عضو
هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای کاهش ارزبری
در صنعت خودرو عنوان کرد: واردات بدون انتقاال ارز از دیگر روش ها برای کاهش ارزبری
در صنایع قطعه سازی و خودروسازی است که متاسفانه دولت با هدف کنترل بازار ارز، آن را
ممنوع کرده است.
عضو
هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه به چالش های تامین مواد اولیه فولادی برای تولیدکنندگان اشاره
کرد و گفت: خرید مستقیم ورق های فولادی از شرکت فولاد مبارکه تابع شرایط خاصی است
به طوریکه هر تولید کننده دارای سهمیه مشخصی بوده و این شرکت به بهانه افزایش تقاضا
نسبت به عرضه تنها 10 تا 20 درصد ظرفیت خود را به صورت مستقیم در اختیار
تولیدکنندگان داخل قرار می گیرد و عملا تولید کنندگان ناچار به تامین بخش عمده
نیاز خود از بازار آزاد هستند.
وی افزود: علاوه بر این تعیین نرخ
ارز برای عرضه مواد اولیه داخلی در بورس کالا به نحوی است که قیمت ریالی مواد
اولیه معادل قیمت جهانی برای تولید کننده تمام می شود و عملا تولیدکنندگان از
مزایای تولید مواد اولیه داخلی مانند مس و فولاد بی بهره مانده اند.
وی در ادامه از رشد نرخ ارز نیز به
عنوان یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت تمام قطعات خودرو یاد کرد و اذعان داشت:
با توجه به اینکه بخشی از قطعات مورد استفاده در صنعت خودروسازی و قطعه سازی به
صورت خرید از خارج تامین می شوند به تبع با رشد نرخ ارز، قیمت تمام شده کالا نیز
توسط قطعه ساز داخلی افزایش پیدا خواهد کرد.
حقیقی در پایان با بیان اینکه دولت
با به کارگیری این سیاست در کنترل بازار ارز نیز موفق عمل نکرده است، خاطرنشان
کرد: در وضعیت فعلی که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان داخل به سختی تامین می شود باید
شرایطی فراهم کرد که تامین ارز از انحصار دولت و بانک مرکزی خارج شده و با واردات
بدون انتقال ارز هم نیاز ارزی تولیدکنندگان داخل رفع شده و هم از ایجاد بحران در
بازار ارز جلوگیری خواهد شد.