدرن به نظر نمی‌رسد اما تریم مشکی براق و همین‌طور پانل دیجیتالی کنترل تهویه، کمی فضا را از یکنواختی خارج کرده است.

 


منبع: https://charkhan.com/147012/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-y7-%D8%A8%D8%A7-y5/

Y7 مثل برادر ضعیف‌تر خود به رینگ‌های 17 اینچی با لاستیک‌های 245 مجهز است و در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی بهره می‌برد. Y7 اما طبیعتاً به خاطر پیشرانه حجیم‌تر و قوی‌تر، مصرف سوخت بیشتری هم دارد و در هر صد کیلومتر 10.1 لیتر بنزین می‌سوزاند که این رقم برای Y5 برابر با 9.3 لیتر است.

تفاوت آپشن‌ها و امکانات دایون Y7 و Y5

این خودرو 4,771 میلی‌متر طول، 1,870 میلی‌متر عرض و 1,828 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,790 میلی‌متر است.

مشخصات فنی

این در حالی است که امکانات قبلی Y5 مثل نمایشگر لمسی با بلوتوث، سیستم صوتی با 8 بلندگو، سیستم تهویه دیجیتالی با کنترل مستقل ردیف عقب، دوربین دید عقب، استارت دکمه‌ای، دو ایربگ، استارت دکمه و… هم در Y7 ارائه می‌شود تا این خودرو بهتر بتواند با رقبای مجهزتر خود رقابت کند.

طراحی بیرون و داخل Y7

دایون Y7

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 202 اسب بخار 215 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر 320 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 9.3 لیتر 10.1 لیتر
طول 4,771 میلی‌متر 4,771 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر 1,870 میلی‌متر
ارتفاع 1,828 میلی‌متر 1,828 میلی‌متر
فاصله محوری 2,790 میلی‌متر 2,790 میلی‌متر
ظرفیت سرنشین 7 نفر 7 نفر

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی