نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

ناک زدن به احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع گفته می‌شود که می‌تواند آسیب‌های زیادی به قطعات مختلف موتور وارد کند.

فقط کافی است مکمل را داخل باک بریزید تا وارد چرخه سوخت‌رسانی خودرو شده و به وظیفه خود عمل کند. بااین‌حال، برای استفاده از مکمل اکتان بوستر باید به چند نکته توجه داشت.

اکتان بوستر یکی از انواع مختلف مکمل‌های سوخت است و می‌توان گفت رایج‌ترین نوع مکمل محسوب می‌شود. این یک افزودنی مایع است که به بنزین داخل باک خودرو اضافه شده و اکتان بنزین را افزایش می‌دهد.

موتور یا پیشرانه به‌عنوان قلب خودرو نیاز به مراقبت دارد تا هم بتواند خوب کار کند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری داشته باشد. یکی از راه‌ها برای مراقبت از پیشرانه استفاده از مکمل بنزین است. مکمل درواقع یک افزودنی است که به بنزین داخل باک بنزین اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور خودرو شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند. این مکمل‌ها که انواع مختلفی دارند، هنگام سوخت‌گیری به بنزین داخل باک و یا گازوئیل اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در انجین شوند. مکمل‌ها در دو شکل محلول و قرص تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر آموزش و نکات مهم مصرف آنرا به شما آموزش دهیم.

نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

مکمل بنزین و اکتان بوستر چیست؟

یک قوطی مکمل اکتان بوستر برای 50 لیتر بنزین کافی خواهد بود و می‌تواند به‌خوبی کیفیت و اکتان بنزین را افزایش دهد.

بهترین زمان برای استفاده از مکمل بنزین یا اکتان بوستر پیش از مراجعه به پمپ بنزین و زمانی است که باک خودرو تقریباً خالی بوده و نهایتاً 10 تا 15 لیتر بنزین دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، پیش از روشن شدن چراغ بنزین و زمانی که آمپر بنزین به سطح یک درجه می‌رسد بهترین زمان برای استفاده از مکمل اکتان بوستر خواهد بود. در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با کل بنزین داخل باک ترکیب می‌شود.

با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشورمان، پیشنهاد می‌شود با هر بار بنزین زدن یا نهایتاً یک باک در میان از مکمل اکتان بوستر استفاده کنید.


منبع: https://charkhan.com/149402/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1/هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت.

پیشرانه خودروهای مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد زیرا ضریب تراکم این پیشرانه‌ها بالا است و استفاده از بنزین اکتان پایین باعث ناک زدن موتور می‌شود.

این نوع مکمل به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.

یکی از مزیت‌های مکمل‌های سوخت مثل اکتان بوستر سهولت و نحوه استفاده آن‌ها است زیرا استفاده از این مکمل‌ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و کسانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه فنی خودرو ندارند نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای فهمیدن کاری که این مکمل انجام می‌دهد بهتر است ابتدا با اکتان بنزین آشنا شویم. عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است.

اکتان بوستر کیفیت بنزین را افزایش داده و باعث احتراق درست آن در موتور خودرو می‌شود.

استفاده از اکتان بوستر ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای افزایش کیفیت و اکتان بنزین محسوب می‌شود.

با افزایش اکتان بنزین، مصرف سوخت خودرو نیز تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند. مکمل اکتان بوستر علاوه بر بهبود کارکرد پیشرانه و افزایش عمر قطعات، قسمت‌های سیستم سوخت‌رسانی خودرو و همین‌طور محفظه احتراق را هم تمیز می‌کند.

نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر
نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

نحوه استفاده درست از مکمل بنزین و اکتان بوستر

درواقع، این نوع مکمل برای رساندن کیفیت بنزین به حد مطلوب استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که بنزین ایران کیفیت پایینی دارد، استفاده از اکتان بوستر خصوصاً برای خودروهای مدرن که از پیشرانه‌های حساس و توربوشارژ استفاده می‌کنند ضروری است.

با استفاده از مکمل اکتان بوستر می‌توان کیفیت بنزین را افزایش داد و از احتراق زودرس یا ناک زدن جلوگیری کرد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی