تحول در ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اتوبوس‌های برقی ایرانی

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو با بیان این‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد نیازمند نوسازی است، گفت طبق مصوبه هیئت دولت، هزار دستگاه اتوبوس موردنیاز استان خراسان و شهر مشهد است که می‌توان از تولیدات داخلی و شرکت ایران‌خودرو دیزل برای تأمین آن اقدام کرد؛ اما با توجه به سازگار بودن طراحی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل با استانداردهای جهانی، علاوه بر تأمین نیاز داخل، امکان اخذ مجوز و تأییدیه‌های بین‌المللی به‌منظور صادرات این اتوبوس به دیگر کشورها نیز وجود خواهد داشت.

در این اتوبوس از موتورهای الکتریکی ساخت بهترین برندهای جهانی استفاده شده که با حداکثر ۴۷۵ اسب بخار و گشتاور و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند تا عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل را به خود اختصاص دهد. اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل درعین‌حال از بهترین برندهای جهانی باتری بهره می‌برد که با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات ساعت، بالاترین ظرفیت باتری را در میان اتوبوس‌های برقی ساخت کشور داشته و با کالیبراسیون انجام شده بر روی محصول به‌منظور استفاده بهینه باتری، امکان پیمایش ۲۵۰ کیلومتر با هر بار شارژ را خواهد داشت که از این نظر نیز پیشتاز است. این محصول با بهره‌مندی از پرقدرت‌ترین موتور بازار و امکان بالاروی از شیب ۲۰ درصد به‌صورت ممتد و همچنین به‌کارگیری آخرین فناوری‌های مورداستفاده در اتوبوس‌های برقی در بخش ایمنی، آسایش و راحتی راننده و مسافران، به‌طور کامل برای استفاده در شرایط مختلف مسیرهای حمل‌ونقل شهری، آماده است. ‌

 

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل که می‌تواند سهم بزرگی در هوشمند سازی حمل‌ونقل عمومی کشور ایفا کند، از ویژگی‌هایی همچون طراحی بدنه و شاسی یکپارچه (مونوکوک)، ارتباط با مرکز داده، بازیابی انرژی، سامانه نمایشگر پیشرفته و سامانه خنک کاری برخوردار است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تولید این محصول در شرکت ایران‌خودرو دیزل علاوه بر برخورداری از بزرگ‌ترین خط تولید اتوبوس در خاورمیانه، طراحی و ساخت کاملاً بومی این محصول بر مبنای پلتفرم اتوبوس دیزلی آتروس است که باعث افزایش سرعت در تولید محصول نهایی و عرضه آن به مشتری خواهد شد. به‌تازگی نایب‌رئیس و سخن‌گوی شورای شهر مشهد از برنامه ورود اتوبوس برقی به خطوط اتوبوس‌رانی این شهر خبر داد و گفته است که این اتوبوس به‌صورت آزمایشی وارد اتوبوس‌رانی مشهد خواهد شد تا بررسی‌های فنی برای استفاده از آن صورت گیرد.

در کشورمان هرچند این موضوع مغفول مانده است اما طی چند وقت اخیر سنگین‌سازان داخلی در این زمینه حرکت‌هایی انجام داده‌اند. در خرداد سال 1400، اولین اتوبوس برقی ایرانی با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان معرفی شد تا آغازگر تغییر بزرگی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور باشد. سپس مدت کوتاهی بعد یعنی در اسفند همان سال نیز ایران‌خودرو دیزل نیز اقدام به معرفی اتوبوس شهری برقی خود کرد. این اتوبوس که بر اساس استراتژی‌های کلان گروه صنعتی ایران‌خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه یافته، با نام تجاری e-Atros معرفی شد. این اولین اتوبوس برقی گروه صنعتی ایران‌خودرو است که مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید رسیده و به‌عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حمل‌ونقل عمومی کشور معرفی شد.

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلان‌شهرها خصوصاً در کشورمان، آلودگی هوا است. مشکی که سالانه جان تعداد زیادی از هم‌وطنان را می‌گیرد. دراین‌بین، اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش بزرگی در این آلودگی دارند زیرا به‌طور مداوم در شلوغ‌ترین نقاط شهرها تردد دارند و با پیشرانه‌های دیزلی آلایندگی زیادی را روانه آسمان می‌کنند. ازاین‌رو، سال‌ها است که در کشورهای غربی استفاده از اتوبوس‌های برقی مدنظر قرار گرفته است. این اتوبوس‌ها به لطف قوای محرکه پاک و بدون آلایندگی، می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ داشته باشند.

اولین اتوبوس برقی ایرانی با نام شتاب

 

استفاده از اتوبوس‌های برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، مزیت‌های دیگری هم به همراه خواهد داشت. بر اساس بررسی‌های انجام شده، استفاده از اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل برای جایگزینی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شهری، منجر به کاهش مصرف سوخت سالانه ۴۰ هزار لیتر به ازای هر دستگاه اتوبوس با میانگین پیمایش ۸۰ هزار کیلومتر در سال و همچنین کاهش انتشار سالانه ۲.۳ تن گاز آلاینده به ازای هر اتوبوس خواهد شد. علاوه بر این، هزینه پایین تعمیر و نگهداری برای مصرف‌کنندگان به خاطر استفاده از قوای محرکه برقی نیز، اتوبوس‌های برقی را به گزینه‌ای جذاب برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها تبدیل خواهد کرد.



منبع: https://charkhan.com/129016/%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8/

مزیت‌های استفاده از اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل شهری

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی