معافیت‌ها و مشوق‌های وارداتی برای خودرو و قطعه باید مشابه باشند

عضو
انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین واردات خودرو به
ازای صادرات قطعه و خودرو را منتج به نتایج مثبتی دانست و گفت: یکی دیگر از
درخواست‌های قطعه‌سازان این است که اختصاص هر گونه امتیاز و ارائه مشوق‌ها از جمله
معافیت‌های مالیاتی برای واردکنندگان خودرو، می‌بایست مشابه و متناسب با آن برای
قطعه‌سازان نیز در نظر گرفته شود.

به
گزارش خبرخودرو، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور
واردات خودرو به ازای صادرات قطعه و خودرو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اختصاص هر
گونه امتیاز و ارائه مشوق‌ها از جمله معافیت‌های مالیاتی برای واردکنندگان خودرو، می‌بایست
مشابه و متناسب با آن برای قطعه‌سازان نیز در نظر گرفته شود.

دوست
زاده در این خصوص به موضوع واردات بدون انتقال ارز اشاره کرد و اذعان داشت: در
صورت عملیاتی شدن واردات خودرو بدون انتقال ارز، دور از منطق است که خودرو به
عنوان کالای تکمیل شده با شرایط خاص و حمایت‌های بیشتر وارد کشور شود و قطعه‌سازان
به عنوان تولیدکننده اجزای منفصله خودرو که تولیدات آنها برای کشور ارزش افزوده، کارآفرینی
و اشتغالزایی به همراه دارد، از این حمایت‌ها بی‌نصیب مانده و نتوانند استفاده
کنند.

ابراهیم
دوست زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن اعلام دیدگاه مثبت انجمن صنایع همگن
و قطعه‌سازی کشور نسبت به موضوع واردات
خودرو اظهار داشت: تعرفه‌ گمرکی مهم‌ترین اهرم در جهت حفظ تولید داخل و حمایت از
مصرف‌کننده است، ضمن اینکه نرخ سود بانکی، تورم و نرخ دلار سه مولفه اساسی در
تعیین سقف یا کف تعرفه‌ها هستند.

وی
در پایان خاطرنشان کرد: فرمول محاسبه تعرفه واردات مشخص بوده و برای قطعات مختلف، مواد
اولیه و هر نوع خودرویی متفاوت است به طوری که وزارت صمت می‌تواند در این باره به
نحوی عمل نماید که تولید داخل و رقابت‌پذیری در صنعت قطعه‌سازی مورد حمایت قرار
گرفته و آسیبی از این محل بر ساخت داخل وارد نشود.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/657736/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D9%88%D9%82%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%AFوی
با بیان اینکه تاکید و درخواست انجمن قطعه‌سازان از وزارت صمت توجه بر این موضوع
است که در تعیین نرخ تعرفه واردات عدم ورود لطمه به تولید داخل لحاظ شود، در این
رابطه افزود: به منظور توجیه داخلی‌سازی و اینکه جذابیت ساخت داخل برای
تولیدکنندگان داخلی حفظ شود، نرخ تعرفه‌ اجزا، مواد اولیه و یا کالای نیمه ساخته
مرتبط با خودرو می‌بایست از محصول نهایی خودرو به عنوان یک کالای وارداتی کامل کمتر
باشد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی