مقایسه آریسان 2 و کارا تک کابین، وانت‌های 300 میلیونی بازار

در اینجا نیز برتری کاملاً با کارا است زیرا این وانت قدیمی از شاسی نردبانی مستقل استفاده می‌کند و بسیار توانمندتر از آریسان است. طبق اعلام بهمن موتور، ظرفیت بار این وانت در نسخه تک کابین 1000 کیلوگرم است درحالی‌که ایران‌خودرو ظرفیت بار آریسان 2 با دو سرنشین را 750 کیلوگرم و ظرفیت بار خالص را 600 کیلوگرم اعلام کرده است. موضوع مهم دیگر اما اینکه برخلاف آریسان قبلی، در این نسخه نیروی موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که برای یک وانت اصلاً ایده‌آل نیست و روی توانایی‌های حرکتی آن تأثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که کارا یک وانت سنتی با شاسی مستقل و انتقال قدرت محرک عقب است و قطعاً برای انجام وظایف سنگین یک پیکاپ بسیار مناسب‌تر از آریسان خواهد بود. همچنین این وانت در نسخه دو کابین هم ارائه می‌شود درحالی‌که آریسان فقط به‌صورت تک کابین تولید می‌شود.

داخل

در مورد طراحی بیرونی این خودروها حرف چندانی نمی‌توان زد زیرا هردوانت‌هایی قدیمی هستند که سال‌ها است آن‌ها را در خیابان‌ها دیده‌ایم. بااین‌حال، آریسان 2 ازآنجایی‌که از اتاق پژو 405 استفاده می‌کند، به لطف سپرهای پلاستیکی مشکی، نمای کمی مدرن‌تر و آئرودینامیک‌تری دارد. به همین دلیل، آریسان را با همین ظاهر قدیمی می‌توان زیباترین وانت اقتصادی بازار کشور دانست. این در حالی است که کارا در ظاهر هیچ تغییر قابل‌توجهی نسبت به مزدا سری B سال 1977 نداشته و از همان ظاهر جعبه‌ای شکل و قدیمی استفاده می‌کند.

کارا تک کابین

آریسان 2 و کارا در کنار پراید 151 و نیسان زامیاد، ارزان‌ترین وانت‌های بازار کشورمان محسوب می‌شوند. وانت کارا درواقع نسل سوم وانت‌های سری B مزدا است که در سال 1977 معرفی شد و همچنان در کشورمان در نسخه‌های تک و دو کابین در حال تولید است. از سوی دیگر، آریسان به‌عنوان جانشین وانت پیکان در سال 1394 راهی بازار کشور شد. این خودرو بر اساس پژو روآ ساخته شده بود و از همان پیشرانه 1.7 لیتری OHV که در اصل متعلق به پیکان بود استفاده می‌کرد. به دلیل مشکلات مختلف این خودرو اما ایران‌خودرو در سال 1399 به تولید آن پایان داد و چند ماه پیش نسخ جدید آن را با نام آریسان 2 رونمایی کرد.

همچنین از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری هم برتری با کارا است زیرا پیشرانه XU7 به مشکل واشر سر سیلندر شهرت دارد و هرچند گفته شده در نسخه پلاس این مشکل برطرف شده اما در عوض هزینه‌های نگهداری آن با نیاز به روغن‌های گران‌تر افزایش یافته است.

حال نسخه جدید این خودرو با نام آریسان 2 به بازار آمده تا با تغییرات بزرگی که تجربه کرده، شاید بتواند ناکامی گذشته را جبران کند. یکی از اصلی‌ترین رقبای این وانت جدید ایران‌خودرو در بازار وانت کارا تک کابین گروه بهمن است و بنابراین قصد داریم در ادامه این دوانت نسبتاً ارزان‌قیمت را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

برای یادآوری، کارا چند سال پیش زمانی که گروه بهمن به دلیل مشکلات مختلف امکان ادامه تولید و استفاده از پیشرانه 2 لیتری 12 سوپاپ اصلی مزدا را نداشت، برای مدتی کارا را با پیشرانه 1.7 لیتری OHV آریسان به تولید رساند که البته موتور مناسبی برای این وانت نبود و خیلی زود جای خود را به پیشرانه 2 لیتری کنونی ساخت چین داد.

در داخل، شرایط آریسان به‌مراتب بهتر از کارا است زیرا از داشبورد جدیدی استفاده می‌کند که چند سال پیش برای پژو 405 و پارس طراحی شد. به همین دلیل، کابین وانت ایران‌خودرو بسیار مدرن‌تر از کارا به نظر می‌رسد که همچنان از داشبوردی کاملاً قدیمی و ساده متعلق به چندین دهه پیش استفاده می‌کند. البته داخل هردو خودرو مملو از پلاستیک خشک سیاه و بی‌کیفیت است و آریسان 2 با وجود طراحی مدرن‌تر مشترک با پژو پارس، از لحاظ کیفیت برتری چندانی نسبت به وانت پیر گروه بهمن ندارد.

تنها تغییراتی که طی این سال‌ها گروه بهمن در ظاهر این وانت ایجاد کرده، تجهیز به چراغ‌های جلو عقب مدرن‌تر است. همچنین در جدیدترین نسخه کارا که با عنوان تیپ 4 شناخته می‌شود، آینه‌های جانبی با نمونه‌های متعلق به رنو ساندرو جایگزین شده‌اند. از سوی دیگر، تنها تغییرات ظاهری آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی هم تجهیز به مه شکن‌های جلو سنسورهای دنده‌عقب است.

از سوی دیگر، آریسان 2 با تغییر انتقال قدرت به محرک جلو، حالا بیشتر به رقیبی برای پراید 151 تبدیل شده ولی بیش از صد میلیون تومان از آن گران‌تر است. این باعث شده کارا در بازار وانت‌های اقتصادی تقریباً بی‌رقیب شود و صرفاً وانت زامیاد را در برابر خود ببیند که در کلاس متفاوت قرار دارد.

آریسان 2

پیشرانه 2.0 لیتری 4 سیلندر 1.8 لیتری 4 سیلندر تعداد سوپاپ 16 8 قدرت 112 اسب بخار 97 اسب بخار گشتاور 171 نیوتن متر 146 نیوتن متر گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی محور محرک عقب جلو ظرفیت باک 66 لیتر 40 لیتر+ 75 لیتر گاز وزن 1250 کیلوگرم 1274 کیلوگرم ظرفیت بار 1000 کیلوگرم 750 کیلوگرم طول 4,820 میلی‌متر 4,665 میلی‌متر عرض 1,620 میلی‌متر 1,720 میلی‌متر ارتفاع 1,560 میلی‌متر 1,465 میلی‌متر فاصله محوری 2,865 میلی‌متر 2,660 میلی‌متر طول اتاق بار 2,190 میلی‌متر 1,800 میلی‌متر عرض اتاق بار 1,435 میلی‌متر 1,360 میلی‌متر ارتفاع اتاق بار 410 میلی‌متر 430 میلی‌متر قیمت کارخانه 325 میلیون تومان 285 میلیون تومان

قیمت کارخانه‌ای کارا تک کابین 325 میلیون تومان است درحالی‌که ایران‌خودرو به‌تازگی قیمت آریسان 2 را 285 میلیون تومان اعلام کرده است؛ بنابراین، دو وانت اختلاف قیمت 40 میلیون تومانی دارند که با توجه به توانایی‌های بیشتر کارا به نظر می‌رسد ارزش پرداخت این مبلغ اضافه را داشته باشد.

طراحی بیرونی

ظرفیت بار

در این قسمت، وانت کارا تمام ناکامی‌های قبلی در برابر رقیب ایران‌خودرویی را جبران می‌کند زیرا این خودرو از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ استفاده می‌کند که 112 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، هرچند ایران‌خودرو در آریسان 2 پیشرانه 1.7 لیتری OHV قبلی را با پیشرانه مدرن‌تر XU7 پلاس 1.8 لیتری جایگزین کرده است اما این موتور هشت سوپاپ هم با 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور، حرف چندانی در برابر رقیب برای گفتن ندارد. این در حالی است که پیشرانه کارا هم نسبت به حجم، بازدهی پایینی دارد ولی درهرصورت نسبت به آریسان برتر است.

مشخصات فنی

قیمت و جمع‌بندی

در کشورمان، از خودروهای سواری ارزان‌قیمت هم نباید انتظار تجهیزات زیادی را داشت چه رسد به وانت ولی بااین‌وجود، آریسان با برخورداری از دو ایربگ، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، پنجره‌های برقی و سنسور دنده‌عقب، شرایط بهتری دارد زیرا در کارا از سنسور دنده‌عقب خبری نیست و پنجره‌ها هم به‌صورت دستی بالا و پایین می‌شوند. ترمزهای هردوانت هم در عقب کاسه‌ای هستند اما از سامانه ABS و EBD بهره می‌برند. همچنین هردو خودرو از رینگ‌های فولادی استفاده می‌کنند که در البته آریسان 15 اینچی و در کارا 14 اینچی هستند.

پیشرانه و گیربکس

 


منبع: https://charkhan.com/132011/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-2-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%8C-%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87/

تجهیزات

دهه‌ها است که بخش وانت‌های ارزان‌قیمت در کشورمان از عدم تنوع شدیدی رنج می‌برد و به نظر می‌رسد این مشکل هیچ‌گاه حل نخواهد شد. بااین‌حال، به‌تازگی ایران‌خودرو فروش وانت جدید آریسان 2 را آغاز کرده است تا شاید کمی تنوع این بخش از بازار را افزایش دهد. البته آریسان قبلاً هم در بازار حضور داشت اما به دلیل مشکلات مختلفی مثل ضعف شاسی و قوای محرکه بی‌کیفیت و قدیمی، نتوانست چندان موفق عمل کند.

نکته جالب در داخل کارا، قرض گرفتن قطعاتی از دیگر خودروها مثل غربیلک فرمان است که از تیبا گرفته شده است. درمجموع، انصافاً فضای داخلی آریسان 2 با صفحه آمپر بروز و رو دری‌های جدید مشابه پارس، برای یک پیکاپ ارزان‌قیمت قابل‌قبول به نظر می‌رسد درحالی‌که وانت کارا در اینجا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. همچنین کارا تک کابین در داخل از محدودیت فضای آزاردهنده‌ای رنج می‌برد درحالی‌که اتاق آریسان جادارتر است.

به‌طورکلی، برای کسانی که یک وانت را برای انجام وظایف سنگین و خشن می‌خواهند، قطعاً کارا انتخاب بهتری است درحالی‌که آریسان 2 نیز به‌عنوان وانتی نسبتاً مدرن‌تر و راحت‌تر می‌تواند برای استفاده‌های سبک‌تر گزینه مناسبی باشد درحالی‌که تولید به‌صورت دوگانه‌سوز هم می‌تواند برگ برنده آن باشد اما بااین‌حال، باید دید در عمل هنگام حمل 600 تا 700 کیلوگرم بار سیستم انتقال قدرت محرک جلوی آن چگونه عمل خواهد کرد.

البته از سوی دیگر، آریسان به‌صورت دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود و جانمایی مخازن CNG آن به‌گونه‌ای صورت گرفته که فضای بار را اشغال نمی‌کند. همچنین طبق اعلام ایران‌خودرو، موتور جدید XU7 پلاس در صورت استفاده از سوخت گاز دچار افت توان نمی‌شود؛ بنابراین، برای خریداران آریسان 2 این می‌توان مزیت بزرگی نسبت به کارا باشد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی