وقتی یک سایت آمریکایی به معرفی سایپا اطلس می‌پردازد!

ما نمی‌دانیم که مهندسان سایپا چقدر روی ارتقاء این پلت‌فرم قدیمی کار کرده‌اند اما بعید است که این مدل‌های مذکور از لحاظ ایمنی، راحتی و دینامیک رانندگی قابل‌مقایسه با خودروهای شهری مدرن جهان باشند. صنعت خودروسازی از دهه 80 تاکنون بشدت تغییر کرده است و بنابراین توجیه این پلت‌فرم قدیمی دشوار خواهد بود.

قیمت خودرو هم با چراغ‌های مدرن، طراحی ساده‌تر درب صندوق و سپر عقب جدید بروز شده است. سایپا ترکیب رنگ‌های مختلفی را هم برای اطلس در نظر گرفته و آن را با تریم‌های رنگارنگ روی آینه‌ها و سپرها عرضه می‌کند. هرچند این به‌روزرسانی‌ها شایان توجه هستند اما رینگ‌های 14 اینچی کوچک زیر گلگیرهای پلاستیکی، پلت‌فرم قدیمی خودرو را نشان می‌دهند. ابعاد اطلس هنوز اعلام نشده اما احتمالاً بسیار نزدیک به کوییک است که 3,989 میلی‌متر طول دارد.

سایپا، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران کراس‌اوور کوچکی در کلاس سوپرمینی را معرفی کرده است. سایپا اطلس نسخه بهبودیافته کوییک است هرچند که ریشه‌های آن به کیا پراید قدیمی متعلق به سال 1986 بازمی‌گردد. درواقع، اطلس فیس‌لیفتی از کوییک است و به همین دلیل، پروفیل جانبی آن‌ها تقریباً یکسان به نظر می‌رسد. بااین‌حال، این خودرو با چراغ‌های LED تهاجمی، جلوپنجره مشابه فورد با خطوط عمودی، خطوط پویای روی کاپوت و ورودی‌های هوای پیچیده‌تر روی سپر، چهره کاملاً متفاوتی دارد.

حالا بیایید به چیزی که زیر این پوسته جدید پنهان شده بپردازیم. اطلس بر اساس معماری X200 سایپا ساخته شده که نسخه بهبودیافته‌ای از پلت‌فرم متعلق به سه‌قلوهای کیا پراید، فورد فستیوا و مزدا 121 است. پیشینه این پلت‌فرم به سال 1986 بازمی‌گردد. سایپا که متعلق به دولت ایران است، چندین مدل بر اساس پراید تولید کرده که در ظاهر به‌تدریج از این محصول قدیمی کیا متمایز شدند. علاوه بر کراس‌اوورهای کوییک و اطلس، دیگر مدل‌های سایپا که بر اساس پراید ساخته شده و هم‌اکنون به فروش می‌رسند شامل تیبا (سدان و هاچ‌بک)، ساینا (سدان) و 151 (پیکاپ) می‌شود.

مجدا یادآور میگردد مطلب فوق، ترجمه مقاله وبسایت خودرویی کاراسکوپ (carscoops) بوده و چرخان دخل و تصرفی در تهیه این مطلب نداشته است


منبع: https://charkhan.com/133890/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B7/

زیرساخت قدیمی

کاراسکوپ (CarScoops) یکی از سایت‌های خودروی مشهور و معتبر آمریکا است که به پوشش مطالب خودرویی جهان می‌پردازد. البته در چنین سایتی قطعاً اخبار خودرویی ایران جایی ندارد ولی جالب اینکه کاراسکوپ طی مطلبی اخیراً به معرفی سایپا اطلس پرداخته که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه، می‌توانید برگردان فارسی این مطلب را مطالعه کنید.

سایپا اطلس، کراس‌اوور ایرانی جدیدی بر اساس کیا پراید قدیمی دهه 1980

سایپا هنوز تصویر رسمی از داخل این خودرو منتشر نکرده اما تصاویر غیررسمی داشبوردی جدید با نمایشگر 7 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را نشان داده‌اند. دیگر تجهیزات قابل‌توجه اطلس هم شامل چراغ‌های جلوی LED خودکار، برف‌پاک‌کن‌های خودکار، صندلی‌های برقی سفارشی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سانروف، سیستم کنترل پایداری و در کمال تعجب، سیستم تشخیص نقاط کور می‌شود. همچنین عایق خودرو هم نسبت به کوییک بهبود پیدا کرده و صدای پیشرانه کمتر وارد کابین می‌شود. در بخش پیشرانه، اطلس از نسخه کمی بروز شده از موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قبلاً با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور در بسیاری از محصولات سایپا نصب شده است. نیروی موتور هم در اطلس توسط گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

البته این کار قیمت مدل‌های سایپا را بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌کند که برای بازار ایران یک ویژگی کلیدی محسوب می‌شود. سایپا اطلس در سال 2023 در ایران عرضه شده و به‌تدریج در خط تولید سایپا جایگزین کوییک خواهد شد؛ اما کسانی که از لحاظ ساختاری خواهان خودروی مدرن‌تری هستند می‌توانند سایپا شاهین (سدان) و سایپا آریا (کراس‌اوور) را انتخاب کنند که بر اساس نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده‌اند.

 

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی