خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران: ام‌وی‌ام 550

این روزها خودروهای چینی در انواع اقسام مختلفی در کشورمان عرضه می‌شود و به لطف نبود رقبای وارداتی، در کنار خودروهای داخلی بازار خودروی کشور را تحت سلطه خود درآورده‌اند. حدود یک دهه پیش اما چینی‌ها تازه در حال ورود جدی به بازار ایران و رسوخ به سطح‌های قیمتی بالاتر بازار بودند. در آن سال‌ها، سدانی بنام ام‌وی‌ام 550 در ایران عرضه شد که بی‌سروصدا آمد و رفت و امروز شاید کسی خیلی آن را به یاد نیاورد.

نام اصلی این خودرو چری E5 بود که از سال 2011 راهی بازار چین شد. این خودرو اما در اصل فیس‌لیفتی روی چری A5 محسوب می‌شد یعنی همان خودرویی که در کشورمان با نام ام‌وی‌ام 315 عرضه می‌شد. E5 در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای مدرن‌تر و زیباتری نسبت به A5 به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی خودرو کاملاً دست‌نخورده باقی مانده و فرم کلی درها و نمای کناری با A5 یکسان بود. همچنین نسخه لوکس‌تری از E5 نیز با طراحی متفاوت جلو و عقب از طریق برند لوکس چری یعنی ریچ با نام G3 عرضه می‌شد. تولید چری E5 با تجربه یک فیس‌لیفت جزئی در سال 2014 تا سال 2016 ادامه یافت و سپس با سدان جدید آریزو 5 جایگزین شد.

پیشرانه و گیربکس ام‌وی‌ام 550

قیمت ام‌وی‌ام 550

ام‌وی‌ام 550 در بخش تجهیزات به‌عنوان یک سدان اقتصادی چینی متعلق به حدود یک دهه پیش شرایط خوبی داشت و امکانات نسبتاً زیادی را در اختیار راننده قرار می‌داد. مدیران خودرو این ماشین را در دو تیپ معمولی و لاکچری عرضه می‌کرد که دومی از تجهیزات بیشتری برخوردار بود. دو ایربگ، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، نمایشگر 7 اینچی لمسی با ناوبری، سیستم مالتی مدیا با بلوتوث و پورت USB، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، سانروف، چهار بلندگو، صندلی‌های چرمی، رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و تنظیم چهار جهته دستی صندلی‌های جلو از تجهیزات تیپ لاکچری این خودرو بودند. 550 همچنین با 4,580 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,483 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 2,600 میلی‌متری، از کابین جاداری برخوردار بود و صندوق بار 485 لیتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌داد.

ام‌وی‌ام 550 در ایران

معرفی کلی ام‌وی‌ام 550

شرکت مدیران خودرو که کار خود را با تولید هاچ‌بک کوچک ام‌وی‌ام 110 آغاز کرده بود، در سال 1389 مونتاژ چری A5 را با نام ام‌وی‌ام 530 به‌عنوان دومین محصول خود شروع کرد و به رقابت با سدان‌های ایران‌خودرو مثل پژو پارس و سورن برخاست. سپس در سال 1394 این شرکت چری E5 را با نام ام‌وی‌ام 550 به‌عنوان جایگزین 530 روی خط تولید برد. با توجه به موفقیت نسبی ام‌وی‌ام 530 در بازار کشور، انتظار می‌رفت مدل جدید 550 به لطف طراحی مدرن‌تر و آپشن‌های بیشتر بتواند راه سلف خود را ادامه دهد اما عرضه این خودرو به بازار با افزایش قیمت خودرو در میانه دهه 90 در کشورمان هم‌زمان شد و به همین دلیل، قیمت 550 از بازه محصولات داخلی بالاتر رفت و این سدان چینی به قلمروی خودروهایی مثل جک J5 وارد شد. 550 که در نسخه دستی 54 میلیون تومان و در نسخه اتوماتیک 62 میلیون تومان قیمت داشت، در این بازه قیمتی نتوانست حرف چندانی برای گفتن داشته باشد و فروش پایینی را تجربه کرد. به همین دلیل، برخلاف 530، این سدان چینی تنها سه سال روی خط تولید دوام آورد و مدیران خودرو در سال 1397 به تولید آن پایان داد.

در این قسمت از سری مطالب خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران، سراغ این سدان نه‌چندان موفق رفته‌ایم.

ازآنجایی‌که ام‌وی‌ام 550 تنها حدود سه سال در ایران تواید شد و فروش بالایی هم نداشت، این روزها در بازار خودروهای کارکرده نمونه‌های چندان زیادی از آن پیدا نمی‌شود ولی بااین‌حال با کمی جستجو می‌توان نمونه‌های نسبتاً تمیز با کارکردی بین 100 تا 150 هزار کیلومتر از آن پیدا کرد. البته بیشتر نمونه‌های این خودرو در بازار دست‌دوم‌ها از نوع اتوماتیک هستند که هم‌اکنون بسته به مدل، تمیزی و کارکرد بین 300 تا 350 میلیون تومان قیمت دارند و 550 را به یکی از ارزان‌ترین سدان‌های اتوماتیک کارکرده بازار تبدیل کرده‌اند. نمونه‌های دستی اما که بسیار کمتر پیدا می‌شوند معمولاً زیر 300 میلیون تومان قیمت دارند. به‌طورکلی، اگر با بازار دست‌دوم ضعیف ام‌وی‌ام 550 مشکلی نداشته باشید، این خودرو به لطف کابین جادار، تجهیزات مناسب، پیشرانه پرتوان و گیربکس اتوماتیک می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.



منبع: https://charkhan.com/130213/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-3/ام‌وی‌ام 550 با همان پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 530 در ایران عرضه شد که 132 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هرچند این پیشرانه کمی از جک J5 اتوماتیک با موتور 1.8 لیتری ضعیف‌تر بود اما برای وزن 1285 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسید و شتاب صفرتاصد 11.5 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. حداکثر سرعت این سدان چینی هم به 175 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. مدیران خودرو این ماشین را در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌کرد که گیربکس اولی از نوع پنج سرعته و دومی CVT بود. همان‌طور که انتظار می‌رود، شتاب و چابکی نسخه دستی بسیار بهتر از اتوماتیک بود اما نسخه اتوماتیک با گیربکس CVT در استفاده‌های شهری و ترافیک‌ها رانندگی راحت و بی‌دردسری را فراهم می‌کرد. مصرف سوخت 550 نیز در دنیای واقعی چیزی در حدود 10 لیتر در هر صد کیلومتر ببود که با توجه به حجم و قدرت پیشرانه و همین‌طور ابعاد و وزن خودرو مناسب به نظر می‌رسید.

تجهیزات ام‌وی‌ام 550

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی