G9 و تونلند G7 هردو ساخت شرکتهایی هستند که تخصص بالایی در ساخت پیکاپ و خودروهای تجاری دارند اما ZX Auto از سابقه بیشتری برخوردار است درحالیکه فوتون بازار بزرگتر و حوزه فعالیت گستردهتری دارد. ZX Auto سالها پیش اولین پیکاپ چینی را به تولید رساند و در آوریل سال ۲۰۲۱ نیز پیکاپ بزرگ G9 را بهعنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی معرفی کرد. هرچند این خودرو در ابتدا با نام G9 معرفی شد اما بعداً به «ویشی ۱۹۴۹» تغییر نام داد که به سال تأسیس ZX Auto اشاره دارد. این شرکت برای اولین بار با وانت کاپرا و سپس شاسیبلند لندمارک توسط گروه بهمن وارد بازار ایران شد و حالا نیز این راه را با G9 ادامه خواهد داد.
تونلند برای اولین بار در سال 2011 معرفی شد و با نامهای مختلفی در کشورهای گوناگون به فروش رسید. این پیکاپ توسط ایرانخودرو در نسخههای بنزینی و دیزلی در کشورمان عرضه شد و سپس نسخه فیسلیفت آن نیز با موتور توربودیزل راهی بازار ایران شد. مدلی که بهتازگی با نام G7 در کشورمان معرفی شده اما در اصل نسل دوم تونلند است که با نام تونلند یوتو شناخته میشود و در سال 2019 معرفی شد. این نسل در چند نسخه مختلف با نامهای گوناگون مثل جنرال G7 و جنرال G9 به بازار چین عرضه میشود.
هرچند ZX Auto پیکاپ G9 را بهعنوان اولین وانت فول سایز چینی معرفی کرده است اما ابعاد این خودرو خیلی از پیکاپهای میان سایز معمول چینی بزرگتر نیست و فاصله زیادی با پیکاپهای فول سایز آمریکایی دارد. بااینحال، این خودرو با 5,393 میلیمتر طول، 2,045 میلیمتر عرض، 1,965 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 3,220 میلیمتر، نهتنها از فوتون G7 با 5,340 میلیمتر طول، 1940 میلیمتر عرض، 1,870 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 3,110 میلیمتر بلکه از تمام پیکاپهای بازار بزرگتر است.
مقایسه طراحی بیرونی فوتون G7 و بهمن G9
بهمن G9
بهمن G9
فوتون G7 و بهمن G9 پرآپشنترین پیکاپهای حال حاضر بازار کشور محسوب میشوند و هردو از تجهیزات فراوانی بهره میبرند ولی تفاوتهایی هم دراینبین دیده میشود. بهعنوانمثال، تعداد ایربگهای فوتون بیشتر است و به پدالهای تعویض دنده پشت غربیلک فرمان و سیستم پایش نقاط کور بهره میبرد که در G9 وجود ندارد اما در عوض، پیکاپ بهمن هم صفحه آمپر تمام دیجیتالی 12 اینچی، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، شارژر بیسیم گوشی و نورپردازی داخلی را ارائه میکند که رقیب از آنها بیبهره است؛ بنابراین، در اینجا نمیتوان هیچکدام از دو خودرو را بهطور قاطع برتر دانست و برای انتخاب یکی از آنها باید ببینید به کدام آپشنها بیشتر نیاز دارید.
مقایسه پیشرانه و گیربکس فوتون G7 و بهمن G9
همچنین نوشته کرومی بزرگ FOTON روی جلوپنجره هم با الهام از مدلهای رپتور فورد کار شده است. بهطورکلی، فوتون G7 ظاهر سادهتری نسبت به G9 دارد و هرچند طراحی آن مدرن و قابلقبول است اما در کنار رقیب آمریکایی مانند خود خیلی به چشم نمیآید.
مقایسه کابین فوتون G7 و بهمن G9
کیفیت متریال داخلی دو پیکاپ اما تقریباً در یک سطح است؛ بنابراین اگر کابینی کراساوور مانند را میپسندید، بهتر است سراغ فوتون بروید اما اگر خواهان تجربهای متفاوت و حس و حالی شبیه یک پیکاپ آمریکایی هستید باید G9 را انتخاب کنید.
مقایسه تجهیزات و امکانات فوتون G7 و بهمن G9
فوتون G7
در جدول زیر تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
هرچند بخش پیکاپهای ارزانقیمت بازار ایران از عدم تنوع شدیدی رنج میبرد و سالها است که تحت سلطه وانتهای قدیمی نیسان و مزدا قرار دارد اما بهواسطه حضور چینیها، بخش پیکاپهای گرانقیمت و دو دیفرانسیل بازار تنوع نسبتاً بالایی دارد و حالا نیز تقریباً بهطور همزمان دو مدل جدید به این بخش اضافه شدند. پیکاپ اول بهمن G9 است که اوایل آذرماه در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد و دومی فوتون تونلند G7 است که ایرانخودرو حدود یک هفته پیش از آن پردهبرداری کرد. این دو پیکاپ جدید قطعاً رقابت سخت و نزدیکی در بازار کشورمان خواهند داشت و بنابراین، در ادامه آنها را باهم مقایسه خواهیم کرد. معرفی کلی فوتون G7 و بهمن G9در طراحی داخلی دو پیکاپ نیز مثل بیرون شاهد تفاوتهای بزرگی هستیم. در اینجا، داخل فوتون با ویژگیهایی مثل دریچههای تهویه افقی و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، بیشتر شبیه خودروهای سواری یا کراساوورهای مدرن به نظر میرسد تا یک پیکاپ که این ویژگی بسته به سلیقه افراد میتواند خوب یا بد تلقی شود اما در مقابل، G9 با دریچههای تهویه عمودی، فرم ساده و عمودی داشبورد و کنسول مرکزی پهنتر به خاطر عرض بیشتر خودرو، در داخل هم حال و هوایی آمریکایی دارد و کاملاً نشان میدهد که پشت فرمان یک پیکاپ بزرگ نشستهاید. به همین دلیل، هرچند ظرفیت بار اسمی دو پیکاپ تقریباً یکسان است اما اتاق بار G9 اتاق بار بزرگتری دارد با 1,530 میلیمتر طول، 1,700 میلیمتر عرض و 515 میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این ارقام در فوتون به ترتیب 1,515 میلیمتر، 1,580 میلیمتر و 440 میلیمتر هستند. گروه بهمن، ظرفیت بار مجاز G9 را 495 کیلوگرم اعلام کرده است که نسبت به پیکاپهایی مثل مکث کلوت به میزان قابلتوجهی کمتر است اما ایرانخودرو هنوز ظرفیت بار فوتون G7 جدید را اعلام نکرده است. قیمت، جمعبندی و زمان عرضهفوتون G7 |
||
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر توربو | 2 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 195 اسب بخار | 235 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 360 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | 10.1 لیتر | 9.1 لیتر |
وزن | 2060 کیلوگرم | 1950 کیلوگرم |
طول | 5,393 میلیمتر | 5,340 میلیمتر |
عرض | 2,045 میلیمتر | 1,940 میلیمتر |
ارتفاع | 1,965 میلیمتر | 1,870 میلیمتر |
فاصله محوری | 3,220 میلیمتر | 3,110 میلیمتر |
طول اتاق بار | 1,530 میلیمتر | 1,515 میلیمتر |
عرض اتاق بار | 1,700 میلیمتر | 1,580 میلیمتر |
ارتفاع اتاق بار | 515 میلیمتر | 440 میلیمتر |