درخشش چشمگیر کروز در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای کشور

بخش
اعظم کارکنان این شرکت بزرگ قطعه‌سازی را بانوان، زنان سرپرست خانوار و جوانان تحت
حمایت کمیته امداد و بهزیستی تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب این شرکت در ایفای مسئولیت‌های
اجتماعی نیز از غافله عقب نمانده است.

به
گزارش خبرخودرو، تاریخ تاسیس کروز به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌ تولیدکننده قطعات
خودرو به سال 61 بازمی‌گردد. این شرکت تولیدکننده 60 درصد از قطعات تزئینی و برقی
خودروسازان و تامین‌کننده بسیاری از قطعات خودروهای داخلی است و علاوه بر آن با
بهره‌گیری از نیروی کاری بالغ بر 12 هزار و 800 نفر به شکل مستقیم که در سه
کارخانه به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند و همکاری با 70 هزار نفر به شکل
غیرمستقیم، نقش حائز اهمیتی در اشتغالزایی کشور از خود به نمایش گذاشته است.

یکی
از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و نوآوری صنعت خودرو در خاورمیانه به عنوان یک شرکت دانش
بنیان و پیشتاز در طراحی و تولید قطعات خودروهای جدید ایرانی، توسط شرکت کروز راه‌اندازی
شده که با فعالیت 250 نخبه علمی از سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران با کار
بر روی بیش از 100 پروژه فناورانه، اکنون یک سالگی خود را جشن گرفته است.

لازم
به ذکر است؛ تولید 26 میلیون قطعه برای گروه صنعتی ایران خودرو، 16 میلیون قطعه
برای خودروسازی سایپا و 2 میلیون قطعه برای گروه بهمن از جمله دستاوردهای کروز در
سال جاری است. طبق گفته مدیرعامل این شرکت، بحث افزایش تولید در شرکت کروز با جدیت
در حال انجام است و روند رشد تولید در تمامی بخش‌ها با سرعتی بیش از گذشته در
جریان است.

شرکت
صنایع تولیدی کروز از سال 92 تولید اولین نسل از
ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته پنج نسل متفاوت از این قطعه را
صد در صد بومی‌سازی کند.

همچنین
فرمان برقی پژو 207 ایران خودرو برای نخستین مرتبه توسط شرکت کروز نصب شد و اکنون
داخلی‌سازی این قطعه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

در
دوران سخت تحریم و افزایش رکود اقتصادی که بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت خودرو و
سایر صنایع از این شرایط دشوار در امان نبوده‌اند، شرکت کروز با تولید حداقل 44
میلیون قطعه نقش ویژه‌ای در تجاری‌سازی خودروهای مجموعه‌های خودروسازی ایران
خودرو، سایپا و همچنین گروه خودروسازی بهمن و تکمیل و تحویل خودروهای کف به بازار
داشته است.

مرکز
تحقیق و نوآوری کروز با برخورداری از مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا و با پشت سر
گذاشتن مهندسی معکوس در ساخت قطعات، هم اکنون به عنوان یک بازوی طراحی و ساخت در
بومی‌سازی قطعات خارجی و تحریمی موردنیاز صنعت خودروی کشور نقش‌آفرینی می‌کند.

قطعات
جدیدی از جمله
ACU تولید داخل برای خودروهای پارس و سورن،
مولتی مدیا، دوربین دید عقب، سوئیچ بانک جدید، داشبورد و جلو آمپر با نمایشگر بزرگ‌تر
برای پارس آپشنال، کالیپر قرمز برای رانا، قطعات تزئینی قرمز برای پژو 207
پانوراما، غربیلک با کروز کنترل و
TPMS
برای پارس، شبکه مالتی پلکس خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا مانند تک نود رانا
و ساینا
اس به سبد محصولات کروز
در سال 1400 افزوده شده است.

جایگزینی
خودروهای برقی و موتورهای الکتریکی با خودروهای احتراقی در سال‌های اخیر در دستور
کار صنایع خودروسازی جهانی قرار گرفته و کروز نیز در این میان مفتخر است، ضمن
همکاری مشترک با دانشگاه تهران به ساخت باطری لیتیوم یون از خانواده باتری‌های
قابل شارژ برای موتورسیکلت، خودروهای الکتریکی و همچنین گوشی همراه ورود کرده است.

در
برنامه ششم توسعه ملی، ارتقای تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار به عنوان محور
سیاست‌های کشور معرفی شده و آنچه مشهود است، استراتژی‌های از پیش تعریف شده کروز
مبتنی بر تامین قطعات باکیفیت و ایمن برای صنایع داخلی به ویژه صنعت خودروسازی
داخلی و استفاده از فرصت‌ها برای راهیابی به بازارهای صادراتی جهانی و علاوه بر آن
فعالیت نیروی کار بیش از 12 هزار نفری، بسیار همگام و در راستای حمایت از برنامه‌های
توسعه‌ای کشور بوده، به طوری که درخشش چشمگیر این شرکت در این مسیر، حمایت ویژه
دولت از این غول بزرگ قطعه‌سازی را می‌طلبد.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/650403/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%B4-%DA%86%D8%B4%D9%85%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

به
گفته مدیرعامل شرکت کروز، داخلی‌سازی قطعات هایتک در راستای تحقق اهداف این شرکت و
همگام با سیاست‌های تعیین شده مقام معظم رهبری در راستای بومی‌سازی و ارتقای کیفیت
خودروهای داخل با بهره‌مندی از توان، استعداد و دانش متخصصان این شرکت در حال انجام
است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی