نقطه آغاز افزایش تیراژ و کاهش قیمت تزریق نقدینگی به خودروساز و قطعه‌ساز است

وی
در خصوص راهکارهای وزیر صمت در کاهش قیمت از مسیرهایی همچون کاهش هزینه‌های مالی
تولید و تامین قطعات، مقیاس تولید، کاهش هزینه‌های سربارو ایجاد بن سازه مشترک و
قطعات استاندارد گفت: تاثیرگذاری این عوامل بر کاهش قیمت سقف و محدوده‌ای دارد به
عنوان مثال در مبحث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های سربار به طور حدودی سه تا 4
درصد بر کاهش قیمت تمام شده خودرو اثرگذار است و بیش از 50 تا 70 درصد هزینه نهایی
یک قطعه را نرخ مواد اولیه آن تشکیل می‌دهد.

جواد
مرزبان راد درگفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: افزایش تیراژ تولید که به
کاهش قیمت خودرو منجر می‌شود، نیازمند تامین منابع مالی است و خودروسازان باید با
تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان موجبات تقویت مالی این بخش از منبع تامین را فراهم
سازند.

عضو
هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به تمرکز وزارت صمت بر کاهش قیمت
خودرو از طریق زنجیره تامین گفت: بحث این است که آیا توان حمایت و تزریق نقدینگی و
در ادامه مشروط کردن این حمایت‌ها وجود دارد، بدین معنا که قطعه‌ساز حمایت‌های
مالی دولت را در راستای افزایش تولید به کار گیرد و نقدینگی به سمت و سوی دیگری هدایت
نشود.

این
کارشناس صنعت خودرو در پایان با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه بیش از سایر عوامل
بر قیمت نهایی قطعه و خودرو اثرگذار است، خاطرنشان کرد: البته در کشور ما امکان
افزایش بهره‌وری و یا کاهش هزینه‌های سربار وجود دارد. ضمن اینکه برای تعدادی از
خودروسازان امکان تولید برخی از اجزای سیستم‌ها و قطعات خودرو همچون سیم کشی‌ها،
لامپ، کمک فنر و قطعات مرتبط با تایر به طور مشترک وجود دارد و این موضوع موجب می‌شود
یک قطعه مشترک برای چندین خودرو با تیراژ بالا به تولید برسد.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/661695/%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به
گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: افزایش تیراژ تولید
و در نتیجه کاهش قیمت خودرو نیازمند تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان است.

وی
با بیان این مطلب که تقویت مالی قطعه‌سازان با رشد میزان فروش خودروسازان اتفاق می‌افتد،
افزود: در چرخه تولید، نقطه آغاز، تزریق مستقیم نقدینگی به خودروساز و یا به طور
غیرمستقیم به قطعه‌ساز در راستای حمایت از این بخش است تا بدین ترتیب با استفاده
از تمام ظرفیت‌ها، قطعات با تیراژ بالا به تولید برسند.

مرزبان
راد بیان کرد: کمک دولت به قطعه‌سازان می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات بانکی مشروط
بر ارائه آن به قطعه‌ساز یا تولیدکننده و نه واردکنندگان و تجار و در ازای آن
الزام بر تحقق هدف افزایش تولید باشد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی