ماشین بخرید اما از کرمان موتور نخرید!

در فضای مجازی، درباره خدمات ضعیف نمایندگی‌های کرمان موتور مطالب بسیار زیادی را خوانده بودم، اما از آنجایی‌که این ایراد را کاربران زیادی به شرکت‌های بسیاری وارد می‌سازند، برای همین تصمیم گرفتم که خودم هم این قضیه را تجربه کرده و از نزدیک با آن روبه‌رو شوم. از آنجایی که یک سفر به شهر مشهد داشتم، سرویس دوره‌ای نخست که بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر می‌شد، به آنجا بردم (البته این سرویس برای برقراری گارانتی به نوعی اجباری بود). تنها ایراد ماشین، صدای خفیفی بود که از اگزوز می‌آمد و برای همین از نمایندگی خواستم که آن را درست کند. علاوه بر این، سرویس دوره‌ای و تعویض روغن و… نیز انجام شود. در هنگام دریافت خودرو، آن‌ها روغن ناآشنایی به نام مزدا را درون ماشین ریخته بودند و درباره اگزوز هم گفتند که به دلیل کوتاه بودن پیچ‌های اتصال، این مورد برای بسیاری از جک‌ها به‌وجود می‌آید و بایستی پیچ پایه بلند ببندیم. برای همین مورد نیز درخواست به تهران ارسال می‌کنیم که درحدود ۱۰ روزی طول می‌کشد تا قطعه بیاید! از آنجایی هم که من قصد بازگشت به تهران داشتم، دلیلی بر صبر کردن ندیدم و تصمیم گرفتم که در همان نمایندگی تهران این تعمیر مختصر را انجام دهم.

خلاصه وی به هیچ عنوان زیربار این قضیه نرفت و اصرار داشت که ما تحویل داده‌ایم و تنها چند روز بعد تماس گرفت و یک شماره از بیمه آسیا داد که برای گرفتن بیمه نامه المثنی اقدام کنم. حالا بماند که همان شماره هم کار نمی‌کرد! من هم به علت درگیری‌های زیاد شغلی تصمیم گرفتم تا ماه آینده‌اش برای گرفتن بیمه بروم و درست زمانی‌که می‌خواستم اقدام کنم، از نمایندگی فروش کرمان موتور، جایی که خودرویم را ثبت نام کرده بودم تماس گرفتند و گفتند که بیمه بدنه خودروی شما آماده است و بیایید تا تحویل بگیرید! واقعا متعجب بودم که تا چه حد ناهماهنگی در کرمان موتور وجود دارد که در مورد چنین قضیه ساده‌ای، هیچ‌گونه اطلاع رسانی حتی بین خودشان وجود ندارد. از طرفی شرکت اصرار دارد که بنده بیمه بدنه را تحویل گرفته و حتی رسیدش را امضا کرده‌ام و از سوی دیگر نماینده فروش پس از نزدیک به ۵ ماه زنگ می‌زند که بیایید و تازه بیمه بدنه را تحویل بگیرید!

داستانی که تقریبا مربوط به سالهای اولی است که جک جی 5 وارد بازار کشور شده بود.

مامور تحویل اصرار زیادی در نصب سینی موتور برای ماشین داشت و عنوان می‌کرد که بسیار ضروری است؛ در پاسخ به سوال من که اگر انقدر ضروری است پس چرا خود سازنده بر روی ماشین قرار نمی‌دهد، تنها گفت: این مورد یک آپشن است!

در حدود ۲۰ روز بعد و برای سرویس ۵۰۰۰ کیلومتر که به یکی از نمایندگی‌های تعمیر کرمان موتور در تهران وارد شدم، در واقع دردسرهایم شروع شد! بار نخست که ماشین را گذاشتم، ایراد اگزوز آن را به دقت شرح دادم و قرار شد که مواردی چون روغن موتور و سایر موارد مصرفی نیز بررسی شود. مامور تحویل هم اصرار زیادی در نصب سینی موتور برای ماشین داشت و عنوان می‌کرد که بسیار ضروری است؛ در پاسخ به سوال من که اگر انقدر ضروری است پس چرا خود سازنده بر روی ماشین قرار نمی‌دهد، تنها گفت: این مورد یک آپشن است! در هنگام تحویل خودرو، یک فاکتور با مبلغی بیش‌تر از ۲۰۰ هزار تومان در جلوی من قرار دادند، عددی که انتظارش را نداشتم. دوباره روغن موتور تعویض شده بود و فقط ۳۰ هزار تومان هم بابت عیب‌یابی و رفع آن دریافت شده بود، مبلغی که با توجه به گارانتی بودن خودرو منطقی نیست. نام روغن موتور این بار کاسترول بود و وقتی از نمایندگی پرسیدم که چرا سری پیش برای من روغن مزدا ریخته شده بود، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وجود چنین چیزی، گفت که شرکت از ما خواسته فقط کاسترول بریزیم! در هر صورت این نوع از هماهنگی بین نمایندگی‌ها بسیار جالب به‌نظر می‌رسید، هر کدام به دلخواه خودشان ظاهرا روغن موتور ماشین را تعیین می‌کردند!

پس از آن هم گفتند که دسته موتور جلو و عقب ماشین شما پاره است و بایستی تعویض گردد. به همین خاطر ما سفارش قطعه می‌دهیم که حدود یک هفته‌ طول می‌کشد و تماس می‌گیریم تا خودرو را بیاورید. من هم متعجب از اینکه چرا ایرادی که این نمایندگی بابت صدای اگزوز گرفته، با نمایندگی دیگر تا این حد متفاوت است (مثل روغن‌هایشان!). وقتی هم درباره علت به‌وجود آمدن این ایراد سوال کردم، پاسخ دادند که از ابتدای تولید ماشین شما چنین مشکلی وجود داشته و حالا بایستی درست شود! البته لازم به ذکر است که من هیچ‌وقت احساس نکردم که موتور ماشین در هنگام ترمز یا حرکت کردن، جابجایی داشته باشد و نمایندگی مشهد هم متوجه چنین موردی نشده بود.

در این ارتباط اگر تجربه‌ای دارید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


منبع: https://charkhan.com/7967/%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF/

تقریبا گلایه‌ها از نحوه تولید و خدمات خودروسازان داخلی، دیگر گوش فلک را کر کرده است! یکی از کیفیت پایین مونتاژ شاکی است، یکی از خدمات ضعیف؛ دیگری از تاخیر در تحویل گلایه می‌کند و دیگری از قیمت بالا و خلاصه این رشته سر درازی دارد.

البته این شاید تمام موضوع نباشد و اگر نگاهی به خودرو هم بیندازید، قصورات زیادی را بتوان در ساختار آن دید. از رنگ بسیار ضعیف بدنه گرفته تا حذف آپشن‌های ساده که شرکت هیچ وقعی برای نصب آن به صورت پیش‌فرض در نظر نگرفته و ترجیح داده که با قرار دادن آن‌ها در واحد آپشن، سودی را نیز بدین منظور کسب کند.

حال در این مقاله می‌خواهم از تجربه شخصی خودم در ارتباط با یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های مونتاژ کننده خودرو در کشور صحبت کنم.

اگر نگاهی به سبد محصولات کرمان موتور بیندازیم، متوجه می‌شویم در آن سالها دو خودروی جک و لیفان، در صدر محصولات این کمپانی قرار داشته و هرچقدر در بخش لیفان چندان پراستقبال نبود، در ارتباط با خودروهای جک وضعیت مناسبی داشت. به همین خاطر در آن زمان تصمیم گرفتم که یک خودروی جک J5 مدل گیربکس دستی از این خودروساز وطنی آنهم به صورت شرایطی تهیه کنم. از هنگام ثبت نام تا تحویل تقریبا همه چیز به خوبی و خوشی گذشت و تنها ایراد را بایستی به عدم وجود تنوع رنگ مربوط دانست، جایی که فقط سفید برای خرید وجود داشته و رسما مشتری با آنکه پول کامل خودرویش را می‌پردازد، انتخاب دیگری پیش رویش قرار ندارد.

خلاصه باز یک هفته‌ای صبر کردم و طبق معمول تماسی گرفته نشد، از آنجایی که می‌خواستم به مسافرتی هم بروم، تصمیم گرفتم تا خودم پیگیر بشوم. در ابتدا که سوال کردم، قطعه نرسیده بود اما خوشبختانه ساعتی بعد تماس گرفته شد که ماشین را بیاورید. من هم خودرو را بردم و طبق روال معمول صبح زود آنجا گذاشته و ظهر تحویل گرفتم. از آنجایی که بایستی به جایی می‌رفتم، خیلی سریع به راه افتادم اما هرچه به ماشین بیشتر گاز می‌دادم، صدای موتور بیشتر آزارم می‌دادم. ابتدا فکر کردم شاید حساسیت بیش از حد به‌خرج می‌دهم اما وقتی صدای ساییده شدن فلز را شنیدم، مطمئن شدم نه تنها ایراد خودرو برطرف نشده، بلکه به جای درست کردن ابرو، چشم آن نیز کور شده است! از آنجایی که فردای آن روز نمی‌توانستم خودرو را ببرم و روز بعدش نیز تعطیل رسمی بود، مجبور شدم شنبه تماس بگیرم و مسئول پذیرش با شنیدن ایراد خودرو، گفت که ماشین را فردا بیاورید. البته از آنجایی که بنده تایم زیادی را هم بابت بردن و تحویل گرفتن خودرو گذاشته بودم، قرار شد تا فردا صبح زود به‌صورت تلفنی وقت گرفته و ماشین را ساعت ۱۱ صبح برده و همان‌جا تعمیر کنند. دقیقا در زمان تایید شده رسیدم و ماشین را بر روی بالابر بردند و پس از کمی کنکاش، متوجه شدند که پیچ اگزوز بُریده است! پس از یک ساعت و نیم هم که منتظر نشستم، گفتند که تعمیرش طول می‌کشد و لطفا عصر بیایید. خلاصه دوباره با تحمل مشقات رفت و آمد ساعت ۵ بعدازظهر برگشتم، هنوز وارد نمایندگی نشده بودم که تماس گرفتند دوباره این پیچ جادویی (!) به مشکل خورده و بُریده و لطفا نیایید! جالب اینجاست زمانی تماس گرفتند که بنده با تحمل کلی ترافیک به آنجا رسیده بودم!

این نوع از هماهنگی بین نمایندگی‌ها بسیار جالب به‌نظر می‌رسید، هر کدام به دلخواه خودشان ظاهرا روغن موتور ماشین را تعیین می‌کردند!

jac-j5

واقعا متعجب بودم که تا چه حد ناهماهنگی در کرمان موتور وجود دارد که در مورد چنین قضیه ساده‌ای، هیچ‌گونه اطلاع رسانی حتی بین خودشان وجود ندارد. از طرفی شرکت اصرار دارد که بنده بیمه بدنه را تحویل گرفته و حتی رسیدش را امضا کرده‌ام و از سوی دیگر نماینده فروش پس از نزدیک به ۵ ماه زنگ می‌زند که بیایید و تازه بیمه بدنه را تحویل بگیرید!

وقتی که برای یک واشر گلویی ساده اگزوز من مجبور شدم ۵ بار به آنجا مراجعه کنم، پس اگر خودرو دچار مشکل جدی‌تری باشد، چه زمانی از من صرف خواهد شد؟ به‌راستی چرا بعضی از شرکت‌ها تا این حد نمایندگی‌های ضعیف و کارنابلد را به پیکره خود افزوده‌اند؟

در کل با آنکه ماشین جک J5 خودروی بدی نیست و علی‌رغم انگ چینی بودن بر پیشانی‌اش، کارکرد مناسبی در قبال رقبای داخلی و هم‌قیمت خودش دارد، اما نحوه خدمات پس از فروش سازنده‌اش به نحوی است که حداقل این را مطمئن شدم، هیچ‌گاه دیگر از کرمان موتور ماشین نمی‌خرم! شما هم اگر خریدید، حداقل قید خدمات پس از فروش را بزنید.

برایم واقعا جالب بود که چرا یک نمایندگی رسمی کرمان موتور، قطعات مهمی چون واشر گلویی اگزوز را ندارد و چنین مواردی دائما بایستی سفارش گذاری شود، اگر یک خودرو شرایط اورژانسی داشت، آیا بایستی حداقل یک هفته بلااستفاده بماند تا قطعه مورد نظر برسد؟ پس فرق نمایندگی با یک تعمیرگاه معمولی در چیست؟

برایم واقعا جالب بود که چرا یک نمایندگی رسمی کرمان موتور، قطعات مهمی چون واشر گلویی اگزوز را ندارد و چنین مواردی دائما بایستی سفارش گذاری شود، پس فرق نمایندگی با یک تعمیرگاه معمولی در چیست؟

البته، شاید یافتن پاسخ این سوالات چندان سخت نباشد، وقتی به بدنه خود شرکت کرمان موتور و نحوه پاسخ‌گویی آن‌ها نیز نگاهی بیندازیم، متوجه نفوذ این بی‌نظمی‌ها در همان‌جا نیز خواهیم شد. به طور مثال، بیمه بدنه خودرو پس از گذشت بیش از ۳ ماه نیامده بود و من هم با بخش فروش مرکزی شرکت تماس گرفتم که جویای احوال بیمه بدنه بشوم. قرار شد خانم «ح» این کار را انجام دهد و گفت که ۲۴ ساعت بعد با وی تماس بگیرم (معلوم نیست چرا خود وی با بنده تماس نمی‌گرفت!). پس از پیگیری مجدد، او قاطعانه گفت که شما بیمه بدنه را تحویل گرفته‌اید و رسیدش هم موجود است! هرچقدر هم من گفتم که بیمه بدنه را نگرفتم، قبول نکرد و حتی دو سه بار تلویحا عرض کرد که شما احتمالا آن را گم کرده‌اید.

خلاصه ماشین را تحویل گرفتم اما فهمیدم که اگر کلاهم در یکی از نمایندگی‌های کرمان موتور افتاد، دیگر پایم را آنجا نگذارم. وقتی که برای یک واشر گلویی ساده اگزوز من مجبور شدم ۵ بار به آنجا مراجعه کنم، پس اگر خودرو دچار مشکل جدی‌تری باشد، چه زمانی از من صرف خواهد شد؟ به‌راستی چرا بعضی از شرکت‌ها تا این حد نمایندگی‌های ضعیف و کارنابلد را به پیکره خود افزوده‌اند؟

jac-arm

کرمان موتور، شرکتی که می‌توان پس از ایران خودرو و سایپا، آن را بزرگ‌ترین مجموعه خودرویی کشور دانست. ظاهرا در کشور ما هرچه یک خودروساز بزرگ‌تر می‌شود، مشکلات و معایب آن نیز به همراهش ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند!

tamir

دیگر خسته از این همه آمد و شد و بی‌مسئولیتی به خانه بازگشتم و منتظر شدم تا فردایش تماس بگیرند. جالب اینجاست که طبق روال معمول‌شان، هیچ تماسی نگرفتند و خودم قبل از ظهر زنگ زدم که گفتند آماده هست و وقتی برای تحویل رفتم، متوجه شدم که از همان صبح زود آماده بوده اما ظاهرا کسی علاقه‌ای به زنگ زدن نداشته است! من هم که فقط آمده بودم که ماشین را بگیرم و به نوعی فرار کنم! موقع تحویل گرفتن، تعمیرکار اصلی که او را مهندس خطاب می‌کردند، فاکتوری هم جلوی من گذاشت و درخواست کرد بابت هزینه تراشکاری پرداخت کنم! من هم با چشمانی متعجب گفتم که هیچ چیزی نمی‌پردازم! این ایراد از کار شما بوده و بنده چند برابر این مبلغ فقط هزینه رفت و آمدم شده است تا شما ایراد کارتان را برطرف کنید. وی هم که متوجه شده بود، نمی‌تواند اصرار زیادی بکند، برگه را پاره کرد و به مسئول پذیرش با ناراحتی گفت که از این به بعد اگر کسی بابت تعمیر صدای اگزوز مراجعه کرد، آن را نپذیرند! واقعا برایم باور کردنی نبود که چگونه این اهمال در کار را با این راه‌حل توجیه می‌کنند.

یک هفته گذشت و خبری نشد، دو هفته گذشت و باز خبری نشد تا آنکه تصمیم گرفتم خودم تماس بگیرم. پس از برقراری تماس، با انباردار صحبت کردم و او گفت که شرکت دسته موتور عقب را فرستاده اما دسته موتور جلو نداشته و برای همین تماس نگرفتیم! من هم متعجب از اینکه چطور امکان دارد یک شرکت خودروسازی با این عظمت و در حالی‌که این خودرو را همچنان تولید هم می‌کند، قطعه به این مهمی را ندارد! البته انباردار نمایندگی گفت، ما در انبار خودمان خوشبختانه دسته موتور جلو را داریم و ماشین را برای تعمیر بیاورید! مجدد فردا صبح زود خودرو را بردم تا تعمیرات انجام شود. طبق معمول، تماسی بابت زمان آماده بودن خودرو زده نشد و پس از پیگیری خودم، برای گرفتن آن اقدام کردم. در زمان تحویل گرفتن، مسئول آن بخش انگار که متوجه یک نکته بسیار مهم شده باشد، گفت: راستی، واشر گلویی اگزوز شما هم مشکل دارد! من هم که کاملا متعجب بودم، گفتم که بنده خودرو را کلا برای همین ایراد آورده بودم و از اول هم عرض کردم که اگزوز مشکل دارد! وی هم متعجب که چرا چنین اتفاقی افتاده و خلاصه بدون آنکه جواب خاصی بتواند بدهد، گفت که بایستی درخواست واشر گلویی اگزوز داده شود و مجددا پس از تامین قطعه، خودرو را بیاورید! من هم ناراحت از اینکه بایستی این پروسه رفت و آمد مجدد و تنها به علت بی‌دقتی آن‌ها انجام شود، پذیرفتم و این بار یک مبلغی نیز بیعانه بابت درخواست قطعه از من گرفتند، چیزی که سری پیش وجود نداشت و وقتی از آن‌ها در ارتباط با این تناقض پرسیدم، گفتند که حتما فراموش شده و این یک روال استاندارد است!

چطور امکان دارد یک شرکت خودروسازی با این عظمت و در حالی‌که این خودرو را همچنان تولید هم می‌کند، قطعه به این مهمی را ندارد!

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی