کاربردهای جالب دریچه بازدید داکت اسپلیت در سیستم تهویه ساختمان

درب های زیر فن کویل به دلیل سایز معمولا بزرگ آن، قیمت بالایی نسبت به باقی دریچه ها دارد. با توجه به طراحی و نظر کارفرما این در یچه ها میتواند در انواع مختلف که از نظر ظاهر یا نوع باز و بسته شدن با هم متفاوت هستند ساخته شود. درب این مدل دریچه از فریم آن جدا میشود و بر روی آن هیچ گونه شیار و منافذی وجود ندارد و همانطور که از نام این دریچه مشخص است، جنس فریم و درب آن، آلومینیوم میباشد.از دیگر ویژگی های این دریچه این است که درب آن ساده و صاف میباشد. داکت اسپلیت قابلیت فیلتر نمودن هوای ورودی به محیط را با استفاده از فیلترهای قابل شستشو دارد. دمای محیط در این کولرها نیز همچون کولرهای دیگر با گردش هوا بین محیط و اواپراتور قابل تنظیم است.

کاربردهای جالب دریچه بازدید داکت اسپلیت در سیستم تهویه ساختمان

از خصوصیات بارز درب وزنه ایِ دریچه داکت اسپلیت جداشدنِ کاملِ درب دریچه داکت اسپلیت در زمان بازدید و تعمیر دستگاه داکت اسپلیت می باشد. فریمِ دریچه داکت اسپلیت یا بصورت پیچ ازرو یا بصورت پیچ مخفی در محل خود نصب می شود.اگر دریچه داکت اسپلیت بصورت پیچ ازرو نصب گردد،جای پیچ ها روی نمای بیرونیِ فریمِ دریچه داکت اسپلیت ایجاد می شود.اگر هم بخواهیم دریچه داکت اسپلیت را بصورت پیچ مخفی نصب کنیم جای پیچ ها را در قسمت داخلیِ فریم دریچه داکت اسپلیت نصب می کنیم.لازم به توضیح است ایجادِ این جای پیچ ها حتما باید قبل از عملیات رنگ صورت پذیرد. از جمله نکات بارزِ دیگرِ این دریچه داکت اسپلیت این است که هیچ شیار،سوراخ و منفذی بر روی درب دریچه داکت اسپلیت آلومینیومی ساده ی وزنه ای نباید وجود داشته باشد. با اتمام مراحل ساخت فریم دریچه بازدید فن کویل،نوبت به ساخت درب دریچه بازدید فن کویل خطی می رسد.جنس درب از ورق آلومینیوم با ضخامت یک میل به بالا می باشد.از آنجا که از نام این دریچه بازدید فن کویل هم مشخص است دریچه ی هوارسانِ این دریچه بازدید فن کویل از نوع خطی کله قندی می باشد.به همین خاطر با توجه به تناسب ابعاد درب دریچه بازدید فن کویل حفره ای با چهارچوبه ی مستطیلی بر روی این درب ایجاد می نماییم که به راحتی دریچه هوای خطیِ کله قندی را بر روی این حفره تعبیه و متصل نمود.

دریچه بازدید گریل داکت اسپلیت

بعد از ساخت فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت، نوبت به مرحله‌ی طراحی و ساخت درب دریچه بازدید داکت اسپلیت آهنی می‌رسد. ابعاد درب دریچه بازدید داکت اسپلیت نیز بر اساس ابعاد تودرتوی فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت بدست می‌آید. درب دریچه بازدید داکت اسپلیت مشبک به دو صورت وزنه‌ای و لولایی با قفل زیمنس تعبیه می‌شود.

طول هریک از این شیارهای موازی به بزرگ یا کوچک بودنِ مقیاس درب دریچه بازدید داکت اسپلیت ارتباط دارد.بدیهی و واضح می‌باشد در صورت بزرگ بودنِ سایز درب، این مقدار ۱۸ سانتیمتر و در صورت کوچک بودن مقیاس دربِ دریچه بازدید داکت اسپلیت این میزان به ۹ سانتیمتر کاهش پیدا می‌کند. این عمل یعنی ایجاد شیارهای ۹ یا ۱۸ سانتی را بر روی درب دریچه بازدید داکت اسپلیت، فرآیند پانچ کاری دریچه داکت اسپلیت نیز می‌خوانند. به همین دلیل نام دیگرِ این مدل دریچه بازدید داکت اسپلیت را دریچه بازدید داکت اسپلیت پانچی نیز می‌گویند. با ساخت فریم و درب دریچه بازدید داکت اسپلیت شیاردار نوبت به مرحله رنگ آمیزی می‌رسد. این دریچه بازدید داکت اسپلیت ماهیتاً از پی وی سی ساخته می‌شود.بنا به شکل پذیریِ pvc توسطِ دستگاههای سی ان سی می‌توان نقوش و طرح های جذاب و دکوراتیوی را روی آن اِعمال کرد. دریچه بازدید داکت اسپلیت pvc نیز همچون بقیه‌ی انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت دارای یک فریم که به عنوان قاب نیز از آن نام برده می‌شود است.

دریچه بازدید داکت اسپلیت با درب ساده لولایی

تعداد قفل ها در مدل درب لولایی دریچه بازدید داکت اسپلیت سقفی به ابعاد آن وابسته است. اگر بخواهیم هوای برگشت دستگاه با کمترین مزاحمت و بیشترین مقدار به دستگاه منتقل گردد از دریچه بازدید داکت اسپلیت مشبک استفاده می نماییم. زیرا شبکه های موجود در قسمت مشبک دریچه بازدید داکت اسپلیت جریان هوا را به صورت مستقیم و آزاد به دستگاه تزریق نموده و جلوی افت فشار را می‌ گیرد.

  • در مرحله‌ی بعد نوبت به طراحی و ساخت دربِ وزنه‌ای دریچه بازدید داکت اسپلیت می‌رسد.
  • با شکل گیریِ ساختار فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت نسبت به ایجاد خزینه ‌یا جای پیچ بر روی نما یا قسمت دیواره‌ی داخلیِ پروفیل فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت اقدام می نماییم.
  • درب این نوع دریچه داکت اسپلیت بوسیله ی قفل های زیمنسی باز و بسته می شود.به همین منظور در حین ساخت درب دریچه داکت اسپلیت گل سقفی باید جای قفل ها را بر روی نقاط ویژه ایجاد کنیم تا بعد از رنگ کاریِ دریچه داکت اسپلیت بتوان قفل ها را روی درب نصب نمود.
  • بعد از معرفی و مقایسه دیگر انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت به مدل گل سقفی می‌رسیم.
  • البته رنگ های معمول برای نقاشی دریچه بازدید داکت اسپلیت سفید، کرم، قهوه ای، مشکی، طوسی، نقره ای و… است.
  • در این مدل هم جنس درب و هم جنس فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت از آلومینیوم است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی