بررسی کی ام سی X5 فیس لیفت جک S5

داخل کی ام سی X5

هنوز قیمت این خودرو در کشورمان مشخص نیست ولی ازآنجایی‌که هم‌اکنون جک S5 با قیمت 1.5 میلیارد تومان عرضه می‌شود، باید برای X5 احتمالاً انتظار 200 تا 300 میلیون تومان قیمت بیشتری را داشته باشیم. با این قیمت، KMC X5 به رقیب مستقیم تیگو 7 پرو تبدیل خواهد شد.


منبع: https://charkhan.com/144004/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-kmc-x5-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/

در این فیس‌لیفت، طول خودرو با 95 میلی‌متر افزایش به 4,505 میلی‌متر و عرض آن با 50 میلی‌متر افزایش به 1,850 میلی‌متر رسیده است.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، کرمان موتور در روزهای گذشته فرآیند واردات قطعات CKD کی ام سی X5 را آغاز کرده و قطعات این خودروی مونتاژی ثبت سفارش شده است؛ بنابراین، احتمال آن وجود دارد که در رویدادهای خودرویی آتی نظیر نمایشگاه خودرو شیراز، کرمان موتور از KMC X5 رونمایی کند.

تجهیزات و امکانات KMC X5

S5 نیز یکی دیگر از محصولات جک است که با تجربه یک فیس‌لیفت بزرگ، به برند سهول منتقل شده است. این خودرو با نام سهول X6 اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2022 رونمایی شد.

در عقب KMC X5 نیز حجم تغییرات به‌اندازه جلو زیاد نیست زیرا بخش عمده‌ای از چراغ‌ها تقریباً دست‌نخورده باقیمانده و فقط حالا توسط نواری باریک به هم متصل شده‌اند.

ADS B1

همچنین تزئینات رنگی روی داشبورد، پانل درها و کنسول میانی هم حال و هوایی شاداب و سرزنده به کابین خودرو بخشیده‌اند.

البته لازم به ذکر است که هردوی این موتورها از نوع GDI یا تزریق مستقیم سوخت هستند.

این خودرو در چین در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود که سطح تجهیزات متفاوتی دارند و فعلاً نمی‌دانیم کرمان خودرو کدام تیپ کی ام سی X5 را برای عرضه در کشورمان انتخاب کرده است ولی بااین‌حال، ازجمله تجهیزاتی که در بالاترین تیپ سهول X6 در چین ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نمایشگر 12.3 اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری
  • سنسور دنده‌عقب و سیستم پایش باد تایرها
  • سانروف پانورامیک
  • صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی
  • دوربین 360 درجه
  • سیستم صوتی با 11 بلندگو
  • شش ایربگ
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • هشدار برخورد جلو
  • ترمز اضطراری
  • سیستم پایش نقاط کور
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سنسور نور و باران
  • درب صندوق برقی با سنسور پایی
  • نورپردازی داخلی

مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس سهول X6

 

به‌طورکلی، X5 با این کابین قطعاً در برابر رقبای مدرن‌تر خود حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

در قسمت جلویی خودرو با جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغ‌های T شکل، شاهد نمای کاملاً جدیدی هستیم تا جایی که در نگاه اول هرگز به نظر نمی‌رسد این یک جک S5 باشد.

همان‌طور که اشاره شد، جک S5 هم‌زمان با تغییر برند به سهول، فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرده است تا ظاهر قدیمی و سالخورده آن مدرن‌تر شود.

تنها نکات قابل‌توجه در این قسمت رینگ‌های جدید دورنگ و زه زردرنگ در پایین درها هستند.

این در حالی است که جک S5 هم‌اکنون در کشورمان با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود که 171 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، پیشرانه KMC X5 یا سهول X6 از جک S5 ضعیف‌تر است و هنوز نمی‌دانیم که کرمان خودرو این کراس اوور جدید را با همان پیشرانه اصلی 150 اسب بخاری تولید خواهد کرد یا پیشرانه 1.5 لیتری 171 اسب بخاری جدید S5 را در سینه آن قرار خواهد داد.

سهول برندی متعلق به جک است و از سال 2020 تمام سدان‌ها و شاسی‌بلندهای جک از طریق این برند به بازار عرضه می‌شوند.

کی ام سی X5 در داخل از داشبورد کاملاً جدیدی که به‌طور کامل از نو طراحی شده و هیچ شباهتی با کابین قدیمی و از مد افتاده S5 ندارد.

از این نما خودرو کاملاً مدرن و تهاجمی به نظر می‌رسد اما هرچه به سمت عقب حرکت می‌کنیم اوضاع تغییر کرده و ذات قدیمی خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا X5 در پروفیل جانبی تقریباً هیچ تغییر بزرگی نسبت به قبل تجربه نکرده و دماغه کاملاً جدید و اغراق‌شده در پیوند با پروفیل جانبی ساده و قدیمی، عدم هماهنگی عجیب و ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

قیمت و زمان عرضه

جک S5 قدیمی‌ترین محصول در حال تولید کرمان خودرو محسوب می‌شود. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2012 رونمایی شد، در کشورمان مورد استقبال قرار گرفت و به یکی از چینی‌های موفق بازار تبدیل شد. به همین دلیل، کرمان خودرو با به‌روزرسانی‌های جزئی، همچنان S5 را روی خط تولید حفظ کرده است. بااین‌حال، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و در برابر کراس اوورهای چینی جدید بازار کشورمان حرفی برای گفتن ندارد. ازاین‌رو، کرمان خودرو قصد عرضه نسخه فیس لیفت جک S5 را با نام KMC X5 – کی ام سی X5 دارد. در ادامه با ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو آشنا خواهیم شد.

محموله CKD قطعات خودرو KMC X5 کرمان موتور ثبت سفارش شد

سهول X6 یا کی ام سی X5 در چین با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که 150 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته دوکلاچه Wet صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، سپر هم از نو طراحی شده و جا پلاک از روی درب صندوق به اینجا انتقال یافته است تا نمای متفاوتی نسبت به قبل ایجاد شود اما با این کار حالا درب صندوق بیش‌ازحد ساده و خالی به نظر می‌رسد.

در اینجا طبق رویه این روزهای طراحی خودروها شاهد نمایشگر لمسی بزرگ 12.8 اینچی در بالای داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی (در تیپ‌های بالاتر)، غربیلک فرمان چهار پره، کنسول مرکزی جدید با شیفتر الکترونیکی گیربکس و طرح افقی داشبورد هستیم که فضای بسیار مدرن‌تری را ایجاد کرده‌اند.

خودرویی که کرمان خودرو قصد عرضه آن را به بازار کشورمان دارد، در اصل سهول X6 (با تلفظ سی‌هائو در چینی) نام دارد.

طراحی بیرونی KMC X5

کی ام سی X5 یا سهول X6

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی