کدام خلافی‌ها باعث نمره منفی گواهینامه می‌شوند؟


امروز به‌طور کامل درباره نمره منفی گواهینامه با شما حرف خواهیم زد. سیستم نمره منفی باعث شده که بسیاری از رانندگان نسبت به تخلف‌های مختلف از خود حساسیت نشان دهند و به اجرای قوانین پایبند‌تر باشند.

این‌‌که اصلا این سیستم چیست و چه تخلف‌های شامل نمره منفی می‌شوند را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. همچنین اگر نیاز دارید بدانید که نمره منفی را چگونه باید استعلام گرفت و بهترین راه برای استعلام آن چیست تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

انواع خلافی ماشین کدام‌ها هستند؟

جریمه‌های خودرو دارای نوع‌های مختلفی هستند. به همین خاطر هم می‌توان آن‌ها را در دسته‌های مختلفی قرار داد. در ادامه قصد داریم این دسته‌های مختلف را برای شما شرح بدهیم تا با آن‌ها بیش‌‌تر آشنا شوید:

  • جریمه دوبرگی: اگر مرتکب خلافی شوید و به‌طور غیرعامدانه از دستور پلیس برای ایست خودداری کنید، جریمه دوبرگی برای شما منظور خواهد شد. این جریمه شامل یک برگ جریمه تخلف و یک برگ هم جریمه خودداری شما از فرمان پلیس است.

  • جریمه خودداری: جریمه خودداری تا حد زیادی شبیه به جریمه دوبرگی است اما تفاوت آن در این است که راننده به‌صورت عمدی از فرمان پلیس سرپیچی می‌کند.

  • جریمه تسلیمی: این جریمه یعنی شما مرتکب خلافی شوید و با دستور ایست پلیس هم تسلیم شده و جریمه را قبول کنید. در چنین شرایطی تنها همان جریمه تخلف برای‌تان منظور می‌شود.

  • جریمه الصاقی: این جریمه یعنی شما در کنار خودرو خود حضور ندارید و پلیس برگ جریمه را به خودرو شما الصاق خواهد کرد. برای نمونه جریمه‌های معروف زیر برف‌پاک‌کن از این دسته هستند.

  • جریمه دوربینی: جرایم دوربینی همان‌طور که از نام‌شان مشخص است توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود.

کدام خلاف‌ها باعث نمره منفی می‌شوند؟

موارد زیادی هستند که در نهایت باعث می‌شوند شما نمره منفی دریافت کنید. تخلف‌هایی ازجمله رانندگی با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر از سرعت مجاز تعیین‌شده، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، مصرف مشروبات الکلی و بسیاری موارد دیگر می‌توانند در نهایت منجر به این شوند که شما نمره منفی دریافت کنید.

سیستم نمره منفی برای چیست و چه مزیتی دارد؟

یک راننده وقتی مرتکب تخلف می‌شود برای او جریمه مالی تعیین خواهد شد تا به این واسطه دیگر چنین تخلفی را انجام ندهد. از آن‌جایی که نرخ جریمه براساس توان پرداخت تمامی افراد جامعه مشخص می‌شود، ممکن است افرادی باشند که ترسی از پرداخت جریمه نداشته باشند و تخلف خود را با پرداخت یک هزینه توجیه کنند.

در چنین شرایطی حجم تخلف‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ثبت نمره منفی باعث می‌شود که دیگر کسی تنها جریمه را ملاک قرار ندهد؛ چون خود نمره منفی می‌تواند عواقب سنگین‌تری برای رانندگان به همراه داشته باشید.

عواقب گرفتن نمره منفی چه مجازاتی دارد؟

مجازات‌های نمره منفی به‌صورت پله‌ای خواهد بود. در اولین بار شما تا سقف 30 امتیاز می‌توانید نمره منفی دریافت کنید. پس ‌از هربار رسیدن به سقف گواهینامه شما برای مدتی توقیف خواهد شد. هربار مدت‌زمان توقیف بیش‌‌تر می‌شود و از سوی دیگر سقف نمره منفی کم‌‌تر.

پس رانندگان باید بیشتر مراقب باشند تا تخلف نکنند. پس‌از سومین بار دیگر تنها ضبط و توقیف گواهینامه کافی نیست و گواهینامه به‌صورت کامل باطل خواهد شد. فردی که گواهینامه‌اش باطل شده باید از اول برای دریافت گواهینامه اقدام کند. چنین سیستمی در واقع تلاش می‌کند تا رانندگان از تخلف بیش‌‌تر منع کند.

استعلام خلافی موتور و ماشین پیش از رد کردن سقف

استعلام خلافی موتور اهمیت زیادی دارد. نمره منفی گواهینامه و خلافی وسیله نقلیه نباید به حدی برسد که خودرو در آن توقیف شود یا گواهینامه به ضبط و ابطال برسد. چنین شرایطی قطعا برای هیچ راننده‌ای خوشایند نیست. به همین دلیل تنها کار مفیدی که می‌توان انجام داد، پیگیری مستمر خلافی خودرو و نمره منفی است.

اگر به‌عنوان یک راننده از وضعیت خودرو خود، خلافی‌های آن و همچنین وضعیت نمره منفی گواهینامه مطلع باشید، چنین مشکلاتی برای شما پیش نخواهد آمد. چون همیشه از وضعیت مطلع هستید و می‌دانید که باید چه کاری انجام دهید. خصوصا اگر بسته به شرایط، خلافی برای شما زیاد ثبت می‌شود.

بهترین روش برای استعلام نمره منفی و استعلام خلافی موتور و ماشین

امروزه روش‌های زیادی برای استعلام نمره منفی گواهینامه و همچنین خلافی خودرو وجود دارد. در گذشته برای انجام چنین کاری باید حتما به پلیس به‌علاوه 10مراجعه می‌شد. اما امروز می‌توان با یک تلفن همراه این کار را به‌راحتی انجام داد. روش‌های آنلاین و آفلاین زیادی در اختیار شما هستند.

از روش‌های آفلاین می‌توان به کد‌های دستوری و پنل‌های پیامکی اشاره کرد. این سیستم‌ها به‌دلیل رابط کاربری سخت تنها برای مواقع اضطراری مناسب هستند. روش‌های آنلاین نیز تنوع بسیار زیادی دارند و انتخاب از میان آن‌ها سخت است. اما در ادامه ما بهترین روش آنلاین را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی تاپ با ۱۰۰ خدمت کاربردی و تمامی خدمات خودرو

شما با استفاده از تاپ می‌توانید به‌راحتی از بخش خدمات ناجی استعلام نمره منفی گواهینامه و خلافی خودرو بگیرید. تاپ همانند یک دستیار هوشمند برای شما خواهد بود. البته که خدمات تاپ محدود به همین موارد نیست. سوپر اپلیکیشن تاپ بیش از 100 خدمت کاربردی را به شما ارائه می‌دهد.

این خدمات از موارد بسیار کوچک تا امور بزرگی را شامل خواهند شد. فاصله شما با چنین سوپر اپلیکیشنی تنها یک نصب ساده است. همین حالا از گوگل‌پلی، مایکت، کافه بازار یا وب‌سایت رسمی تاپ اقدام به نصب این سوپراپلیکیشن کنید تا خدمات آن در اختیار شما قرار بگیرد.

جمع‌بندی

نمره منفی گواهینامه می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد. برخی از مشاغل مرتبط با رانندگی اگر شما نمره منفی داشته باشید، امکان اشتغال را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. برای رانندگان معمولی نیز همواره این خطر وجود دارد که گواهینامه آن‌ها ضبط شود یا در بار سوم ابطال گردد.

برای جلوگیری از خطر چنین چیزی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، توجه بیشتر به نحوه رانندگی خود و استعلام مداوم نمره منفی و خلافی خودروتان است. با استفاده از تاپ در سریع‌ترین زمان ممکن به چنین چیزی دسترسی داشته باشید. از شما ممنونیم که تا پایان مقاله همراه ما بودید.


منبع: https://charkhan.com/160601/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%86%D9%81%DB%8C-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی