حضور پررنگ خودروسازی اسنا در تولید اتوبوس

در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود؛ یکی از زیرشاخه های این صنعت بزرگ، تولید اتوبوس، ون و کشنده هاست، وسایل حمل و نقلی که با وجود اهمیت بالا اما کمترین توجه به آن شده است.

طبق آمارها، در طول بیش از 10 سال شهرداری اقدام به خرید اتوبوس نکرده است و اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل اضافه نشده که آقای هاشمی می گوید تقریبا بیش از 20 هزار دستگاه اتوبوس در طول کشور نیاز است و شرکت اسنا و سایر شرکت هایی که در زمینه تولید اتوبوس فعالیت دارند به راحتی می توانند این نیاز کشور را تامین کنند.

اتوبوس یکی از مهم ترین وسیله حمل و نقل عمومی است که بیشترین تقاضا را از طرف مردم دارد؛ اما آنطور که دیده می شود تعداد زیادی از این اتوبوس ها فرسوده است و آنطور که فعالان این صنف می گویند شهرداری که اصلی ترین متقاضی خرید آنهاست کمترین خرید را داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات مسوول، تعداد ناوگان فرسوده اتوبوسرانی شهری در کل کشور، حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دستگاه است. این در حالی است که شرکت‌های واحد اتوبوسرانی به حداقل ۷هزار دستگاه اتوبوس جدید در شهرهای مختلف کشور نیاز مبرم دارند و تولید کنندگان خبر از تامین نیاز صد در صدی می دهند.

به گفته این مقام مسئول، 200 نفر کارگر در شرکت خودروسازی اسنا مشغول کار هستند و اگر سفارش بیشتری بگیریم می توانیم تعداد پرسنل و اشتغال را تا 600 نفر افزایش دهیم.

هاشمی در خصوص کل ظرفیت تولید اتوبوس در کشور گفت: حدود 12 شرکت پروانه تولید اتوبوس دارند. اگر شرکت‌های اتوبوس سازی تامین مالی شوند به راحتی تولید 15هزار دستگاه در سال دست یافتنی است.


منبع: https://charkhan.com/133446/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AA%D9%88/

هاشمی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی ارتباط مستقیم با مصرف سوخت، آلایندگی هوا، رفاه و آسایش هموطنان دارد، گفت: به عنوان تولید کننده معتقد هستیم اگر مدیران کشور ارزش حمل و نقل عمومی را بدانند، نه تنها این صنعت می تواند پایدار باشد و بلکه نیازهای داخل کشور و حتی خارج کشور را برطرف می کند.

جلیل هاشمی مدیر عامل شرکت خودروسازی اسنا در این خصوص می گوید: بیش از 20 سال است که شرکت اسنا در زمینه تامین و تولید اتوبوس شهری، ون، آمبولانس و خودروهای مرتبط با حمل و نقل عمومی و خدمات شهری و خدمات اجتماعی فعالیت داشته است؛ در حال حاضر شرکت خودروسازی اسنا که در شهر تبریز مستقر است، ظرفیت تولید هزار و 500 اتوبوس در یک شیفت کاری را دارد که اگر 2 شیفت فعالیت کند، قابلیت تولید و تامین انواع اتوبوس شهری را دارد.

مدیرعامل خودروسازی اسنا با بیان اینکه اتوبوس سازی در کشور بیشترین اشتغال زایی را به خود اختصاص داده است، گفت: این صنعت می تواند در اقتصاد کشور تاثیر زیادی بگذارد. بیش از 50 درصد قطعات از جمله اتاق، شاسی، بدنه، شیشه و قطعات تزئینی اتوبوس در داخل کشور قابل تامین است و باعث رونق بسیاری از کارگاه های تولیدی می شود.

جلیل هاشمی می گوید: اگر سفارش اتوبوس داشته باشیم می توانیم با افزایش شیفت های کاری، تمامی آنها را تولید کنیم.

مدیر عامل شرکت اسنا گفت: اتوبوس دیزلی تک کابین که به اتوبوس 12 متری مشهور است، بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص داده است؛ به زودی تولید اتوبوس دو کابین 18 متری برای بی ار تی کلان شهرها شروع خواهد شد و چند ماه دیگر هم اتوبوس شهری 9 متری به بازار عرضه خواهد شد.
هاشمی تشریح کرد: اتوبوس تولیدی شرکت اسنا دارای استانداردهای ملی، استانداردهای بین المللی بوده و از لحاظ آلایندگی دارای استاندارد یورو پنج EEV است؛ از لحاظ امکانات و آپشن می توان گفت اتوبوس تولیدی شرکت اسنا حتی بالاتر از اتوبوس شهری کشورهای اروپایی است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی