گوگل ادز چه تاثیری در پیشرفت کسب و کارهای آینده دارد؟

شبکه تبلیغات نمایش گوگل GDN یا Google Display Network ، شبکه ای شامل ۲ میلیون وب­سایت، ویدئو و اپلیکیشن موبایل است که شما می­توانید در آن­ها تبلیغات­تان را به نمایش بگذارید. آیا بهتر است یک بنر گرافیکی طراحی کنیم و آن را در سایتهای مختلف اینترنتی منتشر کنیم (یعنی استفاده از Display Network) یا اینکه سایت خودمان را در موتور جستجوی گوگل (Search Network) تبلیغ کنیم و از کاربران آن بهرهمند شویم؟ ریمارکتینگ این امکان را به شما می­دهد تا تبلیغاتتان را به طور مثال از شبکه تبلیغاتی گوگل (Search Network) یا تبلیغات بنری (Display Network) در معرض دید این مخاطبان قرار دهید. هر کسب و کاری که صفحهی اینترنتی دارد و دنبال افزایش ترافیک سایت و فروش آنلاین است، میتواند از Search Campaign استفاده کند. شبکه جستجوگوگل GSN یا Google Search Network ؛ گروهی از رسانه­ های متعلق به گوگل و همچنین همکاران گوگل است که افراد در آن­ها به جستجو میپردازند.

هر دو به شما کمک می­کنند تا برندتان را در نتایج جستجو گوگل و در معرض دید مشتریان احتمالی قرار دهید و ترافیک مرتبط با موضوع کسب و کار خود را به صورت هدفمند برای وب سایت خود جذب نمایید. البته یکسری استثنا نیز وجود دارد و آن این است که فرد پیشنهاد دهنده پایین ترین پیشنهاد و یا تنها پیشنهاد موجود بر اساس یک کلمه کلیدی را ارائه کرده باشد در این صورت لازم است تا فرد تبلیغات در سیستم گوگل ادز حداکثر قیمتی که مشخص کرده را به ازای هر کلیک بر روی تبلیغاتش پرداخت نماید. شما باید هوشمندی به خرج دهید و کلمه کلیدی درست و مناسبی را انتخاب کنید.

مثلاً یک نمونه از آن همین پرداخت به ازای هر کلیک و یا به ازای هر نمایش آگهی در گوگل ادوردز و گوگل ادسنس است. بنابراین برندها برای حضور آنلاین قدرتمند و پایدار باید استراتژی را طرح ریزی کنند که بتوانند از هر دو این کانال­ها استفاده نمایند چون هر کدام مزیت­هایی دارند که در کنار هم می­توانند موفقیت شما را در جذب ترافیک از موتور جستجو گوگل تضمین کنند. چرا باید در گوگل تبلیغ کنید؟ چرا؟ چون نسبت به اون دوتای دیگه دسترسی به حواله اش تو ایران (بخاطر تحریم ها) راحت تره. این کمپین هم در شبکه جستجوی گوگل و هم در شبکه نمایش گوگل قابل استفاده می­ باشد. علاوه بر این ؛ شبکه نمایش گوگل یا GDN به شما امکان راه اندازی کمپین­ های ریمارکتینگ را نیز می­ دهد که این کمپین ­ها میتواند بازدهی بالا و موثری برای­تان داشته باشد.

به طور کلی تقریبا تمامی کارهایی که میتوان از طریق پنل کاربری انجام داد از بخش اسکریپتها نیز امکانپذیر است. زیرا از این طریق می­توانید تقریبا بلافاصله کمپین­های تبلیغاتی راه اندازی کرده و شروع به ایجاد ترافیک هدفمند نمایید. بعد از این مرحله شما وارد صفحه زیر میشوید که مهمترین مرحله است؛ زیرا اطلاعاتی که در این صفحه وارد میکنید تنها اطلاعاتی از اکانت شما هستند که امکان تغییر آنها را ندارید و غیر قابل تغییر هستند و شامل اطلاعات کشور، زمان و ارز انتخابی است. قالب­های ویدیوی تبلیغاتی موجود شامل تبلیغات در جریان قابل رد کردن (Skippable in-stream ads) ، تبلیغات در جریان غیر قابل رد کردن (Non-skippable in-stream ads) ، تبلیغات کشف فیلم (Video discovery ads) ، تبلیغات خارج از جریان (Outstream ads) و تبلیغات (Bumper ads) است. بازدیدکنندگان تبلیغات این کمپین تبلیغاتی براساس اطلاعات و تنظیمات صورت گرفته توسط شما مشخص می­گردند.

گوگل ادز به نوعی یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) است که از طریق آن میتوانید تبلیغ سایت خود را در میان نتایج موتور جستوجوی گوگل و شرکای تجاری گوگل نشان دهید. گوگل ادوردز دارای سیستم Pay Per Click (پرداخت به ازای هر کلیک) است، بنابراین شما فقط زمانی هزینه میپردازید که یک کاربر روی تبلیغات شما در گوگل کلیک کرده و وارد وبسایت شما شده باشد. خیر این سرویس فقط بر روی ترافیک و ctr شما تاثیر گذار است و گوگل بابت استفاده از سرویس ادز تاثیری روی رتبه بندی کلی سایت شما نمیگذارد. بعد از قرار دادن کد در بخش پایینی صفحه بر روی Preview کلیک کنید تا مشابه تصویر، عبارت Successful برای شما به نمایش درآید. در این صفحه باید نام کشوری که حساب بانکی شما در آن قرار دارد را وارد کنید. در مورد شارژ گوگل ادز باید بگیم که به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغ شما مبلغی از اون کم میشه و این به معنی این هستش که شارژ اکانت ادوردز پس از مدتی تموم شده و باید شارژ بشه. به این معنی که شما فقط در ازای ورود مخاطبانی به وبسایت خود پول پرداخت میکنید که قصد خرید محصول یا استفاده از خدمتی را دارند.

با گوگل ادز می­توانید کلمات کلیدی زیادی را به طور همزمان هدف قرار دهید در حالی که با سئو برای کسب بهترین نتیجه باید روی کلمات کلیدی کمی متمرکز شوید. ادوردز وقوع جستجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده شما را ضمانت می کند، اگرچه هزینه و موقعیت آن به کیفیت آگهی شما بستگی دارد. به علت تحریمهای گوگل، نمیتوان از ایران یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و میبایست کشور دیگری را انتخاب کنید. دیوار بدون شک یکی از بهترین سایت تبلیغات رایگان و اپلیکیشن نیازمندی های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و مستعمل و همچنین ارائه خدمات در کشور است، … سپس با توجه به خواسته و نیازتان در یکی از شبکه های تبلیغاتی گوگل به روش­های مختلف محصولات­ یا خدماتتان را تبلیغ کنید. حتی برای کاربرانی که میخواهند یک اکانت گوگلادز به دلایل مختلف به غیر از تبلیغات داشته باشند؛ به طور مثال آشنایی با محیط گوگلادز، استفاده از امکانات آن مانند دسترسی به keyword planner یا دسترسی به سایر پنلها. این مجموعه ها براتون حتی میتونن اکانت بسازن و با دریافت مبلغی از شما، اکانتتونو شارژ کنن.

با استفاده از امکانات تبلیغات گوگل به راحتی میتوانید در جستجوهای مرتبط با کلمه کیورد (Keywords) خود در رتبه اول گوگل باشید. این سایت با کلمه کلیدی “تبلیغات کلیکی” دومین سایت جستجو گوگل می باشد. اما در کلمات کلیدی فارسی که میزان رقابت، بسیار کمتر از کلمات انگلیسی است، اگر تبلیغات خود را بهینه و موثر طراحی کنیم میتوان هر کلیک را بین 10 تا 50 سنت (به طور متوسط) به دست آورد. سپس صفحه زیر را مشاهده میکنید که از شما خواسته میشود یک کمپین ایجاد کنید. یکی از موثرترین راه­های معرفی محصولات و خدمات، ایجاد کمپین­های ویدئویی گوگل ادز است. همانطور که عنوان کردیم؛ شما می­توانید با استفاده از روش­ها و کمپین­های مختلف، محصولات­ و خدمات­تان را در شبکه جستجوی گوگل تبلیغ نمایید که از متداول­ترین و موثرترین کمپین­های گوگل ادز (بویژه در ایران)، کمپین تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است. در صورتی که می خواهید با شروع تبلیغات کمپین، گروه های تبلیغاتی، کلمات کلیدی و در کل تبلیغ خود را ایجاد کنید بر روی لینک اول کلیک کنید و مراحل را یکی پس از دیگری انجام دهید.

هنگامیکه شروع به استفاده از تبلیغات گوگل ادز کنید، متوجه خواهید شد که این موضوع چقدر می ­تواند برای کسب و کار شما مفید بهترین سایت تبلیغ در گوگل باشد. هنگامیکه همهچیز خوب به نظر رسید، روی انتشار کلیک کنید. به این صورت که اگر کاربری بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند، از سایت شما بازدید کند، ویدئوی تبلیغاتی شما را ببیند و یا با شما تماس بگیرد، آنگاه تبلیغ شما در گوگل نتیجهبخش بوده و شما ملزم به پرداخت هستید. طرز کار گوگل ادز به صورتی است که شما با شارژ اکانت خود می توانید در نتایج ظاهر شوید و این امر می تواند یک مزیت برای شما محسوب شود ، به این صورت که با ارزیابی هایی که دارید اگر متوجه شوید که بازده مناسب را ندارید می توانید تبلیغ خود را کنسل کرده و ایراداتتان را برطرف سازید. Google Ads برای این کار عالی است زیرا بسیار شفاف است و اطلاعات مورد نیاز شما به راحتی در دسترس است. این کمپین روشی عالی است که می­توانید با تبلیغ و نمایش اپلیکیشن­تان در شبکه­های تبلیغاتی گوگل مانند گوگل پلی استور، Gmail، اپلیکیشن­ها و سایت­های دیگری که مرتبط با اپلیکیشن­ شما هستند، کاربران جدیدی برای اپلیکیشن موبایلی­تان پیدا کنید. در واقع از طریق این شبکه می­توانید برای مشتریان جدیدی که به­دنبال محصولات و خدماتی مانند محصولات شما هستند، تبلیغات­تان را نمایش دهید.

این هدف میتواند دریافت تماسهای بیشتر، افزایش مراجعه حضوری و یا بیشتر شدن ترافیک/فروش آنلاین باشد. مثلا با همون هزینه اما به دلار، شما ورودی کمتری دریافت میکنید. تجزیه و تحلیل پیشرفت کمپینهای شما آسان است زیرا داشبورد تمام اطلاعات مربوط به هر کمپین را در اختیار شما قرار میدهد، مانند تبلیغات کلیک شده، کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان وب سایت وارد کردهاند و هزینه کلیکها. سپس در قسمت Keywords باید کلمات کلیدی خود را وارد کنید. تبلیغات در گوگل ادز در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل ظاهر می­شود و در شرایط قیمت گذاری برای جایگاه­ها صفحه اول، بالای صفحه و رتبه اول می­توانید یکی از موقعیت­های ویژه تبلیغاتی را بدست آورید، اما برای بدست آوردن یکی از موقعیت­های برتر در نتایج جستجوی ارگانیک از طریق SEO باید سخت تر و بیشتر کار کنید. سوالی که برای بعضی صاحبان کسب و کار پیش می­آید این است که ما در سئو به نتایج خوبی رسیده ایم و در بعضی کیورد­ها در صفحه اول گوگل هستیم و چرا باید از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنیم؟ برای راه اندازی کمپین Google shopping و بهره ­مندی از مزایای آن، در ابتدا باید یک حساب تجاری گوگل داشته باشید و در آن اطلاعات جامعی از محصولات­تان مانند تصویر محصول، قیمت و نام تجاری آن را ثبت نمایید.

این روش تبلیغاتی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، یک روش تبلیغاتی پرطرفدار، در بین صاحبین کسب و کارها می باشد. اگر اکانت گوگل یا همان Gmail دارید که به گوگلادز متصل نمیباشد، ایمیل خود را وارد کنید و گزینه Next را بزنید؛ در غیراینصورت گزینه Create Account را انتخاب کنید، یک اکانت ساخته و سپس به ادامه کار برگردید. تبلیغات شما در گوگل تنها برای کاربرانی به نمایش گذاشته میشود، که به کسب و کار شما علاقه مند هستند. تبلیغات فروش به طور معمول در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند و تصویری از محصولات کسب و کارها، نام محصولات، شرح کوتاه محصولات و قیمت آنها را نمایش میدهند. این نوع تبلیغات میتواند واکنشگرا باشد و به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش دستگاهی که در آن ارائه میشود، تطبیق داده شوند. مهم است که به ذهن مشتریان ایدهآل خود وارد شوید. مطمئناً میتوانید یک کمپین ایجاد کنید، با این حال، توصیه میکنم از این مرحله پرش کنید و گزینه Create an account without a campaign را انتخاب کنید تا بتوانید ابتدا وارد پنل کاربری گوگلادز شوید. با توجه به رقابت بالای کسب و کارها برای تبلیغ در کلمات کلیدی مد نظر خود در سیستم تبلیغات گوگل، گوگل این کلمات را به مزایده میگذارد و عوامل مختلفی را برای انتخاب تبلیغی که قرار است برای هر کلمه نمایش داده شود، در نظر میگیرد تا مشخص شود کدام تبلیغ برای هر کلمه کلیدی نمایش داده شود.

هر بار که به آستانه ۱۰۰ دلار برسید، Google در دوره پرداخت بعدی، پرداخت را انجام می دهد. حتماً می دانید که هر صفحه ی گوگل می تواند ده گزینه و یا حتی کمتر را نمایش دهد. ولی زمانی که از ربات اینستاگرام استفاده می کنید با وجود اینکه در ماه فالوور های کمتری بدست می آورید باز مطمئن هستید که فالوور ها واقعی هستند و خودشان بنا به میل و اراده شخصی شان شما را فالو کرده اند. برای استفاده از کمپینهای ویدیویی، انواع فرمتهای تبلیغاتی وجود دارند که شما با توجه به نیاز و هدفی که دارید، میتوانید از هر کدام این فرمتها استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر شخصی در اینترنت سایت دارد و به دنبال جذب مخاطب و مشتری برای خود میباشد، با هر ترفند و تکنیکی سعی میکند تا به صفحه اول گوگل راه پیدا کند، چون در رابطه با صفحات بعدی گوگل جمله جالبی وجود دارد که میگوید در صفحه دوم گوگل شما میتوانید یک جسد پنهان کنید. در نظر داشته باشید که به دلیل تحریمهای گوگل، امکان استفاده از کمپین خرید برای ایرانیان وجود ندارد. تبلیغ در گوگل و یا همان گوگل ادز سال هاست که به یکی از مطمئن ترین روش های تبلیغاتی برای کسب و کارهای فعال در کشور تبدیل شده است.

شما می­ توانید نکات مهم سئو را جهت بهینه سازی رتبه ­تان در موتورهای جستجو بکار ببرید. عوامل مستقیم باعث می شوند تا در رتبه بندی صعود کنید و به صفحه ی نخست گوگل نزدیک تر شوید. برای دستیابی به این هدف، باید مطمئن شوید که وب­سایت شما کاربرپسند بوده و استفاده از آن برای مخاطبان آسان است اما هدف نهایی این است که باید یک وب­سایت سریع و کاربردی با محتوایی منحصر به فرد داشته باشید که تجربه خوبی را به کاربران ارائه دهد. حالا در این مرحله باید منتظر بمانید تا گوگل این اسکتنشن را تایید کند و شماره تلفن شما در تبلیغتان نمایش داده شود. کلیک کنید تا صفحه جدید برای شما نمایش داده شود. هیچ پاسخ مشخصی برای اینکه کدام سایت ها بهترین فرصت های تبلیغات آنلاین را ارائه می دهند وجود ندارد. درنظر داشتهباشید که ساخت اکانت گوگل ادز هیچ گونه هزینهای ندارد. آیا کانال تلگرامی که هیچ محتوای مفید، کارآمد و به دردبخور دارد را دنبال میکنید؟

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی