چیزهایی که باید در مورد فشار باد تایر موتورتان بدانید

 


منبع: https://charkhan.com/85283/%DA%86%DB%8C%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88/

اهمیت تنظیم بودن فشار باد تایرها چه در خودرو و چه در موتورسیکلت، اکنون بر همه آشکار است. فشار کم تایرها به معنای اصطکاک بیشتر لاستیک‌ها با زمین و درنتیجه آن سرعت کمتر و احساس آشفتگی در هنگام رانندگی را در پی دارد.

میزان فشار باد تایر موتور

فشار باد تایرها را به‌صورت منظم بررسی کنید

شاید این مورد اول، کمی پیش‌پاافتاده و البته بسیار سطحی به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد تا با این کار از خطرات احتمالی و یا حتی دردسرهای ریزودرشتی که ممکن است این لاستیک‌های موتور برایتان ایجاد کند، جلوگیری کنید. بهتر است که هفته‌ای دو بار، این کار را انجام داده و یا اگر قصد مسافرت‌های کوتاه و بلند را با موتورتان دارید، چند بار قبل از سفر، این کار حیاتی را انجام دهید.

فشار تایر موتورسیکلت

تایرهای سرد را نیز بررسی کنید

البته این را نیز باید دانست که بعضی از موتورسیکلت‌ها، حساسیت بیشتری به باد تایرهای خود نسبت به موتورهای دیگر دارند. این به چه معناست؟ یعنی ممکن است شما قبلاً موتورسیکلتی داشتید که فشار تایرهای آن را روی عدد خاصی تنظیم می‌کردید. حالا اگر موتور خود را تغییر داده و یا حتی شرایط آب‌وهوایی، به‌کلی تغییر کرده است، باید فشار باد تایرها را متناسب با نوع موتور و آب‌وهوای مربوطه، تنظیم کنید.

یک تایر خیلی صاف می‌تواند در رانندگی شما اثر گذاشته و باعث شود که فکر کنید جایی از موتورسیکلتتان دچار مشکل شده است. تایر صاف به دلیل از دست دادن و یا کاهش سطح آج‌ها، می‌تواند رانندگی ناخوشایندی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس بهتر است برای جلوگیری از یک دردسر، یا این لاستیک را عوض کرده و یا همیشه میزان فشار باد داخل آن را طوری تنظیم کنید که احتمال آسیب‌دیدگی‌اش، بسیار کمتر شود.

نکته مهم:

با چرخان باشید تا با نکات کلیدی در مورد فشار باد تایر موتورسیکلت‌ها، بیشتر آشنا شویم:

همچنین با تنظیم نبودن باد تایرها، شانس پنچر شدن آن‌ها می‌تواند در جاده‌های غیر مسطح و در اصطلاح آفرود، چند برابر شده و شمارا اذیت کند.

چرا در هنگام شب و یا صبح زود باید این کار را انجام داد؟ زیرا گرما، فشار باد داخل تایرها را افزایش داده و اگر شما فشار آن‌ها را هنگامی‌که داغ هستند بررسی کنید، عدد چندان درستی را به شما نشان نخواهند داد. اکثر تولیدکنندگان تایر، عدد توصیه‌شده برای تایرهای سرد را برای شما گفته‌اند. پس بهتر است با همان عدد توصیه‌شده، عدد روی فشارسنج را تنظیم کنید. البته یک‌راه غیرعلمی برای تشخیص تایر سرد این است که دستتان را روی لاستیک گذاشته و ببینید که حس گرما می‌کنید یا خیر؟ اگر پاسخ خیر بود می‌توان به عدد روی فشارسنج اعتماد کرد.

فشار باد تایر موتور

از وسایل فشارسنج مناسب و استاندارد استفاده کنید

بهتر است به‌جای اینکه از چندین فشارسنج در هر بار استفاده کنید، از یک فشارسنج خوب و قابل‌اعتماد استفاده کرده تا فشارسنج‌های مختلف که ممکن است خطاهای متفاوتی داشته باشند، شمارا به‌اشتباه نیندازند. شاید هم اگر بیشتر از یک فشارسنج دارید، می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر کالیبره کرده و برای مثال روی یکی از آن‌ها میزان عددی را که کمتر یا بیشتر از آن‌یکی نشان می‌دهد بنویسید.

فشار باد لاستیک موتور

تایرهای خیلی صاف و بدون آج

فشار باد لاستیک موتور سیکلت‌‌ها بر اساس مدل موتوسیکلت، سایز لاستیک، نوع لاستیک، نوع جاده، تک سرنشین بودن یا دو سرنشین بودن متفاوت است. بنابر این نمیتوان برای همه موتورسیکلت‌ها نسخه واحدی را عنوان کرد.

بهترین کار برای تنظیم فشار باد لاستیک موتور، مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت یا شرکت سازنده است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی