خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران: راین V5

تجهیزات راین V5

به همین دلیل، در بازار خریدار زیادی برای V5 پیدا نشد درحالی‌که آپشن‌های معمولی، کیفیت بحث‌برانگیز، طراحی بیرونی نه‌چندان جالب و برند ناشناخته نیز مزید بر علت شدند. علاوه بر این، سدان جدید راین در سال 1394 با قیمتی در حدود 35 میلیون تومان عرضه می‌شد که آن را در برابر رقبای قدرتمندی مثل پژو 206 صندوقدار، سمند و پژو پارس قرار می‌داد. مجموع این عوامل باعث شدند راین V5 هرگز نتواند در بازار عرض‌اندام کند. بااین‌حال، راین ناامید نشد و از حدود سال 1396 نسخه اتوماتیک V5 را به بازار عرضه کرد تا شاید بتواند از خلأ وجود خودروهای اتوماتیک ارزان‌قیمت در بازار استفاده کند اما این کار هم نتیجه نداد بازهم نظر خریداران با این سدان چینی جلب نشد. بدین ترتیب، سرانجام در سال 1398 راین به تولید این سدان ناکام خود پایان داد.

ازآنجایی‌که راین V5 در مدت کوتاه و با تیراژ پایینی در کشورمان عرضه شد، این روزها نمونه‌های اندکی از آن در بازار خودروهای دست‌دوم پیدا می‌شود. بااین‌حال، اگر در حال حاضر خواهان یک نمونه گیربکس دستی از این خودرو باشید، بسته به مدل، کارکرد و تمیزی خودرو باید چیزی بین 180 تا 220 میلیون تومان پرداخت کنید اما اگر به دنبال نسخه اتوماتیک باشد باید بودجه را به حدود 250 میلیون تومان و حتی بالاتر برای نمونه‌های کم‌کار مدل بالاتر افزایش دهید.

پیشرانه و گیربکس راین V5

خودروسازان راین که در سال 1391 سدان گریت وال ولیکس C30 را روی خط تولید برده و توفیق چندانی در بازار کسب نکرده بود، به فکر اضافه کردن یک سدان چینی دیگر به سبد محصولات خود افتاد. برای این کار، ویتا V5 انتخاب شد که هرچند در آن سال‌ها تازه نسخه فیس‌لیفت آن معرفی شده بود اما خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شد. راین همچنین برای اخذ مجوزهای تولید ویتا V5 زمان زیادی را صرف کرد و به همین دلیل زمانی که تولید این خودرو در سال 1394 در کشورمان آغاز شد خودرویی کاملاً قدیمی به‌حساب می‌آمد که حتی در برابر رقبای سالخورده‌ای مثل سمند و پژو پارس هم حرف چندانی برای گفتن نداشت.

راین V5 از تجهیزاتی شامل ترمز ABS و EDB، دو ایربگ، سیست تهویه مطبوع دستی، مه شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی راهنمادار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی 14 اینچی با لاستیک‌های 185، تنظیم دستی چهار جهته صندلی راننده، سیستم صوتی با چهار بلندگو، سنسور دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، قفل مرکزی و ریموت، گرم‌کن شیشه عقب و تودوزی چرمی برخوردار بود که برای آن زمان و در مقایسه با رقبا و همین‌طور قیمت زیر چهل میلیون تومانی خودرو قابل‌قبول به نظر می‌رسیدند.

قیمت راین V5

راین V5 درواقع محصول شرکت چینی فاو بود. این خودروی ساب‌کامپکتی بود که برای اولین بار در سال 2006 از طریق زیربرند تیانجین فاو با نام ویتا به بازار چین عرضه شد. ویتا در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد و علاوه بر چین، در بازارهای دیگری مثل روسیه هم عرضه شد. این خودرو با پیشرانه‌های 1.3 لیتری و 1.5 لیتری تنفس طبیعی ساخت تویوتا به همراه گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه می‌شد.

فیس‌لیفت راین V5

مثل اکثر فیس‌لیفت‌ها، تغییرات پروفیل جانبی ویتا V5 صرفاً به موارد جزئی مثل رینگ‌های جدید و دستگیره‌های آسان‌بازشو محدود می‌شد. بااین‌حال، طراحان فاو داخل این خودرو را هم کاملاً بازطراحی کرده و داشبورد جدیدی را برای آن ارائه کردند. درحالی‌که در نسخه قبل از فیس‌لیفت صفحه آمپر خودرو در وسط داشبورد قرار گرفته بود، حالا صفحه آمپر به جای درست یعنی مقابل راننده منتقل شد. علاوه بر این، غربیلک فرمان، کنسول میانی، رو دری‌ها و دریچه‌های تهویه نیز همگی تغییر کردند و فضای مدرن‌تری را به کابین این سدان سالخورده بخشیدند.

راین V5 در ایران

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا محصول جدید خودروسازان راین یعنی مدل R3 می‌تواند در بازار موفق عمل کند یا آن‌هم به سرنوشت V5 دچار خواهد شد.


منبع: https://charkhan.com/128870/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-2/

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ویتا از پیشرانه‌های 1.3 لیتری و 1.5 لیتری ساخت تویوتا استفاده می‌کرد که برای ویتا V5 فقط موتور قوی‌تر 1.5 لیتری ارائه می‌شد. این موتور که در کشورمان هم زیر کاپوت راین V5 قرار گرفته بود، از نوع شانزده سوپاپ با زمان‌بندی متغیر سوپاپ بود که 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هرچند این اعداد نسبتاً مناسب بودند و برای وزن 1010 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسیدند اما نسبت به رقبایی مثل پژو 206 صندوقدار V8 و پژو پارس کمتر بودند و این می‌توانست هنگام پر بودن خودرو از بار و سرنشین مشکل‌ساز شود. بااین‌حال، در عوض مصرف سوخت این پیشرانه بسیار مناسب بود و در هر صد کیلومتر تنها 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌کرد. همان‌طور که اشاره شد، راین V5 در ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی در کشورمان ارائه شد اما بعد راین نسخه چهار سرعته اتوماتیک آن را هم به بازار فرستاد. هرچند ترمزهای V5 در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای بودند اما این خودرو از فرمان برقی بهره می‌برد یعنی چیزی که چند سال اخیر در خودروهای داخلی دیده‌ایم و برای آن زمان ویژگی مثبتی محسوب می‌شد.

در یکی دیگر از قسمت‌های سری مطالب خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران، به بهانه معرفی محصول جدید خودروسازان راین با نام R3، به سراغ محصول قبلی و البته شکست‌خورده این شرکت با نام V5 رفته‌ایم. خودرویی که هرگز با استقبال مواجه نشد و این روزها شاید خیلی‌ها آن را به یاد نداشته باشند.

معرفی کلی راین V5

تولید ویتا در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک تا سال 2011 ادامه یافت تا اینکه فاو در این سال به تولید نسخه هاچ‌بک پایان داد و نسخه سدان را فیس‌لیفت کرد. این نسخه حالا با نام ویتا V5 معرفی شد و همان خودرویی بود که خودروسازان راین به ایران آورد. طی این فیس‌لیفت، فاو جلو و عقب ویتا سدان را بازطراحی کرده بود. در جلو، خودرو به لطف چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره جدید، نمای مدرن‌تری به خود گرفته بود که جذاب‌تر از ظاهر ساده و قدیمی نسخه پیش از فیس‌لیفت به نظر می‌رسید اما در عقب با اینکه طراحان تلاش کرده بودند با طراحی چراغ‌های جدید و انتقال جا پلاک از روی درب صندوق به روی سپر نمای مدرن‌تری ایجاد کنند اما نتیجه کار اصلاً جالب از آب درنیامده و عقب خودرو فرم ناهماهنگی پیدا کرده بود.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی