سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور با تاکید بر ضرورت جبران
نقدینگی صنعت قطعه و خودرو از مسیر جذب سرمایه سرگردان مانند بورس اظهار داشت: نقدینگی
موجود در بازار سال گذشته حدود 6400 هزار هزار میلیارد تومان بود که این میزان با
افزایش 25 درصدی در سال جاری حدود 8000 هزار هزار میلیارد تومان میلیارد تومان
خواهد شد. این در حالی است که سرمایه های سرگردان عامل اصلی افزایش قیمت در
بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، مسکن، خودرو و … است.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخورد سازمان های دولتی از جمله سازمان های مالیاتی و
بیمه تامین اجتماعی با بنگاه های تولیدی نه تنها در این زمینه مثبت نبوده بلکه در
برخی موارد به ضرر تولید داخل و ملی بوده است.
وی در ادامه درباره تشکیل وزارت بازرگانی و تاثیر آن بر صنعت و بازار خودرو
اظهار داشت: تفکیک وزارت صنعت از بخش بازرگانی در کوتاه مدت تاثیری بر صنعت خودرو
نخواهد داشت و حتی ممکن است بر وضعیت تولید فعلی خودرو تاثیر منفی داشته باشد اما
تشکیل وزارت بازرگانی در بلند مدت به نفع بنگاه های تولیدی و تجاری کشور است زیرا
حوزه تجارت و بازرگانی بخشی بسیار گسترده است و اداره آن نیز برای وزیر صمت مشکل
بود. همچنین برخی تصمیم گیری ها در وزارتخانه متناقض بود و موجب بلاتکلیفی بنگاه
های تولیدی و تجاری شده بود. لذا امیدواریم با شکل گیری وزارت بازرگانی حمایت از
تولید داخل پررنگ تر شود نه اینکه اندک حمایتی که از بنگاه های تولیدی می شد نیز
به فراموشی سپرده شود.
فرهاد بهنیا در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درباره آخرین وضعیت مطالبات قطعه
سازان در سال جاری عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت تامین نقدینگی
خودروساز، پرداخت مطالبات قطعه سازان بیش از 120 روز بوده و تا کنون برنامه ای برای
پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروساز اعلام نشده است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور درباره برنامه قطعه سازان
برای تحقق تیراژ تولید خودرو در سال جاری بیان کرد: علیرغم اعلام تیراژ تولید
خودرو به قطعه سازان تا کنون راهکاری برای دستیابی به این تیراژ مطرح نشده است و
هم اکنون یکی از بزرگترین چالش های تولیدکنندگان داخلی تامین ارز است و متاسفانه
بانک های عامل در این زمینه همکاری لازم را ندارند و بانک مرکزی نیز پس از تخصیص
ارز شرایط اجرایی لازم برای تامین ارز را فراهم نمی کند.
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور تامین
ارز را از بزرگترین چالش های تولیدکنندگان داخل برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه بانک های عامل همکاری لازم با تولیدکننده برای تامین ارز را ندارند و
بانک مرکزی نیز پس از تخصیص ارز شرایط اجرایی لازم برای تامین را فراهم نمی کند.
بهنیا اضافه کرد: متاسفانه
تولیدکنندگان داخل در تامین ارز موردنیاز برای خرید مواد اولیه و قطعات وارداتی به
شدت دچار سردرگمی هستند و بسیاری از بنگاه های تولیدی که در گذشته مواد اولیه
موردنیاز خود را برای مدت 3 ماه تامین می کردند اکنون این میزان به کمتر از یکماه
و و حتی دو هفته کاهش پیدا کرده است و این موضوع می تواند اثر بسیار خطرناکی در
تامین قطعات خودروهای داخلی و افزایش قیمت خودرو داشته باشد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه
های خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از بنگاه های تولیدی به
دنبال دریافت مطالبات خود بوده و حتی فعالیت بسیاری از سازندگان بزرگ به دلیل عدم
تامین ارز متوقف شده است و برای تامین ارز از بازار آزاد نیز طبق بخشنامه اخیر
بانک مرکزی متهم به پولشویی خواهند شد. لذا با ادامه این وضعیت در شش ماهه نخست
امسال نه تنها تولید پیش بینی شده محقق نخواهد شد بلکه شاهد کاهش تولید نیز خواهیم
بود.