مطلب
زاده همچنین تاکید کرد: اعمال تعرفه صفر برای واردات خودرو میبایست با تعرفه صفر
برای واردات قطعه و مواد اولیه همراه باشد اما اگر هدف حمایت و رشد و ارتقای صنعت
خودروی کشور است، به عنوان مثال باید در برابر تعیین تعرفه 50 درصدی برای واردات
خودرو، تعرفهای به میزان 30 درصد برای واردات قطعه نیز لحاظ شود تا ارزش افزوده و
اشتغالزایی به شکل واقعی محقق گردد.
مهدی
مطلب زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن بیان اینکه انجمن قطعهسازی هیچ گونه
موضع مخالفی با واردات خودرو ندارد، اظهار داشت: سود و عوارض گمرکی واردات خودرو
میبایست بالاتر از سود و عوارض گمرکی قطعه باشد. به عنوان مثال در صورتی که تعرفه
واردات قطعه 32 درصد باشد، نمیبایست تعرفهای به میزان 10 درصد بابت واردات
خودروی CBU اخذ شود زیرا این به معنای حذف ساخت داخل و
تشویق به واردات خودروی CBU
است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: هر دستگاه
خودروی وارداتی که قادر باشد استانداردهای ایران را پشت سر بگذارد، حداقل قیمت آن
برابر با 15 هزار دلار خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان در خصوص
واردات خودرو به ازای صادرات قطعه و خودرو خاطرنشان کرد: صادرات تنها منحصر به
تامین بخشهای فنی نیست بلکه نیازمند برخی تعاملات سیاسی و اقتصادی بینالمللی
بوده و وابسته به سیاستهای کلان کشوری و نوع تعهدات و قراردادهای بین کشورها است
و از این مسیر، بسترهای مناسب برای صادرات فراهم میشود. بدین ترتیب اقدام در سطح
کلان، مسیر را برای اقدام در سطح خرد هموار میسازد.