سبد محصولات ایران‌خودرو متنوع‌تر می‌شود

 

علاوه بر اینکه به اعتقاد ما باید ایران خودرو به شیوه مذکور روی آورده و سبک طراحی مشخصی را نیز چه در اکستریور و چه در اینتریور خودروهایش تنظیم کند. همین سبک طراحی مشخص، می‌تواند عامل آن باشد که بسیاری از قطعات در میان خودروهای غیرهمسگمنت، یکسان باشد؛ از این جهت، هم صرفه اقتصادی داشته و قطعات نیز با کیفیت بالاتری تولید می‌شوند. همچنین استفاده از سبک طراحی مشخص، اعتبار زیادی را به شرکت سازنده می‌دهد.

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، یکی از پارامترهای قدرتمند بودن خودروساز، کامل بودن سبد محصولاتیست. همواره ما ایرانیان شاهد این بودیم که وقتی خودرو جدیدی از خودروسازان داخلی ما معرفی و درنهایت عرضه می‌شد، نسخه قبلی آن نیز همچنان در خط تولید باقی میماند.

با اینکه به تولید خودروهای با پلت فرم های قدیمی انتقادات فراوانی داریم؛ اما در این شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور چندان مطلوب نبوده و بیشتر مردم بدنبال خودروهای ارزان قیمت هستند، چندان بد هم به نظر نمی رسد…

 


منبع: https://charkhan.com/126260/%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C/

اما موضوع امروز ما، ایران خودرو است. خودروسازی که همواره درحال ارتقاء بوده و گرچه شرایط تحریمی ظالمانه آمریکا در چند سال گذشته باعث کند شدن سرعت پیشرفت شده بود، اما با روی کار آمدن مدیریت جدید و توانمندی هایی که از قبل داشت، این سرعت افزایش پیدا کرده است. البته قاعدتا برای عرضه محصولات ایمن و باکیفیت تر، باید به تیم مدیریتی جدید وقت داد.

این موضوع‌ها تنها به داچیا ختم نشده و خودروسازان بسیاری شیوه تک خودرویی در هرسگمنتی را اساس کار خود قرار داده‌اند و به نظر هم می‌رسد، ایران خودرو هم برای این موضوع، کارهایی انجام داده است.

 

همانگونه که اشاره شد، با نگاهی به محصولات داچیا می‌توان فهمید که از هرسگمنتی، خودروهای مشخصی داشته و بجای تولید همزمان خودروهای جدید و قدیمی، نسخه بروزتر را نسل جدید نسخه قبلی معرفی می‌کند. این شرکت، همچنین تیپی را برای تمامی محصولات خود، با عنوان استپ وی معرفی کرده که به نوعی ارتقاء یافته تیپ پایه محصولاتش اعلام شده است!

 

از مهمترین پارامترهای قدرتمند بودن یک خودروساز، کامل بودن سبد محصولاتی و داشتن حداقل یک خودرو در سگمنت‌های مختلف است. البته این کامل بودن سبد محصولاتی بستگی به جایگاه و نوع خودروساز داشته و برای مثال از برخی سوپراسپرت سازان، قاعدتا انتظار ساخت سدان و… نداریم.

 

 

یا وقتی خودرویی با پلت‌فرم و مشخصات جدیدتر به مرحله تجاری سازی می‌رسد، محصولی در همان سگمنت و با پلت‌فرم قدیمی‌تر از خط تولید خارج نمی‌شود. همزمانی تولید چند خودرو و رقابت درون خانوادگی نه‌تنها باعث چندگانگی میان طرفداران محصولات ایران خودرو می شود، بلکه در رقابت‌هایی مغرضانه، بین مردم نسخه قدیمی‌تر بهتر از نسخه جدیدتر جلوه داده می‌شود! گرچه برخی محصولات ایران خودرو حتی از نسخه های خارجی هم عملکرد و مشخصات بهتری دارند؛ اما قاعدتا نسخه های جدیدتر محصولات این شرکت، از ایمنی و راحتی بیشتری بهره مند هستند. ولی هرچه که باشد، ایران خودرو باید به سمت حذف محصولاتی با پلتفرم قدیمی روی آورد. مطلع هستیم که مدیران شرکت هم برا این باور هستند و اقداماتی انجام داده اند؛ اما باید سرعت آن بیشتر شده و محصولات جدید دیگری جایگزین آنان شود.

 

با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید و اصلاح ساختار وزارت صمت، شاهد این هستیم که ایران خودرو قصد دارد تا خودروهای قدیمی خود را از خط تولید خارج کند. البته برای این موضوع هم باتوجه به نیازهای مردم، باید فرصت داد.

 

 

پس بطور کلی، اعتقاد داریم که ایران خودرو باید یک بازنگری کلی براساس جدیدترین محصولش یعنی ری‌را برای تمامی محصولاتش انجام دهد. نیازی نیست محصولات مختلفی داشته باشید؛ با نوع خودروهای کم نیز می‌توان کارهای بزرگی انجام داد که در این مطلب گنجانده نمی‌شود…

بدیهی است که کلمه نظم فقط به معنای ساماندهی و نظم در امور جزیی نیست، اینکه در سبد محصولات خودروییمان نیز ترتیب خاصی وجود داشته باشد هم نظمی بسیار مورد نیاز محسوب می‌شود. با نگاهی به محصولات ایران خودرو، می توان فهمید که خودروهای اقتصادی این شرکت از تنوع خاصی بهره می برد. همین تنوع باعث شده تا بستر رشد و گلچین کردن محصولات جدید، به سرعت بدست بیاید. محصولات نهایی پروژه های TF21 و TF22 ایران خودرو که بزودی رونمایی خواهند شد، مثال بارز این موضوع هستند!

یکی از مثال‌های بارز موفقیت خودروسازان جهانی در دستچین کردن و منظم کردن سبد محصولاتی، شرکت داچیا رومانیست. قبل از ادامه دادن، باتوجه به استفاده از کلمه نظم در جمله قبلی، به معنی این کلمه نیز نگاهی بیندازیم.

 

 

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی