نگاهی به سیستم‌های کمک راننده لاماری هیبریدی


امروزه در اکثر خودروهای بروز جهان، سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌ای را می‌بینیم که به‌طور مخفف تحت عنوان ADAS شناخته می‌شوند. در حال حاضر حدود 35 درصد از تمام خودروهای جدیدی که در کشورهای جهان اول عرضه می‌شوند به نوعی از سیستم‌های کمک‌راننده مجهز هستند و با توسعه تکنولوژی ADAS این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. ADAS درواقع با رادار خودرو آغاز شد که برای اولین بار در کانسپت‌های تویوتا در اواخر دههٔ 80 دیده شد. سیستم‌های کمک‌راننده مزایای زیادی دارند و تاکنون جان افراد بی‌شماری را نجات داده‌اند.

در کشورمان، هرچند خودروسازان داخلی هنوز در تجهیز محصولات خود به سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته ناتوان هستند اما خودروهای چینی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های ADAS بهره می‌برند. یکی از خودروهایی که به طیف کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده مجهز است، لاماری ایما هیبریدی است. در این خودرو مهم‌ترین سیستم‌های ADAS امروزی ارائه شده است که رانندگی بسیار ایمنی را به همراه خواهد داشت.

یکی از سیستم‌های کمک‌راننده لاماری ایما هیبریدی، هشدار خروج از لاین یا LDWS است. این سیستم درصورتی‌که خودرو بدون زدن راهنما در حال خروج از لاین خود باشد، به راننده هشدار می‌دهد و از این طریق، تصادفات ناشی از حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی را به حداقل می‌رساند.

سیستم بعدی هشدار باز شدن درها یا DOW است که هنگام باز شدن هرکدام از درها به راننده خودرو و دیگر رانندگان هشدار می‌دهد و از تصادفات جلوگیری می‌کند.

سیستم کمک‌راننده بعدی که در لاماری هیبریدی می‌بینیم، هشدار تصادف جلو یا FCW است. این سیستم با استفاده از سنسورها و رادارهای پیشرفته، راننده را از نزدیک شدن به خودرو یا مانع دیگری در جلو مطلع می‌کند و هشدار می‌دهد تا مانع از تصادف شود.

لاماری هیبریدی همچنین به سیستم تشخیص نقاط کور یا BSD هم مجهز است که هرگاه وسیله نقلیه دیگری به طرفین خودرو نزدیک شود به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم از طریق رادار یا سنسورهای اولتراسونیک، اطراف خودرو را پایش می‌کند.

نوربالای خودکار که برای جلوگیری از اذیت شدن چشم راننده‌های روبرو به‌طور خودکار نوربالا را موقتاٌ غیرفعال می‌کند هم یکی دیگر از سیستم‌های ADAS است که در این شاسی‌بلند هیبریدی می‌بینیم.

علاوه بر این، دیگر سیستم‌های ایمنی مثل دستیار شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی هم در لاماری هیبریدی وجود دارد.


منبع: https://charkhan.com/164005/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی