سیمای اف ایکس (FX)، خون تازه در رگ‌های بازار خودرو

زبان طراحی اف ایکس قصد دارد مد روز آینده نگرانه را در طراحی هر یک از اجزای خودرو منعکس سازد. اف ایکس از لحاظ ابعاد و فرم بدنه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد و شیوه طراحی آن به‌گونه‌ای است که می‌شود آن را چیزی بین کراس‌اوورهای خانوادگی و کوپه دسته‌بندی کرد. ابعاد اف ایکس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب   4400، 1830، 1585 و 2630 میلی‌متر اعلام شده است.

طراحی داخلی اف ایکس (FX)

در طراحی پنل مرکزی کابین می‌توان گفت که هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و برخلاف ظاهر خارجی اسپرت، با ظاهر داخلی مجلل روبرو هستیم. فرمان اف ایکس دی کات است و قابلیت تنظیم در 4 جهت را داراست و هر دو سمت فرمان با انواع دکمه‌های کنترلی مجهز شده است.

در دنیای امروز، طراحی خودرو دیگر به ابعاد فیزیکی و مهندسی، محدود نیست و در برندهای پیشرو، به آمیزه‌ای با هنر تبدیل شده است. زبان طراحی محصولات برند لوکس فونیکس هم از این قاعده مستثنی نیست و در محصول آتی به سوی زبان طراحی «هنر در حرکت» پیش می‌رود.

اما شاید بارزترین مشخصه این سبک طراحی، فرم «بدون مرز» جلوپنجره باشد. جایی که فرم مسحورکننده چراغ‌ها در بالا، به دیلایت‌‌‌های LED باریک ختم می‌شود. در طرفین آن و در سطحی پایین‌تر، چراغ‌‌‌های اصلی محصول که از فناوری ماتریس LED برخوردارند، جانمایی شده‌اند و این یعنی ترکیبی که یادآور صحنه‌های علمی-تخیلی است. این سبک طراحی با جلوپنجره کهکشانی به صورت یکپارچه با سپر و بدون قاب آن، روح جوانی و تازگی را در کالبد خودرو می‌دمد. در نمای مقابل این خودرو، همه چیز مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد. اف ایکس، نور و سایه را به نحوی در خود جای داده که به طور هماهنگ چشمک می‌زنند و رویاها به کمک هارمونی بی‌بدیل نور و سایه، با واقعیت در ارتباط هستند.‌

برند لوکس فونیکس در انتخاب محصولات آتی خود، فاکتورهای تجربه مشتری، فناوری نوآورانه و مد آینده نگرانه را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده است. این برند قصد دارد با ارائه محصولاتی نظیر اف ایکس که طراحی مدرن، پویا و یکپارچگی درون به بیرون آن پیش از هر چیزی به چشم می‌آید، تحول بزرگی در بازار خودرو ایران رقم بزند.

 

جلوپنجره بدون حاشیه، وجود آینه‌های پایه‌دار به سبک خودروهای اسپرت، فرم طراحی چراغ‌ها، وجود رینگ های پهن 18 اینچی، گلگیرهای برجسته، قوس کمانی سقف، در کنار جلوه شناور ستون‌های A , B و C، استفاده از 2 رنگ متفاوت با رنگ اصلی بدنه در برخی قسمت‌ها مثل سقف، ستون، دیفیوزر و سراگزوزهای جذاب در نمای پشت خودرو، مجموعا باعث شده تا این محصول در سگمنت اسپرت قرار بگیرد.

n محصول آتی برند فونیکس موسوم به اف ایکس (FX) از زبان طراحی «هنر در حرکت» بهره می‌برد. فلسفه هنر در حرکت (Art in Motion)، به وجود کارایی در عین زیبایی باور دارد و همین  فاکتور مهم، طراحی اف ایکس را از نمای بیرونی تا داخل خودرو تحت تاثیر قرار داده و تحولی بزرگ در بازار خودرو ایران خواهد بود.

در نمای عقب این خودرو، از اسپویلر دو لایه استفاده شده که ترکیب آن با چراغ‌های به‌هم‌پیوسته، جلوه جذاب و مهیجی به خودرو بخشیده است. پرتو نور با تابش به اسپویلر در ترکیب بی‌نقصی از نور و سایه می‌درخشد و وجود این باله در ثبات خودرو در موقع حرکت نیز موثر است.

در نمای کناری یک نوار رنگی دیده می‌شود که به شکل ملموس در گرافیک داخلی رینگ‌ها و آینه‌های جانبی به چشم می‌آید و در القای حس اسپرت بودن به این خودرو موثر است. در مجموع می‌توان گفت که هماهنگی خاصی در نمای جلو، کنار و عقب خودرو دیده می‌شود.

صندلی‌ها، اسپرت و یکپارچه هستند و با چرم مشکی پوشانده شده اند. علاوه بر این نوار‌ها و قطعات تزئینی کرومی در داخل کابین  استفاده شده که به اسپرت شدن آن کمک کرده است.

کابین اف ایکس در عین مجلل بودن، به صورت مینیمالیستی طراحی شده و با تغییراتی نسبت به زبان طراحی پیشین، جلوه مدرن‌تری به خود گرفته است. کابین به نمایشگر دوگانه (Dual) با ابعاد ۱۰.۲۵ اینچی و کلاستر تمام دیجیتال با جزئیات کرومی مجهز است که به صورت سرتاسری بخش اعظم داشبورد را در بر می‌گیرد و هم اطلاعات مورد نیاز راننده و هم مباحث مربوط به سرگرمی و مالتی مدیا را پوشش می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های کابین اف ایکس، سیستم صوتی برند خوشنام سونی است.

نمای بیرونی اف ایکس (FX)

 

در سراسر نقاط بدنه اف ایکس می‌توان المان‌های مدرن، خطوط سیال و در عین حال تهاجمی را مشاهده کرد و طیف وسیعی از مشتریان در مواجهه با ظاهر مهیج و مجلل این کراس اوور، شگفت‌زده خواهند شد. در نگاه به این خودرو، ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف را می‌بینیم. به طور مثال فرم کلی بدنه به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن بیننده را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب، بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست. جلوپنجره خودرو همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی این خودرو، یک طراحی بین المللی است.

 


منبع: https://charkhan.com/130672/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-fx%D8%8C-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2/

 

 

 

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی