خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران: جک J3

جک J3 خودروی ساب‌کامپکتی بود که از طریق زیر برند Heyue به بازار عرضه شد. این خودرو درواقع Tongyue نام داشت اما بعداً به J3 شهرت یافت. توسعه پروژه این خودرو در سال 2005 آغاز شد یعنی زمانی که جک با شرکت طراحی ایتالیایی پینین‌فارینا قراردادی را برای توسعه خانواده جدیدی از خودروهای جمع‌وجور منعقد کرد. جک برای تأمین پیشرانه این خودرو هم سراغ میتسوبیشی رفت و یک موتور 1.3 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ از سری اوریون این شرکت را قرض گرفت. بدین ترتیب، در سال 2008 نسخه تولیدی این خودرو در دو مدل سدان و هاچ‌بک معرفی شد که نمونه هاچ‌بک با نام J3 RS شناخته می‌شد.

پس از چندین سال تولید، در سال 2014 جک نسخه فیس‌لیفت J3 را معرفی کرد و نام آن را هم به Heyue A13 تغییر داد. در این فیس‌لیفت در بیرون فقط نسخه سدان تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده بود و نسخه هاچ‌بک تقریباً بدون تغییر باقیمانده بود. در این فیس‌لیفت در قسمت جلو، چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر همگی از نو طراحی شده بودند و در عقب هم شاهد چراغ‌های جدیدی بودیم که تا روی درب صندوق کشیده شده بودند. علاوه بر این، داخل خودرو هم کاملاً بازطراحی شده و نمای مدرن‌تری پیدا کرده بود. J3 تا سال 2017 روی خط تولید باقی ماند و سپس بدون معرفی جانشین مستقیمی کنار گذاشته شد. در طول این سال‌ها، جک نسخه کراس و حتی الکتریکی این خودرو را هم تولید کرد.

جک J3 در ایران

معرفی کلی جک J3



منبع: https://charkhan.com/127637/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

مثل دو خودروی دیگری که قبلاً در این سری مطالب بررسی کردیم، جک J3 هم مدت کوتاهی در کشورمان عرضه شد و به همین دلیل امروزه در بازار خودروهای کارکرده نمونه‌های زیادی از آن برای فروش دیده نمی‌شود و همین نمونه‌های نه‌چندان زیاد هم از بازار دست‌دوم ضعیفی رنج می‌برند. درهرحال، هم‌اکنون در بازار خودروهای کارکرده کشور قیمت جک J3 بسته به کارکرد، مدل و تمیزی از حدود 170 میلیون تومان آغاز شده و در نمونه‌های کم‌کار مدل 1392 به بیش از 200 میلیون تومان می‌رسد.

فیس‌لیفت جک J3

در یکی دیگر از قسمت‌های سری مطالب خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران سراغ جک J3 رفته‌ایم. این خودروی جمع‌وجوری بود که در دو نسخه سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد اما چندان موردتوجه قرار نگرفت و خیلی زود نه‌فقط از روی خط تولید بلکه از ذهن مردم هم کنار رفت.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، J3 با یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ به بازار عرضه می‌شد. این موتور 93 اسب بخار قدرت و 114 نیوتن متر گشتاور داشت که به میزان قابل‌توجهی کمتر از رقبای اصلی J3 یعنی 206 تیپ 5 و ام‌وی‌ام 315 بود. به همین دلیل، درحالی‌که تیپ 5 ظرف 11.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید، جک برای انجام این کار به 16 ثانیه زمان نیاز داشت؛ بنابراین، شاید یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت J3 در بازار ایران را بتوان همین پیشرانه کم‌توان داست. البته پس از فیس‌لیفت این خودرو در سال 2014، خروجی پیشرانه آن به 99 اسب بخار قدرت و 124 نیوتن متر گشتاور افزایش یافت. جک در بازار چین برای انتقال نیروی موتور این خودرو دو گیربکس پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT را ارائه می‌کرد که در ایران فقط نسخه دستی آن به تولید رسید. به لطف پیشرانه کم‌حجم، J3 مصرف سوخت بسیار مناسبی داشت که به‌صورت ترکیبی کمتر از 6 لیتر در هر صد کیلومتر بود.

پیشرانه و گیربکس جک J3

با عرضه سدان J5 به بازار، گویی J3 فراموش شد. علاوه بر این، کیفیت نه‌چندان بالای این خودرو نیز یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت آن در بازار کشورمان بود. J3 در سال 1391 با قیمت 33 میلیون و 700 هزار تومان برای نسخه هاچ‌بک و 35 میلیون و 500 هزار تومان برای نسخه سدان راهی بازار کشورمان شد و قصد داشت خودروی جمع‌وجور محبوب و خوش‌نام بازار یعنی پژو 206 را به چالش بکشد اما حتی حریف ام‌وی‌ام 315 هم نشد که آن‌هم در دو نسخه سدان و هاچ‌بک توسط مدیران خودرو تولید می‌شد. به همین دلیل، تنها حدود دو سال بعد یعنی در سال 1393 کرمان خودرو به تولید J3 پایان داد و این خودرو به اولین و آخرین هاچ‌بک جک در بازار کشورمان تبدیل شد.

قیمت جک J3

در سال 1391 یعنی زمانی که تحریم‌های شدیدی علیه کشورمان وضع شد و خودروسازان مشهور جهانی بازار ایران را ترک کردند، کرمان خودرو که به‌تازگی به دلیل همین تحریم‌ها با سدان‌های محبوب خود یعنی هیوندای ورنا و آوانته خداحافظی کرده بود، به فکر دست‌وپا کردن جایگزینی برای آن‌ها افتاد و بدین منظور سراغ شرکت چینی جک رفت. این شرکت در اولین گام، جک J3 را روی خط تولید برد تا جانشینی برای ورنا باشد. این خودرو با هردو نسخه سدان و هاچ‌بک خود به ایران آمد و به لطف طراحی مدرن و تجهیزات نسبتاً مناسب، انتظار می‌رفت بتواند موفق عمل کند. بااین‌حال، J3 به‌نوعی قربانی مدل بزرگ‌تر و جذاب‌تر J5 شد که یک سال بعد یعنی در سال 1392 روی خط تولید کرمان خودرو رفت و توجهات زیادی را جلب کرد.

در یک خودروی اقتصادی چینی که یک دهه پیش با قیمتی هم‌سطح پژو 206 تیپ 5 عرضه می‌شد نباید انتظار تجهیزات زیادی را داشت و امکانات J3 صرفاً در موارد ابتدایی و ساده‌ای شامل ترمز ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، قفل مرکزی و ریموت کنترل، گرم‌کن شیشه عقب، تهویه مطبوع با کنترل دستی، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی برقی، مه شکن جلو، رینگ آلومینیومی و چراغ‌های لا دری محدود می‌شد. بااین‌حال، یکی از مزیت‌های J3 برخورداری از سیستم صوتی CD با دو پورت USB و شش بلندگو بود.

تجهیزات جک J3

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی