تعریف و کاربرد بتن تعاریف پایه محصولات ساختمانی وبلاگ کپکوکالا وبلاگ کپکوکالا

بتن نسبت به چوب تعمیرات کمتری می خواهد و هزینه کلی را کاهش می دهد. شومینه های بتنی جایگزین جالبی برای شومینه های چوبی یا فلزی هستند که می توان به راحتی آن ها را جلا داده، رنگ کرد یا به همان رنگ طبیعی شان استفاده کرد. بتن می تواند با گیت های فلزی، موانع آبی لاستیکی، کنترل ها و سیم کشی های الکتریکی و غیره برای نگه داشتن شیرها، سیفون ها، ژنراتورها و ابزارهای مختلف دیگر سازگار شود. تا كنون تحقيقات گسترده ايي پيرامون اين موضوع صورت گرفته و نتايج سودمندي نيز حاصل شده است. در اين آزمايش ها بتن تحت سيكل هاي يخ زدن و ذوب شدن متوالي و شرايط محيطي گوناگون قرار گرفته و تاثير پديده ترميم ترك ها توسط خود بتن در نمونه ها مشاهده گرديده است. رومی‌ها در یک آتشفشان معروف به Campi Flegrei در نزدیک شهر پوزولوی ایتالیا، سحر و جادو کردند.

این نوع از افزودنی‌ها برای دستیابی به یک مقاومت مشخص با به کارگیری سیمان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. حباب ساز مانند یک سپر فیزیکی در برابر ترک‌های ناشی از تنش‌هایی است که به دلیل افزایش حجم آب بر اثر تغییرات دمایی به وجود می‌آیند. با این وجود، به ازای استفاده از هر یک درصد حباب ساز، مقاومت فشاری به میزان پنج درصد کاهش می‌یابد. «حباب ساز» (Air-Entrainment)، می‌تواند دوام بتن را در برابر تغییرات شدید دمایی افزایش دهد. این نوع از افزودنی‌ها باعث بهبود کارایی، کاهش آب انداختن و کاهش وارفتگی می‌شوند. حباب ساز، عملکرد در سرمای شدید و تغییرات آب و هوایی مداوم را بهبود می‌بخشد.

نوع پلیمری اغلب برای ساخت محصولات پیش‌ساخته به کار می‌رود و همچنین به افزایش دوام دال پل نیز کمک می‌کند. بتن به‌عنوان دومین ماده پرکاربرد در زمین، پس از آب شناخته شده است. در این مقاله از کلار می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که بتن چیست و سپس به بررسی انواع بتن، کاربردها و اجزای سازنده آن خواهیم پرداخت. حاصل ترکیب آب و سیمان پرتلند ماده ای خمیری شکل است که با افزودن سنگدانه های شن و ماسه به این ترکیب بتن تشکیل می شود که ماده ای بسیار سخت و مستحکم است. سیمان پرتلند که در این ترکیب استفاده می شود در واقع سیمانی است که در بیشتر بتن ها استفاده می شود.

شما می توانید با ثبت نام در سایت کپکوکالا و درخواست تبدیل اکانت به اکانت فروشگاهی از قیمت های ویژه فروشگاهی بهره مند شوید و از آخرین تخفیفات شرکت نیز مطلع گردید. وزن سازه های بتنی در مقایسه با سازه های فولادی مشابه بسیار سنگین تر است. به شکل‌های متنوع بتن گفته می‌شود که برای ساخت آن در کارخانه از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود و به شکل کنترل شده‌ای به عمل می آید. این نوع بتن‌ها در زمان احتیاج به محل پروژه انتقال داده می‌شوند و از مزیت‌های آن سرعت بالای اجرا می‌باشد. این دو مصالح مکمل یکدیگر است؛ بتن نیروی فشاری و فولاد نیروی کششی را تحمل می کند.

برای سخت شدن این نوع بتن‌‌ها فقط چند ساعت زمان نیاز است و در مدت زمان کوتاهی مقاومت خود را به دست می‌آورد. در راهسازی، ترمیم جاده‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به ساخت سریع سازه باشد از این نوع بتن استفاده می‌شود. به علت وجود تخلخل‌های زیاد در بتن سبک، مدول ارتجاعی کمتری نسبت به بتن معمولی دارد. وزن بسیار کم این نوع بتن که به ندرت از 800 کیلوگرم بر مترمکعب تجاوز می‌کند و به عنوان یک عایق حرارتی کاربرد دارد.

کابردهای دیگر بتن

شما به عنوان مشتری با استفاده از این محصول به دلیل نیاز به نصب آسان آن می توانید بسیاری از هزینه های حمل ونقل و نصب را کاهش بدهید. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر از بتن‌‌ به طور صحیح و درست نگهداری شود، با گذشت زمان مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. از اساسی‌ترین کاربرد بتن‌ در ساختمان ، افزایش مقاومت و استحکام آن است. به زبان ساده، بتن‌‌ را می‌توان محصولی حاصل از اختلاط مواد گوناگونی مانند سیمان، مصالح سنگی (شن و ماسه)، آب و مواد افزودنی دیگر دانست. یک سنگ مصنوعی است که سنگدانه‌های آن به کمک دوغاب سیمان به هم متصل شده‌اند. امروزه بتن یکی از مصالح پر استفاده در امر ساخت‌ و ساز است.

در حالی که سنگدانه‌های درشت که شن هستند، به ذرات مانده روی الک شماره چهار یا 4.75 میلی‌متر گفته می‌شوند. روند مخلوط کردن شن و ماسه، سنگ آهک و آب برای مصالح ساختمانی، در سراسر جهان باستان برای هزاران سال مورد استفاده می‌گرفت. بابلی‌ها و آشوری‌ها از رُس به عنوان ملات یا چسب استفاده می‌کردند تا با مخلوط سنگ، شن و ماسه یک توده سخت و سفت ایجاد کنند. شکست تیر بتنی تحت بار فشاری و کششیمسئله پایین بودن مقاومت کششی، سبب ایجاد ترک‌های کششی و شکست سازه‌های بتنی تحت بارهای شدید می‌شود. به منظور جلوگیری از این مسئله، سازندگان معمولا شبکه‌ای از میله‌های فولادی را درون بتن قرار می‌دهند تا مقاومت کششی سازه افزایش یابد (استفاده از بتن مسلح، پیش تنیده و غیره). صرفه جویی اقتصادی از دیگر مزایای بتن آماده است که این ویژگی برای مدیران پروژه های ساختمانی بسیار مهم است.

در این سازه ها معمولا ساخت اسکلت سازه (فونداسیون، دال، ستون و تیرها) توسط بتن صورت قالب گستر سپنتا می گیرد. براساس تجارب ۳۰ ساله‌ی دکتر کرمانی رژیم گروهی بهترین راه‌حل برای حفظ انگیزه‌ی افراد طی رژیم و رسیدن به وزن دلخواه در مدت کوتاهه. رژیم گروهی رو می‌تونی از برنافیت با ضمانت بازگشت وجه دریافت کنی و تا 2 هفته بعد از رژیم به هر دلیلی می‌تونی پولت رو پس بگیری. این نوع بتن با وزن خود متراکم شده و نیاز به ویبره و لرزش ندارد. بتن با وزن مخصوص بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب را بتن با وزن مخصوص زیاد می‌گویند.

  • بتن مسلح در کارخانه ها ساخته می شود و به طور کاملا آماده برای مصارف مختلف به محل مورد نظر منتقل می‌شود.
  • مثلا اگر سنگدانه هایی که استفاده می کنیم درشت باشند باید با سنگدانه های ریز تر فضای خالی بین را پر کنیم و در مرحله بعد برای چسباندن سنگدانه ها به هم ملات را اضافه کنیم.
  • از ساختمان‌ها و پل‌ها گرفته تا جاده سازی، بتن در همه جا حضور دارد.
  • با درک صحیح از طبیعت و ویژگی های اصلی بتن می توان ویژگی های آن را به خوبی کنترل کرد و هر یک را با توجه به نیاز پروژه تغییر داد.
  • جهت مسلح کردن بتن از میلگردهای تقویتی، شبکه‌های توری، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی استفاده می‌شود.

آب بعد از ترکیب با سیمان با تشکیل دوغابی، بدان قابلیت شکل دهی می دهد. وقتی آب با سیمان ترکیب شده و واکنش می دهد، هیدراته و سفت می شود، این هیدراته شدن باعث چسبیدن ترکیبات به یکدیگر شده و ماده ای سخت، سنگی و مستحکم ایجاد می کند. سنگدانه ها توسط چسب سیمانی به هم متصل شده و حفرات هوای آن ها توسط این ماده پر می شود که این امر موجب جریان یافتن آسان تر این ماده در ترکیب می شود. بنا ها و سازه های باستانی نشان می دهند که استفاده از بتن به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد.

تعریف و کاربرد بتن تعاریف پایه محصولات ساختمانی وبلاگ کپکوکالا وبلاگ کپکوکالا

به طور کلی ملات سیمان، از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده بتن است. به علاوه، کنترل و مدیریت جریان هوای گرم در ساختمان های بتنی از بیرون به داخل و برعکس ساده تر است. از این نوع بتن برای کنترل تنش‌های کششی و کنترل ترک‌های ناشی از بارهای وارده استفاده می‌شود.

محصولات مرتبط

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی