نگاهی به پیکاپ‌های پژو از گذشته تا به امروز

پژو 203 پس از پنج سال توسعه، در نمایشگاه خودروی پاریس سال 1947 رونمایی شد اما آغاز تولید آن به دلیل کمبود مواد و اعتصابات تا اواخر سال 1948 به تعویق افتاد. این خودرو در انواع مختلفی شامل چهاردر، استیشن، کوپه، کابریولت و ونت به تولید رسید. در سینه 203 یک پیشرانه 1290 سی‌سی چهار سیلندر قرار گرفته بود که 42 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب هم یک گیربکس چهار سرعته دستی در نظر گرفته شده بود. پژو 203 تا سال 1960 تولید شد.

پژو 403 وانت سال 1955

در سال 1960 مدل جدید 404 به‌عنوان جایگزین 403 به بازار آمد. این خودرو در ابتدا در سه نسخه سدان، استیشن و وانت ارائه شد اما در سال 1962 نسخه کانورتیبل و یک سال بعد نسخه کوپه هم به خانواده آن اضافه شدند. هرچند تولید 404 در سال 1975 در فرانسه خاتمه یافت اما خصوصاً نسخه وانت آن تا سال 1988 در کنیا تولید و عرضه می‌شد. این خودرو در ابتدا با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر ارائه شد که 73 اسب بخار قدرت داشت.

در سال 2010 شعبه برزیلی پژو اقدام به ساخت پیکاپ محرک جلو و جمع‌وجوری بر اساس پژو 206 کرد. البته این وانت که هوگار نام گرفته بود، از چهره 206 پلاس یا همان خودرویی که ما در ایران با نام 207 می‌شناسیم استفاده می‌کرد که درواقع فیس‌لیفتی روی 206 محسوب می‌شد. هوگار تا سال 2014 با پیشرانه‌های 1.4 لیتری TU3 و 1.6 لیتری TU5 در برزیل تولید و عرضه می‌شد.

پژو پیکاپ سال 2017

یکی از مشهورترین محصولات تاریخ پژو مدل 504 است که نسخه وانت آن‌هم ساخته شد. هرچند 504 سواری در سال 1968 معرفی شده بود اما نسخه وانت آن در اواسط سال 1979 رونمایی شد زیرا برای تبدیل بدنه یکپارچه و بدون شاسی مستقل خودرو به نسخه‌ای برای حمل بار اقدامات زیادی انجام شده بود و توسعه آن یک دهه طول کشید. 504 پیکاپ از شاسی کشیده و اکسل عقب صلب نسخه استیشن استفاده می‌کرد. پیشرانه‌های این نسخه هم شامل 1.6 لیتری بنزینی با 62 اسب بخار و 1.5 لیتری دیزلی با 49 اسب بخار قدرت می‌شد که هردو از 404 گرفته شده بودند. 504 وانت مثل نسخه سواری از انتقال قدرت محرک عقب و گیربکس چهار سرعته دستی استفاده می‌کرد و ظرفیت حمل 1100 کیلوگرم را داشت. پس از خاتمه تولید 504، پژو برای سال‌ها از بخش پیکاپ‌ها خارج شد.

پژو هوگار سال 2010

پژو برندی نیست که به ساخت پیکاپ شهرت داشته باشد اما این شرکت در طول تاریخ طولانی خود اقدام به ساخت وانت‌های مختلفی کرده است که شاید خیلی از آن‌ها را ندیده باشید؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم با تمام پیکاپ‌های تاریخ پژو از گذشته تا به امروز آشنا شویم.

پژو 202 پیکاپ سال 1938

پژو 504 وانت سال 1968

پژو در اوایل سال 2020 پیکاپ جدیدی بنام لندترک را به‌عنوان جایگزینی برای پیکاپ 2017 معرفی کرد. لندترک هم بر اساس یک پیکاپ چینی ساخته شده اما این بار پژو سراغ چانگان و پیکاپ Kaicene F70 رفته است. لندترک اشتراکات فراوانی با چانگان Kaicene F70 دارد و فقط در برخی جزئیات با آن متفاوت است. این پیکاپ علاوه بر آفریقا، در بازارهای آمریکای جنوبی و مکزیک هم عرضه می‌شود. لندترک با دو پیشرانهٔ مختلف شامل 1.9 لیتری دیزلی با 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور و 2.4 لیتری بنزینی توربو با 210 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه می‌شود.


منبع: https://charkhan.com/127317/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%BE%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DA%98%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7/

پس از تولید نسخه وانت مدل‌های 202 و 203، پژو تصمیم به تولید وانت بزرگ‌تری بر اساس مدل 403 گرفت. این خودرو که بین سال‌های 1955 تا 1966 تولید شد، علاوه بر پیکاپ در نسخه‌های دیگری شامل سدان، استیشن، کانورتیبل و ون ساخته شده و به اولین مدل پژو تبدیل شد که فروشی بیش از یک میلیون دستگاه را تجربه کرد. 403 به نسخه بزرگ‌تر شده‌ای از پیشرانه 203 مجهز شده بود که با افزایش حجم به 1468 سی‌سی، حالا 65 اسب بخار قدرت و 102 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

پژو 404 وانت سال 1960

پژو در سال 2017 وانت جدیدی با نام ساده پیکاپ را برای عرضه در آفریقا معرفی کرد. این پیکاپ بر اساس نسل دوم دانگ‌فنگ ریچ شکل گرفته بود و در اصل نسخه ری‌بج شده ریچ محسوب می‌شد. پیکاپ جدید پژو قصد داشت با استفاده از اعتبار 504 وانت که در آفریقا بسیار محبوب بود راهی بازارهای این قاره شود. پژو پیکاپ با یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر دیزلی به بازار عرضه می‌شد که 115 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور داشت.

پژو لندترک سال 2020

در سال 1938 پژو مدل جدید 202 را برای جایگزینی با 201 معرفی کرد. این خودرو تا سال 1949 روی خط تولید بود و سپس با مدل جدید 203 جایگزین شد. 202 خودروی کوچکی بود و علاوه بر نسخه‌های چهاردر و کابریولت، نسخه وانت آن‌هم ساخته شد. این وانت مثل همتای چهاردر خود از یک پیشرانه 1133 سی‌سی چهار سیلندر استفاده می‌کرد که 30 اسب بخار قدرت و 80 نیوتن متر گشتاور داشت. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس سه سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

پژو 203 پیکاپ سال 1948

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی