تعریف جاسوسی انواع جاسوسی مجازات جاسوسی در قانون مجازات اسلامی حقوق نیوز

هدف‌ تجسس‌ نظامی‌ به‌دست‌آوردن‌ اطلاعات‌ و معلومات‌ مربوط به‌ نیروهای‌ مسلح‌ در زمان‌صلح‌ و جنگ‌ است‌. دشمن‌ می‌کوشد اطلاعات‌ دفاعی‌ کشور را در معرض‌ دستبرد قرار دهد و اطلاعاتی‌ درباره‌ انواع‌ اسلحه‌ها و میزان‌ آن‌ و تعداد نیروهای‌ مسلح‌ و شکل‌ سازمان‌بندی‌ آن‌ و… به‌دست آورد که‌ این‌ نوع‌ از جاسوسی‌ در قوانین‌ اکثر کشورها مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌. دشمن‌ می‌کوشد اطلاعات‌ دفاعی‌ کشور را در معرض‌ دستبرد قرار دهد و اطلاعاتی‌ درباره‌ انواع‌ اسلحه‌ها و میزان‌ آن‌ و تعداد نیروهای‌ مسلح‌ و شکل‌ سازمان‌بندی‌ آن‌ و… به‌دست آورد که‌ این‌ نوع‌ از جاسوسی‌ در قوانین‌ اکثر کشورها مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌.

بند دوم: اینترنت

جاسوسی کار به‌دست آوردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بدون اجازه و آگاهی صاحب آن اخبار جاسوسی است. مورتن استورم به اسلام گرویده و به طور واضح کار های خود را به سی ای ای وسازمان جاسوسی بریتانیا گزارش می دهد. در روسیه و ایالات متحده آمریکا، ۱۸۰۰ کلاهک هسته ای آماده برای حمله در عرض پانزده دقیقه می باشد.

این نوع Spyware نیز از دید کاربر مخفی است و کلیه فعالیت ها اعم از کلیدهای فشرده شده ، وب سایت های بازدید شده ، مدت زمان استفاده از هر چیزی ، تمام فعالیت های اینترنتی ، کلیک های انجام شده ، گرفتن عکس و فیلم از صفحه دسکتاپ و … تمامی داده های این نوع جاسوس افزارها از طریق یک رابط کاربری تحت وب و محافظت شده با پسورد نگهداری و قابل دسترس است. اطلاعات‌ اقتصادی‌، دشمن‌ را بر حصر اقتصادی‌ صحیح توانمند می‌کند که‌ امروز به‌عنوان‌ حربه‌ای‌ از سوی‌ استکبار مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد و به‌ تعبیری‌ می‌توان‌ ادعا کرد که‌ مبارزه‌ با اینگونه‌جاسوسی‌ در جهان‌ امروز کم‌ اهمیت‌تر از مبارزه‌ علیه‌ جاسوسی‌ نظامی‌ نیست‌.

د – هر نظامي‌ كه‌ براي‌ بدست‌ آوردن‌ اسناد يااطلاعات‌ طبقه‌بندي‌ شده‌، به‌ نفع‌ دشمن‌ و يا بيگانه‌ به‌محل‌ نگهداري‌ اسناد يا اطلاعات‌ داخل‌ شود، چنانچه‌ به‌ موجب‌ قوانين‌ ديگر مستوجب‌ مجازات‌شديدتري‌ نباشد حبس‌ از 2 تا 10 سال‌ محكوم‌ مي‌گردد. این نوع جاسوس افزار بیشتر در قالب ابزارهای Startup ای سیستم قرار می گیرند و به محض روشن شدن و لاگین به سیستم فعالیت خودشان را شروع می کنند ، هر آدرس URL ای که توسط کاربر در مرورگرهای مختلف وارد شود جاسوسی می شود .. تقریبا مکانیزم کاری مشابه به سایر جاسوس افزار ها دارد و اطلاعات را ابتدا جاسوسی و در یک فایل لاگ ذخیره و سپس در زمان معین شده توسط مهاجم برایش ارسال می شود . مقاله فوق شرحی بود از جرم جاسوسی برای آشنایی هر چه بیشتر شما با قانون کشور عزیزمان ایران.درصورتیکه شما نیاز به کسب اطلاعات در زمینه های مختلف حقوقی دارید میتوانیداز مشاوران مجرب و وکلای حرفه ای موسسه ملک پور بهره ببرید.

نرم‌افزار جاسوسی (Spyware) چیست؟ نحوه عملکرد و روش‌های پیشگیری

تلویزیون‌های پیشرفته پلاسما و LED مدل ۲۰۱۲ سامسونگ مجهز به دوربین HD، دو میکروفن و نرم‌افزارهایی برای دنبال کردن و تشخیص چهره و تشخیص صدا هستند. چنین ابزارهایی را می‌توان به وسیله فناوری‌هایی چون شناسایی فرکانس رادیویی، شبکه‌های حسی و سرورهای جاسازی‌شده کوچک که همگی با استفاده از محاسبات فراوان، کم‌هزینه و پرقدرت به نسل بعدی اینترنت متصل می‌شوند مکان‌یابی، شناسایی، رصد و از راه دور کنترل کرد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت کل جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید. شناخته می‌شود و بسته به نوع فعالیت، محکومیتهایی برای او منظور می‌گردد.

جاسوسی‌ نظامی‌

جاسوسی معمولاً جرمی سازمان‌یافته و در عین حال فراملی است زیرا در آن اطلاعات سری و حیاتی یک کشور از طریق یک نظام سازمان‌یافته و نیروی انسانی، نه ابزاری مثل ماهواره‌های اطلاعاتی کشورها، در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. یکی‌ از جنبه‌هایی‌ که‌ دشمن‌ علیه‌ امنیت‌ کشور از آن‌ استفاده‌ می‌کند، اطلاع‌ از مصنوعات‌ علمی‌ و اختراعات‌ و ابتکارات‌ نظامی‌ و غیرنظامی‌ است‌. حفظ این‌ اطلاعات‌ از دستبرد اجانب‌ از وسایل‌ مهم‌دفاع‌ از کشور است‌ زیرا دشمن‌ با دستیابی‌ به‌ این‌ قبیل‌ اطلاعات‌ آن‌ را ضد‌کشور و مصلحت‌جامعه‌ به‌ کار می‌برد.

تعریف جاسوسی انواع جاسوسی مجازات جاسوسی در قانون مجازات اسلامی حقوق نیوز

با پیشرفت وسایل برقی هوشمند و استفاده از آنها در ابزارآلات ساختمان، جاسوسی در خانه‌ها آسان‌تر شده است. این وسایل جدید همچون یخچال، اجاق گاز و سامانه برق خانه که به اینترنت متصل می‌شوند می‌توانند “مفهوم رازداری و پنهان‌کاری ما را تغییر دهد. یکی از این موارد ریزتراشه‌ای است که شرکت برودکام کورپریشن (Broadcom Corp.) برای گوشی‌های هوشمند تولید کرده که با تعبیه آن در تلفن‌های همراه هوشمند می‌توان دقیق‌ترین موقعیت مکانی افراد را با اختلاف چند سانتیمتر تعیین کرد. شبکه های مورد ذکر با روش های متفاوتی به یکدیگر متصل و موجودیت واحدی با نام « اینترنت» را به وجود آورده اند.

  • در IOS هم گاهی اوقات با نصب اپلیکیشنی به نام Cydia نرم‌افزارها روی یک گوشی با قفل شکسته شده دانلود می‌شوند.
  • این لینک‌ها ممکن است در ایمیل، پیغام متنی، پنجره‌ مرورگرها و یا آگهی‌های تبلیغاتی در صفحات اینترنت قرار بگیرند.
  • مثلا ممکن است تلفن به طور خودکار خاموش شود و روشن شدن مجدد آن علیرغم تلاش شما کمی طول بکشد.
  • این نوع Spyware همانطور که از نامش هم پیداشت بصورت ویژه برای ثبت و ضبط و ارسال لاگ های مربوط به هر چیزی که در خصوص گوشی های تلفن همراه یا تلفن های سلولی هستند طراحی شده است.
  • طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت کل جهان از اینترنت استفاده می‌کنند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی