مقایسه ایران‌خودرو TF21 با رقبای داخلی، سایپا اطلس و آریا

اطلس درواقع نسخه فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود که برای اولین بار چند ماه پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این خودرو در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای مدرن‌تر و زیباتری نسبت به کوییک به خود گرفته است. همچنین در داخل نیز سایپا برای این خودرو داشبورد کاملاً جدید و مدرن‌تری را در نظر گرفته است. بااین‌حال، اطلس از همان پیشرانه قدیمی 1.5 لیتری هشت سوپاپ خانواده تیبا استفاده می‌کند که البته با کمی بهبود و ارتقاء خروجی آن به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده است. اطلس قرار است در چهار تیپ مختلف شامل دو تیپ دستی ساده و آپشنال و دو تیپ اتوماتیک ساده و آپشنال به بازار عرضه شود.

هرچند مدت‌زمان زیادی از معرفی آریا در اواسط سال 1399 می‌گذرد و تاکنون این خودرو در نمایشگاه‌های مختلفی به نمایش درآمده است اما هنوز راهی بازار نشده است. بااین‌حال طبق آخرین اظهارات مقامات سایپا، قرار است سرانجام این خودرو اواخر امسال تولید و به بازار عرضه شود. آریا درواقع نسخه کراس هاچ‌بک از سدان شاهین محسوب می‌شود که از پلت‌فرم و طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به اطلس بهره می‌برد. طبق گفته‌ها، آریا در ابتدا در تیپ پایه به بازار می‌آید که سطح تجهیزات آن کاملاً مشابه نسخه کنونی شاهین خواهد بود که با نام تیپ G شناخته می‌شود.

البته در بین خودروهای داخلی رقبای زیادی برای TF21 وجود ندارد زیرا بخش هاچ‌بک‌های اقتصادی بازار ایران سال‌ها است که در اختیار خودروهای قدیمی مثل پژو 206 و تیبا 2 بوده است. بااین‌حال، سایپا قصد دارد در آینده نزدیک دو کراس هاچ‌بک جدید را به بازار عرضه کند که با توجه به بازه قیمتی گسترده TF21، می‌توان هردوی آن‌ها را رقیب محصول جدید ایران‌خودرو دانست.

در بخش پیشرانه نیز در ابتدا گفته می‌شد آریا با همان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ توربوشارژ شاهین به بازار عرضه خواهد شد که 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد اما ازآنجایی‌که این پیشرانه روی شاهین مشکلاتی را به دنبال داشت و نتوانست نظر بازار را جلب کند، طبق گزارشات، به‌احتمال‌زیاد نسخه سایپا از پیشرانه TU5 پلاس ایران‌خودرو که ME16 نام دارد در سینه آریا قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، وعده تجهیز این خودرو به پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ جدید تیوان هم داده شده که گفته می‌شود 143 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن متر گشتاور دارد.

برای انتقال قدرت نیز به‌احتمال‌زیاد شاهد ارائه گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT خواهیم بود. به‌طورکلی، هرچند هنوز مشخصات و تجهیزات قطعی آریا مشخص نیست ولی این خودرو می‌تواند اصلی‌ترین رقیب داخلی برای تیپ‌های بالایی TF21 باشد. همچنین ازآنجایی‌که هم‌اکنون شاهین با قیمت 344 میلیون تومان به فروش می‌رسد، احتمالاً باید برای ارزان‌ترین تیپ‌های آریا انتظار قیمتی نزدیک به 400 میلیون تومان را داشته باشیم.


منبع: https://charkhan.com/131343/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-tf21-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%82%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%8C-%D8%B3/

سایپا اطلس

چندی پیش ایران‌خودرو از دومین محصول جدید خود در سال 1401 پس از کراس‌اوور ری‌را رونمایی کرد. این خودرو یک هاچ‌بک کوچک است که فعلاً با کد TF21 شناخته می‌شود و از لحاظ سگمنت، در بخش ساب‌کامپکت یعنی کوچک‌تر از کامپکت قرار می‌گیرد. این خودرو همچنین قراراست در برخی نسخه‌ها نمایی کراس مانند هم داشته باشد تا از محبوبیت این خودروها در بازار بهره ببرد. هرچند TF21 فعلاً در قالب یک پروتوتایپ معرفی شده است اما گفته شده تولید آن از شهریور سال آینده آغاز خواهد شد.

هنوز قیمت قطعی TF21 مشخص نیست اما طبق گفته‌های قبلی، در صورت ثبات شرایط اقتصادی و قوانین حاکم بر صنعت خودرو، این هاچ‌بک جدید با توجه به امکانات و مشخصات فنی هر تیپ، قیمتی بین 200 تا 300 میلیون تومان خواهد داشت تا بتواند جایگزین پژو 206 شود اما با توجه به اوضاع کنونی کشور، دیدن چنین قیمت‌هایی برای یک محصول جدید بعید به نظر می‌رسد. درهرحال، در ادامه قصد داریم TF21 را با اصلی‌ترین رقبا در بازار کشور مقایسه کنیم.

این یعنی در کراس هاچ‌بک سایپا شاهد امکاناتی مثل سانروف، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، دی‌لایت، سنسور نور (چراغ‌های اتوماتیک)، ناوبری، دو ایربگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی و کامپیوتر سفری خواهیم بود اما در نسخه اتوماتیک احتمالاً تجهیزات بیشتری مثل تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی‌های جلو، چهار ایربگ، گرم‌کن آینه‌های جانبی و کروز کنترل ارائه خواهد شد.

در تیپ‌های آپشنال این خودرو شاهد ارائه تجهیزاتی مثل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، طرح دورنگ بیرونی مشابه کوییک R، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دوربین دید عقب، سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، فرمان برقی، تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی راننده، چراغ‌های اتوماتیک و دی‌لایت خواهیم بود. هرچند اطلس به خاطر پلت‌فرم و پیشرانه قدیمی در برابر TF221 حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت اما ازآنجایی‌که طبق گفته‌ها قرار است با قیمتی بین 230 تا 280 میلیون تومان به بازار عرضه شود، می‌تواند رقیبی برای تیپ‌های پایینی هاچ‌بک جدید ایران‌خودرو باشد.

سایپا آریا

این هاچ‌بک جدید از همان پیشرانه آشنای TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و با گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد. البته وعده ارائه گیربکس شش سرعته دستی هم برای این خودرو در آینده داده شده است. قرار است TF21 در سه تیپ پایه، میانی و لوکس به بازار عرضه شود تا محدوده گسترده‌ای از بازه‌های مختلف قیمتی بازار خودروهای هاچ‌بک و کراس را پوشش دهد. گفته شده تیپ لوکس یا اصطلاحاً فول این خودرو از تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، سنسورهای نور و باران، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، غربیلک فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، فرمان برقی و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها برخوردار خواهد بود.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی