دندانپزشکی که ادبیات را به معماری پیوند زد!

نورپردازی نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش استرس افراد مراجعه کننده به کلینیک میباشد. باید توجه داشته باشید که در فضاهای کوچک نباید از صندلیها و مبلمان بزرگ استفاده کنید چرا که کاربری و آسایش فضا تحت تاثیر قرار میگیرد. همچنین رنگ این سالن نباید تیره و یا زننده باشد. از رنگهای تیره استفاده نکنید، به خصوص اگر متراژ مطب شما کم باشد، با رنگهای تیره فضای مطب شما کوچکتر و دلگیر نشان داده میشود. رنگ اتاق پزشک بهتر است تیره و یا رنگ چوب نباشد. برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید فضایی در نظر داشت تا بیماران و همراه آنها بتوانند به راحتی در انتظار پزشک منتظر بمانند و در این فضا می بایست کانتر منشی وجود داشته باشد.

مثلاً باید در نظر بگیرید که قسمتی از مطب قرار است، به عنوان نصب یونیتها، اتاق انتظار، اتاق منشی آبدارخانه و غیره در نظر گرفته شود. همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید سالن انتظار، دفتر ويزيت متخصص تغذيه، کانتر ساده و لوکس برای پذیرش بیمار و یک محیط تخصصی برای منشی، مطب تخصصی پزشک و بخش معاینه بیمار با یک سبک و یک تم رنگی بسیار منحصر به فرد و خاص طراحی شده است. این کار علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری اتاق انتظار، باعث سرگرمی بیماران نیز میشود. برای مثال، در مطب یک متخصص اطفال، بهتر است اسباب بازی های مناسب، وسایل نقاشی، تلویزیون، کارتون های جذاب و دیدنی و دیگر موارد این چنینی قرار داده شوند تا کودکان بتوانند در زمان انتظار، اوقات خود را با آن ها سپری کنند. را به صورتی به انجام برسانند که علاوه بر داشتن کارایی و عملکرد مناسب، از نظر روانشناسی و آسایش برای کارمندان و مراجعه کنندگان دلپذیر باشد و در فضایی که بخشی از زندگی خود را سپری می کنند ارامش بخش باشد. نور مناسب، دیزاین متناسب و همچنین تقسیم بندی مناسب فضایی از نکاتی هستند که در یک فضای پزشکی نظیر مطب باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

برخلاف بسیاری که معتقدند استفاده از تنالیته ای رنگی مانند قرمز در طراحی داخلی مراکز درمانی مناسب نمی باشد، در این پروژه طراحان به طرز حرفه ای و هنرمندانه ای تنالیته های گرم رنگ قرمز تا نارنجی را در ترکیب با رنگ سفید به کار برده اند. طراحی داخلی کلینیک پزشک به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در این مرکز انجام میشود. با توجه به سرعت زندگی در شهرهای بزرگ طراحان حرفه ای سعی می کنند، فرایندهای بازسازی و طراحی داخلی فضاهای درمانی، اداری و … این نکات باعث می شود تا علاوه بر ایجاد جلوه ای خاص در محیط، افراد بتوانند انرژی مثبتی را از گیاهان دریافت کنند. تماشای این تصاویر باعث می شود احساس کنند آزادند؛ در نتیجه، تاثیر مثبتی بر آن ها خواهد داشت.

مطب بصورت مدرن و خلاقانه طراحی شده که بتوان با جابجایی عناصر موجود در فضا چیدمان های متفاوتی را ایجاد کرد. امری که در این ایده پردازی مشاهده می شود ترکیب رنگ طوسی با رنگ سبز و آبی است. در این مطب بیماران پشت میزی سیاه پذیرش می شوند و می توانند روی مبل های سبز و هلویی راحت بزرگ منتظر شوند. در طراحی داخلی مطب زنان و زایمان باید دقت بالایی داشته باشیم. بنابراین شما باید در نحوه ی طراحی و اجرای طراحی داخلی دقت داشته باشید. گروه معماری بام که بهترین گروه طراحی داخلی مطب روانشناسی می باشد، تمامی این موارد را به شکلی زیبا به انجام می رساند پس با ما همراه باشید. نکته بعدی که می تواند بسیار به شما در این زمینه کمک کند استفاده از گل و گیاهان در فضای مطب است. این نوع طراحی به عنوان مثال در مطب دندانپزشکی بیماران نه تنها ترس و نگرانی ناشی از کشیدن یا پر کردن دندان خود را فراموش میکنند، بلکه کاملاً سرگرم میشوند. مبلمان نه تنها از نظر نشستن بلکه از جنبه های دیگری مانند ذخیره کردن مطالب خواندنی (مجلات ، روزنامه ها ، کتاب ها) ، نمایش پوسترها و انتشار اطلاعات مناسب باشد.

در سطح کشور برای طراحی داخلی فضاهای مطب آنها همکاری کند و فضایی لوکس و در خور آنها را طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی نماید . تهیه طراحی سه بعدی یا 3D جهت تجسم دقیق از فضای داخلی و نمایش دکوراسیون. بهتر است تا گیاهان مناسب و از نوع آپارتمانی را برای این محیط تهیه کنید تا از جذب حشرات به خود و همچنین رایحه حساسیت برانگیز دور شود. تمامی این ویژگی ها و مزایا به این دلیل است که برای تولید این نوع کفپوش از تکنولوژی های پیشرفته ی روز دنیا استفاده می شود و با توجه به همین موضوع می توان گفت هزینه ی تهیه و استفاده ی این نوع کفپوش نسبت به کفپوش تک لایه بیشتر می باشد . پیشنهاد می کنیم از پست هزینه طراحی داخلی ۹۹ دیدن کنید. یکی از مهمترین بخش ها در فضاهای درمانی که در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه اغلب پزشکان اهمیت بسیاری به اتاق های درمان می دهند. بطور حتم شما نیز می دانید که برای یک فضای درمانی کیفیت فضا از اهمیت بالایی برخودار است. نور پردازی خطی، بهره گیری از وسایل دکوری مینیمال، مبلمان مدرن، خطوط شکسته در کف ، سقف و میز پذیرش و اتاقک شیشه ای و .. مواردی هستند که در طراحی داخلی مطب زنان که به عنوان نمونه مشاهده می کنید، بکار گرفته شده است.

صندلی ها باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که تعادل بهینه بین راحتی ، تأمین فضای شخصی و استفاده بهینه از فضای موجود وجود داشته باشد. یعنی سعی شده است در فضاهایی که امکان استفاده از نور طبیعی نیست، با نورپردازیهای سقفی، این قضیه جبران شود. معمولا بیشتر افراد از مبلمان هایی که خیلی گران قیمت و یا فانتزی نیستند، استقبال بیشتری میکنند و در واقع با مبلمان های معمولی احساس راحتی بیشتری میکنند. حال که با اصول کلی آشنا شدید، خوب است درباره رنگ های مناسب برای دکوراسیون مطب نیز بیش تر بدانید. كفپوش پاركت، قفسههاي كتاب، ديوار پوشهاي خوش رنگ، مبلمان زيبا و يك ميز مناسب براي پزشك همگي از مشخصات يك اتاق مشاورة خوب است. خوب است كه يك اتاق معاينة بزرگ براي معاينه كودك و نوزاد در نظر گرفته شود كه هر دو گروه سني را بتوان در آن معاينه كرد.

دکوراسیون داخلی باید بر اساس شناخت فضایی که قصد طراحی آن را دارید به انجام برسد، طراحی پلان، چیدمان، سیرکلاسیون و دیگر موارد، باید علمکرد مناسب براساس کاربری فضا خلق نماید، در مطب زنان و زایمان بخش های تخصصی و مختلفی وجود دارد که هر کدام جداگانه بررسی می شوند که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن بخش ها فضایی زیبا و کاربردی حاصل شود. دکوراسیون داخلی که توسط یک معمار داخلی با توجه به تخصص و تجربه کار در زمینه مدیریت و طراحی فضا به انجام برسد، طبیعتا، شما را به نتیجه دلخواه بسیار نزدیکتر می کند. در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی فضایی که الزاما باید آنتی باکتریال و قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد فضای اتاق پزشک و یونیت دندانپزشکی می باشد. کف و دیواره های اتاق پزشک باید از دیوارپوش های آنتی باکتریال و کفپوش های قابل شستشو پوشیده شده یاشد. طراحی داخلی کلینیک های درمانی و بیمارستان ها به دلیل اینکه با سلامتی افراد در ارتباط هستند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین پوشش رویی دیوارها و متریال استفاده شده و حتی نحوه ی نصب آن نیز حائز اهمیت می دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی باشد.

از فضاهای معمول در یک مطب پزشکی هستند. مهمترین نکتهای که در طراحی تخصصی مطب موردتوجه افراد ماهر این امر قرار میگیرد ایجاد محیطی گرم و دلباز برای ایجاد آرامش بیماران و برقراری ارتباط درست از طریق محیط موردنظر با آنها میباشد. برعکس در مطب های ترمیم، فضا بایستی دعوت کننده به صبر و آرامش مراجعه کنندگان شود. اگر به طرح های ارائه شده در این قسمت توجه نمایید، متوجه این موضوع خواهید شد. همانطور که خدمت شما عزیزان گفته شد که می خواهید طراحی داخل کلینیک پوست را انجام بدهید ، بهتر است به تمامی جزئیات نگاه کنید و با الهام گرفتن از طرح های جدید و روز بتوانید یک دیزاین خوب را پیاده سازی کنید ، یکی از نکاتی که باید هنگام طراحی هر کلینیک رعایت نمود ، توجه کردن به نورپردازی های مخفی در سقف میباشد .

البته انتخاب سبک نیز تاثیر زیادی بر انتخاب رنگ دارد به عنوان مثال اگر در طراحی دکوراسیون داخلی مطب شما به سبک مدرن می باشد المان ها و عناصر دکوری که در نظر گرفته می شود بیشتر با رنگ های روشن و سفید می باشد. این کار به آرام ماندن و دور شدن کودک از استرس کمک می نماید . رنگ های آرامبخش به مراجعه کنندگان کمک میکند تا ساعاتی آرام را سپری کنند و استرس از آنها دور شود. در واقع هر رنگی دارای انرژی خاصی است که باید با توجه به فضای مورد نظر از آنها استفاده کنید. نمای بخش پرستاری نیز در جهت جنوب به جنوب شرقی مناسب است زیرا آفتاب صبحگاهی دلپذیر، گرمای کم، مزاحمت کم نور آفتاب، هوای ملایم در عصر ها، اتاق هایی که رو به شرق و غرب هستند به نسبت دارای آفتاب گیری بیشتری هستند اگر چه از آفتاب زمستانی بهره کمتری میبرند. نمای هر 4 ضلع ساختمان با یک دیگر متفاوت است. مزیت دیگر رنگ طوسی فراهم کردن پس زمینه ای برای نمایش دیگر عناصر موجود در فضاست.

برخلاف این سایر رنگ ها می تواند در ترکیب با رنگ سفید فضایی دلنشین و استقبال کننده ای را در کلینیک ها و مطب ها ایجاد نمایند، همانند پروژه ای که در این بخش تصاویر را ارائه داده ایم. هم چنین استفاده از سایه های رنگی سبز و زرد جزء اصلی طراحی یوده که نماد بهره وری و زندگی جدید می باشد. معمار می تواند با به کارگیری عناصر متنوع مثل گیاهان سبز ،محیط را از یکنواختی خارج کند تا بیماران مجبور نباشند ساعات طولانی را در یک فضای خشک و سرد سپری کنند . سیستم نوبت دهی قوی در یک مطب زنان و زایمان، وقت مشاوره او با دکتر را به شکلی تنظیم میکند تا در کمترین زمان ممکن در مطب منتظر بماند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی