مقایسه بهمن G9 و فوتون تونلند G7، جدیدترین پیکاپ‌های بازار

G9 و تونلند G7 هردو ساخت شرکت‌هایی هستند که تخصص بالایی در ساخت پیکاپ و خودروهای تجاری دارند اما ZX Auto از سابقه بیشتری برخوردار است درحالی‌که فوتون بازار بزرگ‌تر و حوزه فعالیت گسترده‌تری دارد. ZX Auto سال‌ها پیش اولین پیکاپ چینی را به تولید رساند و در آوریل سال ۲۰۲۱ نیز پیکاپ بزرگ G9 را به‌عنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی معرفی کرد. هرچند این خودرو در ابتدا با نام G9 معرفی شد اما بعداً به «ویشی ۱۹۴۹» تغییر نام داد که به سال تأسیس ZX Auto اشاره دارد. این شرکت برای اولین بار با وانت کاپرا و سپس شاسی‌بلند لندمارک توسط گروه بهمن وارد بازار ایران شد و حالا نیز این راه را با G9 ادامه خواهد داد.

تونلند برای اولین بار در سال 2011 معرفی شد و با نام‌های مختلفی در کشورهای گوناگون به فروش رسید. این پیکاپ توسط ایران‌خودرو در نسخه‌های بنزینی و دیزلی در کشورمان عرضه شد و سپس نسخه فیس‌لیفت آن نیز با موتور توربودیزل راهی بازار ایران شد. مدلی که به‌تازگی با نام G7 در کشورمان معرفی شده اما در اصل نسل دوم تونلند است که با نام تونلند یوتو شناخته می‌شود و در سال 2019 معرفی شد. این نسل در چند نسخه مختلف با نام‌های گوناگون مثل جنرال G7 و جنرال G9 به بازار چین عرضه می‌شود.

هرچند ZX Auto پیکاپ G9 را به‌عنوان اولین وانت فول سایز چینی معرفی کرده است اما ابعاد این خودرو خیلی از پیکاپ‌های میان سایز معمول چینی بزرگ‌تر نیست و فاصله زیادی با پیکاپ‌های فول سایز آمریکایی دارد. بااین‌حال، این خودرو با 5,393 میلی‌متر طول، 2,045 میلی‌متر عرض، 1,965 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 3,220 میلی‌متر، نه‌تنها از فوتون G7 با 5,340 میلی‌متر طول، 1940 میلی‌متر عرض، 1,870 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 3,110 میلی‌متر بلکه از تمام پیکاپ‌های بازار بزرگ‌تر است.

مقایسه پیکاپ های ایران

مقایسه طراحی بیرونی فوتون G7 و بهمن G9

بهمن G9

بهمن G9

فوتون G7 و بهمن G9 پرآپشن‌ترین پیکاپ‌های حال حاضر بازار کشور محسوب می‌شوند و هردو از تجهیزات فراوانی بهره می‌برند ولی تفاوت‌هایی هم دراین‌بین دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، تعداد ایربگ‌های فوتون بیشتر است و به پدال‌های تعویض دنده پشت غربیلک فرمان و سیستم پایش نقاط کور بهره می‌برد که در G9 وجود ندارد اما در عوض، پیکاپ بهمن هم صفحه آمپر تمام دیجیتالی 12 اینچی، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی را ارائه می‌کند که رقیب از آن‌ها بی‌بهره است؛ بنابراین، در اینجا نمی‌توان هیچ‌کدام از دو خودرو را به‌طور قاطع برتر دانست و برای انتخاب یکی از آن‌ها باید ببینید به کدام آپشن‌ها بیشتر نیاز دارید.

مقایسه پیشرانه و گیربکس فوتون G7 و بهمن G9

همچنین نوشته کرومی بزرگ FOTON روی جلوپنجره هم با الهام از مدل‌های رپتور فورد کار شده است. به‌طورکلی، فوتون G7 ظاهر ساده‌تری نسبت به G9 دارد و هرچند طراحی آن مدرن و قابل‌قبول است اما در کنار رقیب آمریکایی مانند خود خیلی به چشم نمی‌آید.

مقایسه کابین فوتون G7 و بهمن G9

کیفیت متریال داخلی دو پیکاپ اما تقریباً در یک سطح است؛ بنابراین اگر کابینی کراس‌اوور مانند را می‌پسندید، بهتر است سراغ فوتون بروید اما اگر خواهان تجربه‌ای متفاوت و حس و حالی شبیه یک پیکاپ آمریکایی هستید باید G9 را انتخاب کنید.

مقایسه تجهیزات و امکانات فوتون G7 و بهمن G9

فوتون G7

نمایشگر 10.25 اینچی 10.1 اینچی صفحه آمپر نیمه دیجیتالی دیجیتالی 12 اینچی کروز کنترل دارد دارد ایربگ 6 عدد 4 عدد ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان دارد ندارد صندلی راننده 6 جهته برقی 6 جهته برقی صندلی سرنشین جلو دستی 4 جهته برقی گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد ترمز پارک برقی دارد دارد اتوهولد دارد دارد کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد سیستم کنترل حرکت در سراشبی دارد دارد قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب دارد دارد پایش باد تایرها دارد دارد هشدار حرکت بین خطوط دارد دارد هشدار جلوگیری از تصادف دارد دارد سیستم پایش نقاط کور دارد ندارد سنسور پارک عقب عقب و جلو دوربین 360 درجه دارد دارد سنسور نور و باران دارد دارد شارژر بی‌سیم گوشی ندارد دارد نورپردازی داخلی ندارد دارد در جدول زیر تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

هرچند بخش پیکاپ‌های ارزان‌قیمت بازار ایران از عدم تنوع شدیدی رنج می‌برد و سال‌ها است که تحت سلطه وانت‌های قدیمی نیسان و مزدا قرار دارد اما به‌واسطه حضور چینی‌ها، بخش پیکاپ‌های گران‌قیمت و دو دیفرانسیل بازار تنوع نسبتاً بالایی دارد و حالا نیز تقریباً به‌طور هم‌زمان دو مدل جدید به این بخش اضافه شدند. پیکاپ اول بهمن G9 است که اوایل آذرماه در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد و دومی فوتون تونلند G7 است که ایران‌خودرو حدود یک هفته پیش از آن پرده‌برداری کرد. این دو پیکاپ جدید قطعاً رقابت سخت و نزدیکی در بازار کشورمان خواهند داشت و بنابراین، در ادامه آن‌ها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

معرفی کلی فوتون G7 و بهمن G9

در طراحی داخلی دو پیکاپ نیز مثل بیرون شاهد تفاوت‌های بزرگی هستیم. در اینجا، داخل فوتون با ویژگی‌هایی مثل دریچه‌های تهویه افقی و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، بیشتر شبیه خودروهای سواری یا کراس‌اوورهای مدرن به نظر می‌رسد تا یک پیکاپ که این ویژگی بسته به سلیقه افراد می‌تواند خوب یا بد تلقی شود اما در مقابل، G9 با دریچه‌های تهویه عمودی، فرم ساده و عمودی داشبورد و کنسول مرکزی پهن‌تر به خاطر عرض بیشتر خودرو، در داخل هم حال و هوایی آمریکایی دارد و کاملاً نشان می‌دهد که پشت فرمان یک پیکاپ بزرگ نشسته‌اید.

به همین دلیل، هرچند ظرفیت بار اسمی دو پیکاپ تقریباً یکسان است اما اتاق بار G9 اتاق بار بزرگ‌تری دارد با 1,530 میلی‌متر طول، 1,700 میلی‌متر عرض و 515 میلی‌متر ارتفاع دارد درحالی‌که این ارقام در فوتون به ترتیب 1,515 میلی‌متر، 1,580 میلی‌متر و 440 میلی‌متر هستند. گروه بهمن، ظرفیت بار مجاز G9 را 495 کیلوگرم اعلام کرده است که نسبت به پیکاپ‌هایی مثل مکث کلوت به میزان قابل‌توجهی کمتر است اما ایران‌خودرو هنوز ظرفیت بار فوتون G7 جدید را اعلام نکرده است.

قیمت، جمع‌بندی و زمان عرضه

فوتون G7

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 195 اسب بخار 235 اسب بخار
گشتاور 360 نیوتن متر 360 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 10.1 لیتر 9.1 لیتر
وزن 2060 کیلوگرم 1950 کیلوگرم
طول 5,393 میلی‌متر 5,340 میلی‌متر
عرض 2,045 میلی‌متر 1,940 میلی‌متر
ارتفاع 1,965 میلی‌متر 1,870 میلی‌متر
فاصله محوری 3,220 میلی‌متر 3,110 میلی‌متر
طول اتاق بار 1,530 میلی‌متر 1,515 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,700 میلی‌متر 1,580 میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار 515 میلی‌متر 440 میلی‌متر


منبع: https://charkhan.com/133864/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-g9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84%D9%86%D8%AF-g7%D8%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86/

 

طبق جدیدترین اطلاعات، ایران‌خودرو قصد دارد طی یک ماه آینده فروش فوتون تونلند G7 را با قیمتی در حدود یک میلیارد و 300 تا 400 میلیون تومان آغاز کند درحالی‌که گروه بهمن هم احتمالاً تا پایان امسال فروش G9 را با قیمتی در همین حدود آغاز خواهد کرد؛ بنابراین، این دو پیکاپ جدید در بازار کشور رقبای مستقیم یکدیگر خواهند بود درحالی‌که مدل‌های دیگری مثل مکث کلوت اتوماتیک و کینگ‌لانگ تاگا از پادرا دیزل را هم در برابر خود خواهند دید که دومی به پشتوانه نام ایسوزو می‌تواند رقیب جدی‌تری برای آن‌ها باشد.

مشخصات فنی فوتون G7 و بهمن G9

در طراحی بیرونی این پیکاپ‌ها شاهد دو رویکرد کاملاً متفاوت هستیم زیرا G9 کاملاً با نگاه به پیکاپ‌های بزرگ آمریکایی طراحی شده درحالی‌که فوتون G7 از مدل‌های ژاپنی و خصوصاً تویوتا هایلوکس الهام گرفته است. طراحی بیرونی G9 با جلوپنجره بزرگ، کاپوت برآمده، گلگیرهای برجسته و سپر عظیم، تا حد زیادی دوج رم را به یاد می‌آورد و به همین دلیل باابهت‌تر به نظر می‌رسد. پیکاپ جدید بهمن با این طراحی از تمام پیکاپ‌های چینی بازار ایران متمایز خواهد بود و حس و حالی آمریکایی دارد. از سوی دیگر، در فوتون شاهد ظاهر ظریف‌تری هستیم که فرم چراغ‌های جلوی آن شباهت زیادی به تویوتا هایلوکس دارند.

مقایسه پیکاپ های ایران

دو پیکاپ از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم هستند زیرا هردو از پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت یا GDI استفاده می‌کنند و انتقال نیرو هم در هردو توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF صورت می‌گیرد. همچنین هردو موتور استاندارد آلایندگی یورو 6 دارند و هردو 360 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند اما فوتون با 238 اسب بخار قدرت به میزان قابل‌توجهی از G9 با 195 اسب بخار قدرت قوی‌تر است. همچنین پیکاپ بهمن به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر، در هر صد کیلومتر 10.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند که یک لیتر از رقیب بیشتر است. هردو پیکاپ به سامانه چهارچرخ محرک با حالات مختلف سبک و سنگین مجهز هستند اما فوتون از تنظیم خودکار سیستم انتقال قدرت بهره می‌برد که در G9 وجود ندارد.

از سوی دیگر، سیستم تعلیق هردو پیکاپ در جلو از نوع دو جناغی است اما درحالی‌که فوتون G7 در عقب از تعلیق فنر شمش استفاده می‌کند، G9 به سیستم تعلیق چند اتصالی مجهز شده که سواری بهتر و نرم‌تری را فراهم می‌کند. بااین‌حال، باید توجه داشت که پیکاپ فوتون بر پایه تویوتا هایلوکس شکل گرفته که این می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن باشد و امکان ارتقاء شخصی آن را برای آفرود فراهم کند اما G9 هم به‌صورت استاندارد به کیت تعلیق آفرودی مجهز است که نکته مهمی تلقی می‌شود. به‌طورکلی، در این قسمت به خاطر قدرت بیشتر، سیستم انتقال قدرت پیشرفته‌تر و برخورداری از زیربندی هایلوکس، باید فوتون را برتر از G9 دانست.

مقایسه ابعاد و ظرفیت بار فوتون G7 و بهمن G9

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی