کدام شاسی‌بلند هیبریدی بیشترین برد را فراهم می‌کند؟


با ظهور کمپانی‌های تولیدکننده خودروهای برقی در سطح جهان، شاهد رقابت فراوانی در بازار هستیم. اگرچه خودروهای برقی تمام توجه افراد را به خود جلب کرده‌اند و در سرتیتر خبرها قرار دارند، ولی مدل‌های هیبریدی نیز توانسته‌اند عملکرد و بهره‌وری خوبی داشته و حتی از محصولات برقی نیز پیشی بگیرند.

با الکتریکی شدن خودروها، اکنون شاهد تغییر زیادی در بازار شاسی‌بلندها هستیم، چرا که این رده از خودروها می‌توانند با هر نوع از تکنولوژی ساخته شده و به بازار عرضه شوند. علاوه بر آن، در حال حاضر، شاسی‌بلندهای هیبریدی بسیاری وارد بازار شده‌اند تا اطمینان و سواری منحصربفردی را برای مشتریان به ارمغان بیاورند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ تا از سریع‌ترین سدان‌های جهان

از آنجایی که برد محصولات هیبریدی یکی از مسائل مهمی است که باید در اینجا به آن دقت کرد، کمپانی‌ها سعی می‌کنند با افزایش قابلیت‌ها برد بیشتری را فراهم کرده و در این بازار با یکدیگر رقابت کنند. برای مثال، کیا اسپورتیج 2024 یکی از این نمونه‌هاست که علاوه بر قیمت خوب، برد فوق‌العاده‌ای را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. در هر صورت، ما در این مطلب به سراغ این خودروی هیبریدی رفته‌ایم و قصد داریم علاوه بر بررسی مشخصات آن، قیمت، عملکرد فنی به رقبای آن نیز بپردازیم.

هر چیزی که باید از کیا اسپورتیج 2024 هیبریدی بدانید

کیا اسپورتیج 2024 بر پلتفرم مدل سال گذشته خود ساخته شد و با سیستم هیبریدی توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. کاربران می‌توانند از نسخه تمام برقی آن برای رانندگی در سرعت‌های پایین استفاده کنند.

از آنجایی که خودروهای فول هیبریدی برای طی مسافت‌های کوتاه کاربردی هستند، ولی مدل‌های هیبریدی ملایم برای سفرهای طولانی‌تر توصیه می‌شوند. یکی از مثال‌های بارز آن کیا اسپورتیج 2024 است که علاوه بر بهره‌وری در مصرف سوخت، عملکرد بسیاری خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

این مدل قادر است بردی برابر با 800 کیلومتر یا 589 مایل را به ارمغان بیاورد، بنابراین با مصرف سوخت پایین و چنین بردی، دیگر نیاز نیست که در میان سفر برای پر کردن مخزن خودرو توقف کنید!

شروع قیمت تریم پایه از 28590 دلار

معمولا قیمت اولیه مدل‌های هیبریدی نسبت به نمونه‌های بنزینی آنها بیشتر است ولی چنین وضعیتی برای کیا اسپورتیج 2024 وجود ندارد. چرا که کیا تصمیم گرفت که تا جایی که می‌تواند قیمت این خودرو را نزدیک به نمونه‌های بنزینی آن نگه داشته باشد. بدین ترتیب، قیمت اولیه تریم پایه کیا اسپورتیج 2024 از 28590 دلار آغاز می‌شود.

بررسی ترمیم‌های کیا اسپورتیج 2024

کیا اسپورتیج 2024 هیبریدی در سه تریم متفاوت عرضه شده است که شامل تریم پایه LX، تریم متوسط EX و تریم پرمیوم SX پرستیج می‌شوند. مدل پایه LX با سیستم تمام چرخ متحرک عرضه می‌شود بنابراین قیمت آن 1800 دلار گران‌تر می‌شود. از سویی دیگر، دو تریم بعدی نیز با همین سیستم عرضه شده و قیمت تریم EX و SX به ترتیب برابر با 32290 و 37490 دلار خواهد بود.

تمام نسخه‌های تمام چرخ متحرک در هر کیلومتر 16 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. انجین این تریم‌ها یکسان است پس قدرت هر سه تریم مانند یکدیگر خواهد بود. تفاوت اساسی بین تریم‌ها در کابین مشخص می‌شود. با ورود به کابین مدل پایه LXمتوجه می‌شویم که روکش صندلی‌ها از نوع پارچه است ولی دو تریم بالاتر به صندلی‌هایی با روکش چرم مصنوعی مجهز شده‌اند.

انجین 1.6 لیتری چهار سیلندر به علاوه یک پیشرانه الکتریکی

در قلب کیا اسپورتیج 2024 هیبریدی یک انجین 1.6 لیتری چهار سیلندر وجود دارد که می‌تواند به تنهایی 177 اسب بخار قدرت و 195 پوند فوت گشتاور تولید کند. البته موتور الکتریکی نیز در کنار این انجین قرار گرفته تا عملکرد خودرو را بهبود ببخشد.

در حالت کلی، این قدرت به 277 اسب بخار و 258 پوند فوت گشتاور می‌رسد. این امر باعث شده که کیا از رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشد، مخصوصا در بحث قیمت نیز این اختلاف به خوبی مشاهده می‌شود.

این شاسی‌بلند علاوه بر یک انجین برقی، به سیستم چرخ‌های جلوی متحرک نیز مجهز شده است. این فناوری برای شاسی‌بلندها یک مزیت حساب می‌شود و کیا نیز به خوبی از این امر آگاه است. با انتقال قدرت تنها به چرخ‌های جلو، شاهد عملکرد و بهره‌وری در مصرف سوخت خواهیم بود. همچنین خودرو در شرایط و مسیرهای مختلف به خوبی دوام می‌آورد و نسبت به سایر خودروها بهتر عمل خواهد کرد.

مشخصات عملکرد کیا اسپورتیج 2024

انجین انجین 1.6 لیتری چهار سیلندر به علاوه یک پیشرانه الکتریکی
گیربکس شش سرعته اتوماتیک
قدرت 227 اسب بخار
گشتاور 258 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلوی متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 7.6 ثانیه
حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت
ظرفیت بکسل 2500 پوند
ظرفیت حمل بار نامشخص
بهره‌وری در مصرف سوخت 18 لیتر در هر کیلومتر

کیا اسپورتیج 2024 همچنین با سه حالت رانندگی به صورت استاندارد عرضه می‌شود که شامل معمولی، اسمارت و اسپرت می‌شوند. با فعال کردن هر یک از این حالت‌های رانندگی می‌‌توانید قابلیت الکتریکی کیا را افزایش داده و در سفرهای کوتاه یا طولانی از آن بهره ببرید.

این شاسی‌بلند هیبریدی علاوه بر فناوری چرخ‌های جلوی متحرک با گیربکس 6 سرعته متحرک ساخته شده تا بتواند عملکرد خودرو را افزایش داده و از دیگر رقبا در این رده پیشی بگیرد. چرا که گیربکس اتوماتیک موجب می‌شود روی خودرو کنترل بیشتری داشته باشید. تنها عده کمی از رقبای کیا به گیربکس CVT مجهز شده‌اند.

ترکیب کاربرد و راحتی

کیا اسپورتیج 2024 با بسیاری از قابلیت‌های امنیتی و کمک راننده ساخته شده تا بتوانید در هنگام رانندگی احساس اطمینان را تجربه کنید. در کابین، از مواد با کیفیتی استفاده شد و فناوری‌های جدیدی نیز به چشم می‌خورند.

از نمایشگر دوگانه پانوراما (دو صفحه نمایش 12.3 اینچی دیجیتال) گرفته تا سیستم صوتی و کنترل‌های اطلاعات سرگرمی همگی در کابین نقش فعالی دارند و استفاده از آنها بسیار آسان و کاربردی است. آپشن‌های دلخواهی که برای مشتریان در نظر گرفته شده شامل سانروف پانوراما، شیشه‌های مات شونده، کنترل آب‌وهوای خودکار دو منطقه‌ای درون کابین می‌شوند‌.

استفاده از ویژگی‌های آفرود این شاسی‌بلند هزینه بسیار بالایی نداشته و می‌توانید به راحتی با فعال کردن آنها از سایر ویژگی‌های ایمنی بهره ببرید. کنترل ترمز در سراشیبی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سیستم است که احساس اطمینان و قابل اعتماد بودن را به مشتریان القا می‌کند.

سیستم کنترل حرکت در سربالایی نیز می‌تواند از حرکت رو به عقب خودرو در سربالایی‌ها جلوگیری کند. ترمز‌های ضدقفل نیز در تریم پایه حضور دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های کیا اسپورتیج Kia Drive Wise است که به راننده نشان می‌دهد تا در هنگام رانندگی از کدام یک از تکنولوژی‌های ایمنی استفاده کند.

تریم پایه به قابلیت‌هایی از جمله دستیار کمک راننده جلوگیری از برخورد با خودرو، عابر پیاده و غیره، سیستم هشدار فاصله از عقب در هنگام پارک، هشدار خروج از خطوط، دستیار هشدار برای سرعت غیرمجاز و غیره مجهز شده است.

رقبای هیبریدی کیا اسپورتیج

همانطوری که انتظار داشتیم، کیا اسپورتیج رقبای هیبریدی بسیار سرسختی دارد. چرا که کیا تنها کمپانی موجود در بازار نیست که شاسی‌بلندهای هیبریدی با بهترین عملکرد، بهره‌وری در مصرف سوخت و کابین منحصربفرد را به بازار عرضه کرده است.

تویوتا راو4 هیبریدی 2024 اولین محصولی است که می‌تواند با کیا رقابت کند. مهم‌ترین تفاوت بین این دو مدل این است که تویوتا از سیستم چرخ‌های جلوی متحرک پشتیبانی نمی‌کند و به جای آن با یک موتور دوگانه و سیستم تمام چرخ متحرک عرضه می‌شود. مصرف سوخت این مدل از کیا نیز پایین‌تر است! برد این خودرو برابر با 910 کیلومتر برآورد می‌شود و قیمت آن 31725 دلار است که نسبت به کیا گران‌تر خواهد بود.

این مطلب را نیز بخوانید: سریع‌ترین خودروهای ارزان‌قیمت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴

هوندا CR-V هیبریدی 2024 یکی دیگر از رقبای هیبریدی کیا اسپورتیج است که با قیمت 34050 دلار به بازار آمد. یعنی حتی از تویوتا نیز گران‌تر خواهد بود! هوندا قادر است 204 اسب بخار قدرت تولید کند که از کیا کمتر است. بردی که توسط خودرو تولید می‌شود، چیزی حدود 833 کیلومتر خواهد بود، بنابراین کیا باز هم در اینجا برتری دارد.

در نهایت اگر به دنبال یک شاسی‌بلند هیبریدی با عملکرد عالی و بهره‌وری در مصرف سوخت هستید که به سیستم چرخ‌های جلو متحرک مجهز شده باشد و بیشترین برد را در بین شاسی‌بلندهای این رده به ارمغان بیاورد، کیا اسپورتیج 2024 انتخاب خوبی خواهد بود.


منبع: https://charkhan.com/161451/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی