عملکرد گیربکس در مدلهای هیبریدی با ICE یکی است، اما مدلهای مدرنتر به گیربکس CVT مجهز شدهاند. این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس خودکار استاندارد سبکتر هستند و عملکرد نرمتری را ارائه میکنند. از آنجایی که اکثر محصولات هیبریدی با گیربکس CVT عرضه میشوند، مشکلات متعددی دارند. کمربندهای این گیربکس به دلیل موادی که در آنها استفاده شده است، به شدت کشیده میشوند، پس ممکن است گاهی با مشکل روبرو شوند.
بروز اشکالات مختلفی در سیستم الکتریکی
افزایش مسافت ترمز
سیستم خنککننده در محصولات هیبریدی روی دمای باتری و اجزای متصل به آن مخصوصا موتور برقی نظارت دارد. این سیستم معمولا گرمای باتری را کاهش میدهد و محیط درون کابین را برای سرنشینان دلپذیرتر میکند. گرمای بیش از حد منجر به اختلال گسترده در بخشهای خودرو میشود و اطمینان را کاهش میدهد.
گرم نگه داشتن کابین، جداسازی مواردی مانند قفسه روی سقف، گرم کردن موتور و سایر موارد به شما کمک میکنند تا از کاهش بهرهوری سوخت در آب و هوای سرد در خودروهای هیبریدی جلوگیری کنید.
پیچیدگی تعمیرات
این مطلب را نیز بخوانید: این خودروهای بنزینی کم مصرف را با مدلهای هیبریدی اشتباه نگیرید!
مشکلات نرمافزاری
در محصولات هیبریدی، مشکلات الکتریکی میتوانند باعث بروز ایرادات گستردهای در سیستم شوند. برای مثال، باتری و مشکلات مختلف در آن روی شتاب و کاهش بهینهسازی مصرف سوخت تاثیر میگذارند.
این مطلب را نیز بخوانید: به دنبال یک تجربه رانندگی متفاوت در سفر هستید؟ این ۶ شاسیبلند هیبریدی را امتحان کنید!
کاهش بهرهوری سوخت در آب و هوای سرد
خودروهای هیبریدی همیشه مزیتهای فراوانی را برای خریداران فراهم میکنند. از عملکرد بالا گرفته تا مصرف سوخت پایین از جمله ویژگیهای خوب این محصولات به شمار میروند. اما احتمال دارد که این محصولات مانند هر وسیله دیگری ایراداتی نیز داشته باشند. اگرچه خودروهای هیبریدی یکی از بهترین انتخابها برای رانندگان به شمار میروند اما گاهی وقتها با مشکلاتی روبرو میشوند.
نرمافزار در تکنولوژی مدرن حرف اول را میزند و خودروهای هیبریدی نیز در این دسته حضور دارند. مشکلات نرمافزاری ممکن است موجب بروز ایراداتی در سیستم هیبریدی از جمله داغ شدن بیش از حد باتری، وجود مشکلاتی در سیستم شارژ و سیستم تشخیص پیشرفته شوند. بدون نرمافزار، عملکرد خودروهای هیبریدی با مشکل مواجه میشوند چرا که برای ایجاد تعادل نیرو بین موتور برقی و انجین، نظارت بر باتری و بهینهسازی مصرف سوخت به نرمافزار نیاز است. ترمزهای احیا شونده نیز گاهی وقتها با سیستم نرمافزاری کار میکنند.
برای مثال شما باید برای تعویض باتریهای لیتیوم آهن نسبت به باتریهای نیکل فلزی هیبرید هزینه بیشتری کنید. باتریهای معمولی خودروی هیبریدی معمولاً تا ۱۰ سال عمر میکنند اما عواملی مانند آب و هوا و میزان استفاده میتوانند در این رقم تاثیرگذار باشند و عمر آن را تا ۱۵ سال افزایش دهند.
برای مثال ممکن است در شرایط آب و هوایی خاص مصرف سوخت افزایش یابد یا اینکه بخشهای اصلی خودرو با مشکل مواجه شوند. با توجه به این موارد، بیایید در ادامه به سراغ چند تا از رایجترین مشکلات خودروهای هیبریدی برویم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
هزینههای تعویض باتری
بدون شک هر چقدر سیستم به کار رفته در خودروها پیچیدهتر باشند تعمیر آنها نیز دشوارتر خواهد بود. این دقیقا همان چیزی است که در خودروهای هیبریدی با آن روبرو خواهید شد. این محصولات معمولا به دلیل داشتن طراحی خاص باتری، سیستم الکتریکی، موتور الکتریکی، سیستم ترمز احیا کننده و… پیچیدگی خاصی دارند. اگر باتری در زیر صندلیها یا صندوق تعبیه شده باشد، تعمیرکار باید برای تعمیر آن چندین بخش را جداسازی کرده تا به موتور برسد.
مشکلات گیربکس
برخی از خودروسازان ترجیح میدهند که به جای مسافت ترمز، روی بهبود مصرف سوخت تمرکز کنند. اما خوب است بدانید که مسافت ترمز محصولات هیبریدی در مقایسه با دیگر خودروهای معمولی 3.6 متر بیشتر است.