ریسک‌های خرید ارز دیجیتال لونا (LUNA)

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، طی جلسه‌ای در تاریخ 30 آوریل، دو کوان به‌عنوان نقدکننده‌ی اصلی، شرکت‌ها را منحل نمود. پس از گذشت مدتی تعطیلی شرکت‌ها به پایان رسید. بعد از چند روز نیز ارز دیجیتال لونا و استیبل کوین ترا یو اس دی با شدت بالایی دچار ریزش شدند. اقدام دو کوان بسیاری را نسبت به کلاهبرداری مطمئن کرد و بسیاری از کاربران نیز به این کار او شک کردند.

اقدامات و واکنش‌‌های فعالین حوزه‌ی کریپتوکارنسی و دولت کره‌ی جنوبی

یکی دیگر از اشخاصی که نسبت به کارهای دو کوان واکنش نشان داد، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است. این شخص، دو کوان را برای وضعیت موجود سرزنش کرد و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر و دقیق‌تر این مسئله شد.

در پی ریزش شدید استیبل کوین ترا (TerraUSD) که با نماد UST نمایش داده می‌شود و ارز پشتیبان آن که لونا نام دارد، بسیاری از کاربران نگران آینده‌ی این ارز هستند. تعدادی از کاربران ارز دیجیتال لونا را خریداری نموده‌اند و نگران آینده‌ی این ارز هستند؛ همچنین عده‌ای نیز قصد دارند با وضعیت پیش‌آمده سود هنگفتی کسب کنند. این دسته از سرمایه‌گذاران معتقدند اکنون‌که قیمت ارز لونا تا این حد پایین آمده است بهترین فرصت برای خرید آن و سوددهی در آینده می‌باشد.

پس‌ازآنکه ارزش ارز دیجیتال لونا رفته‌رفته کاهش یافت، حمایت از این ارز نیز به‌مرورزمان کمرنگ‌تر شد. باوجود تلاش بسیار از جانب دو کوان، بنیان‌گذار شرکت ترافورم لبز و لونا فاندیشن گارد برای جلوگیری از ریزش ارز دیجیتال لونا یا جبران افت شدید آن، کاری از پیش نرفت. درواقع شرکت پشتیبان ارز لونا و مؤسس شرکت ترافورم لبز تقریباً تمام بیتکوین ذخیره‌ی خود را بدون هیچ نتیجه‌ای از دست دادند. البته می‌توان گفت این تنها اقدام عملی بود که تیم توسعه‌دهنده و پشتیبان ارز دیجیتال لونا انجام دادند.

چرا ارز دیجیتال لونا سقوط کرد؟

ارز دیجیتال لونا، درواقع توکن پلتفرم ترا است که با نماد «LUNA» شناخته شده است. لونا دومین ارز دیجیتالی است که در سال 2018 از طریق پلتفرم ترا (Terra) اجرا شده است. ارز دیجیتال لونا به‌واسطه‌ی یکی از شرکت‌های واقع در کره جنوبی به نام شرکت ترافورم لبز (Terraform Labz) ارائه شده است.

هدف اصلی پلتفرم ترا، ایجاد اختلال در نظام بانکداری سنتی و همچنین بررسی قیمت دارایی‌های تحت کنترل شبکه‌ی بلاکچین با استفاده از پذیرش تمامی استیبل کوین‌ها است. در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان نام لونا و ترا را به‌جای یکدیگر نیز به کار برد. ارز ترا یا لونا ارزی است که بر ثبات قیمت نظارت دارد؛ ازاین‌رو از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کند.

از اقدامات دیگر علیه دو کوان، متهم کردن این شخص به جرم بی‌دقتی در از بین بردن سرمایه‌ی شهروندان این کشور و کاربران کشورهای دیگر که ارز دیجیتال لونا را خریداری کرده بودند، از جانب دادگاه پارلمانی کره‌ی جنوبی است.

در پی اتفاقاتی که پس از ریزش شدید این ارز رخ داد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و کاربران بازار به این نتیجه رسیدند که شاید از ابتدا وارد بازی هوشمندانه‌ای شده‌اند و طراحی و اجرای معاملات ارز لونا را پانزی (کلاهبرداری) برشمردند درنتیجه دو کوان را مظنون و گاهی متهم به این امر می‌دانند.

بازار ارزهای دیجیتال اخیراً شاهد افت شدید قیمت رمز ارز لونا است. این ریزش به‌اندازه‌ای است که شاید بهتر باشد به‌جای افت قیمت واژه‌ی «سقوط» را به کار ببریم. سقوط ارز لونا یکی از عجیب‌ترین سقوط‌های تاریخ معاملات ارزهای دیجیتال در بازار رمز ارزها است. در این مقاله قصد داریم شما را با ارز دیجیتال لونا و ریسک‌های آن آشنا سازیم و سقوط این رمز ارز در بازار را بررسی نماییم، پس لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال لونا چیست؟

شرکت ترافورم لبز به دست دنیل شین (Daniel Shin) یکی از کارآفرینان باسابقه درزمینه‌ی مسائل اقتصادی و دو کوان (Do Kwon) یکی از متخصصین علوم مربوط به رایانه در سال 2018، هم‌زمان با ایجاد ارز دیجیتال لونا، تأسیس شده است.

برای خرید ارز دیجیتال از سایت تبدیل کلیک کنید.

ریسک‌های ارز دیجیتال لونا کدامند؟

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است


منبع: https://charkhan.com/130280/%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D9%84%D9%88%D9%86%D8%A7-luna/

سقوط ارز لونا مانند بسیاری از رویدادهای دیگر بازار ارزهای دیجیتال ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. بر اساس نظر کارشناسان، تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران کلان بازار، یکی از دلایل ریزش شدید این ارز، افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو است. این امر موجب نابودی پیونر ارز لونا و دلار شد؛ درنتیجه سقوط لونا اتفاق افتاد.

میزان ریزش ارز دیجیتال لونا در ماه می امسال حدود 91 درصد بوده است و از مقدار 67 دلار به سطح 5.6 دلار افت کرده است. مسئولیت حفظ ارزش این ارز بر عهده‌ی لونا فاندیشن گارد (Luna Foundation Guard) است. لونا فاندیشن گارد وظیفه دارد تا ارزش استیبل کوین ترا و ارز دیجیتال لونا را به میزان 1 دلار آمریکا حفظ نماید.

با توجه به شرایط پیش‌آمده نمی‌توان پایانی را برای وضعیت موجود پیش‌بینی کرد. همان‌طور که گفتیم دولت کره‌ی جنوبی و شرکت پشتیبان و بخش توسعه‌دهنده‌ی ارز دیجیتال لونا پیگیر ماجرا هستند؛ بنابراین تا پایان نتیجه‌گیری این تحلیل‌گران و اشخاص مربوطه باید صبر کرد. در این مقاله سعی کردیم تا همه‌چیز را درباره‌ی ارز دیجیتال لونا و آینده‌ی این ارز بیان کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شود.

دلیل دیگری که موجب تشدید ریزش شدید ارز دیجیتال لونا شد، مربوط به صرافی بایننس است. این صرافی مبادلات مالی مربوط به ارز لونا را متوقف نمود که باعث سقوط لونا در شرایط نابسامان این ارز دیجیتال شد.

لونا فاندیشن گارد چند روز پس از سقوط ارز لونا در توییتی اعلام کرد که یکی از اقدامات آن جهت مدیریت وضعیت پیش‌آمده،وام‌دهی به میزان 1.5 میلیارد دلار از ذخایر ارز دیجیتال بیتکوین خود برای جبران سقوط ارز لونا و کمک به بازگرداندن قیمت این ارز به همان 1 دلار پیشین، به مارکت میکرهای حرفه‌ای بازار است.

دو کوان دو پروپوزال را برای کاهش خسارت‌ها و بهبود وضعیت ارز لونا نوشته است. او اولین پروپوزال را پیش از اقدام ویتالیک بوترین نوشت و دومین پروپوزال خود را پس از سرزنش‌های ویتالیک بوترین مرقوم کرد. احتمال قطعی شدن دومین پروپوزال دو کوان بسیار زیاد است.

سخن پایانی

بسیاری از فعالان حوزه‌ی رمز ارزهای دیجیتال به شرایط پیش‌آمده‌ی ارز دیجیتال لونا واکنش نشان داده‌اند. یکی از این اشخاص مدیر کارگزاری بایننس است. او با دو کوان صحبت کرد و تلاش نمود تا قدمی در راستای بهبود وضعیت موجود بردارد، اما متأسفانه نتوانست کاری از پیش ببرد.

با توجه به رویدادهای بسیار غیرمنتظره و ریزش بیش از 90 درصد ارز دیجیتال لونا، ریسک‌های بسیاری جامعه‌ی کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاران و کاربران خرد حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را احاطه کرده‌اند. شک و تردید بسیاری درباره‌ی این ارز و مؤسس آن فراگیر شده است. اما دو مورد از این ریسک‌ها شامل سقوط شبکه و کلاهبرداری بیش از ریسک‌های دیگر در شرایط موجود، بازار را درگیر کرده است. همچنین ممکن است به مدت طولانی ارز دیجیتال لونا شرکت‌ها، اشخاص و ارزها و استیبل کوین‌های وابسته به آن در بلاتکلیفی به سر ببرند.

چگونه ارز دیجیتال لونا سقوط کرد؟

منحل کردن دو شعبه‌ی شرکت ترافورم لبز در پوسان و سئول از جانب دو کوان، مؤسس این شرکت‌ها یکی از دلایل مظنون بودن این شخص است. دو کوان 10 روز پس از سقوط ارز لونا و ترا یو اس دی نسبت به بستن هر دو شعبه‌ی شرکتش اقدام نمود.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی