اما به طور کلی، امروزه خودرو شاهین باتوجه به موارد گفته شده، طرفداران خاص خود را پیدا کرده و حتی برخی از مالکان آن، با خودروهایشان به سفرهای خارج از کشور نیز میروند!
باتوجه به درخواستهای مخاطبین، تصاویر این شاهینها را نیز میتوانید در زیر مشاهده نمایید:
همانطور که قبلا نیز گفته شده بود، شاهین که چهار ماه دیگر دومین سالگرد حضور رسمیاش در خیابانهای کشور خواهد بود، در هنگام ورود به بازار، مانند بسیاری از خودروهای داخلی دچار ایراداتی بود؛ با این حال، اکثر مالکان این خودرو از اینکه خودرویی ایمن، موتوری با کشش بسیار خوب، با امکانات مناسب، طراحی خوب و جادار سوار هستند، راضی بوده و البته انتقاداتی هم به خودروهایشان دارند.
سایپا شاهین
همانطور که در ابتدا گفته شد، سایپا شاهین در ابتدا با حواشی بسیاری روبرو شد. این حواشی ناشی از برخی خرابیهایی بود که مدیرعامل فعلی و جدید گروه خودروسازی سایپا علت آن را عجله برای تولید و ورود آن به بازار در دوره مدیریتی قبلی میداند! اما درنهایت امروزه شاهد تولید خودرو شاهین با رفع ایرادات قبلی هستیم؛ تا حدی که مدیرعامل سایپا در مصاحبهای حین صادرات اولین سری محصولات این گروه خودروسازی به کشور ونزوئلا، از رفع تمامی ایرادات شاهینهای جدید خبر داد؛ بطوریکه حتی یک ایراد شایع در شاهینهای قبلی در تولیدات جدید وجود ندارد!
شاهین را میشناسید؛ محصولی از گروه خودروسازی سایپا که از سال 1400 به صورت رسمی وارد بازار شد. خودرویی که شاید در ابتدا کمی به ناحق با حواشی بسیاری روبرو و در بسیاری از مواقع نیز مورد تخریبهای فراوانی قرار گرفت.
یکی از مهمترین درخواستهای مالکین شاهین، خصوصا نسخه های اول، وعده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در شبکههای تلویزیونی برای انجام فراخوان عایق کاری شاهینهایی که از عایق ضعیفی برخوردارند هست. با پیگیری از مسئولین سایپا، اعلام شد که از اسفند ماه 1400 پروژه کیفی عایق کاری شاهین صورت پذیرفته و حداقل در نسخههای تولیدی جدید، این مشکل تا حدودی برطرف گردیده است.
سخنی درباره مشخصات شاهین
سایپا شاهین G مجهز به پیشرانه 1497 سی سی M15-TC است که باتوجه به نصب سامانه توربوشارژ توانایی تولید 110 اسب بخار، قدرت و گشتاور بسیار خوب 178 نیوتن متر را دارد. ذکر این نکته مهم است که با نصب توربو برروی موتور M15، قاعدتا باید سایر اجزای این موتور نیز تغییر کند تاب تحمل گشتاور 178 نیوتن متری موتور را داشته باشند. ضمن اینکه براساس برخی تغییرات، حجم موتور M15 در خودروهایی چون ساینا S و کوییک که 1503 سی سی است، در شاهین و نسخه توربوشارژ به 1497 سی سی تغییر کرده است.
اما همین شاهین که در ابتدای ورود به بازار، باتوجه به مجهز بودنش به موتور 1/5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپه، انتقاداتی به آن وارد بود و حتی برخی کورکورانه درباره آن قضاوت میکردند؛ تاکنون مشکل بزرگی از موتور این خودرو سر نزده و در عملکرد نیز براساس گشتاور 178 نیوتن متری، کشش بسیار خوبی را از خود نشان داده است. همین کشش مناسب، باعث شده تا سایپا تصمیم بگیرد بزودی نسخه اتوماتیک شاهین را با گیربکس CVT وارد بازار کند.
سایپا شاهین توربو اتوماتیک (CVT) در حال تست
سایپا شاهین توربو اتوماتیک (CVT) در حال تست
باتوجه به مشاهدات اولیه میتوان فهمید که امروز شاهینهای تازه تولید، ایرادهای بسیار کمی در مقایسه با تارا دندهای دارند!
قاعدتا با مطالعه این مطلب، سوالاتی در رابطه با شاهینهای تولیدی سال گذشته به ذهنتان خواهد رسید. باتوجه به تجربه خبرنگار پایگاه خبری چرخان و همچنین سخنان مدیرعامل شرکت سایپا، برخی ایرادات شایع در بین شاهینها یا به صورت فراخوان رفع شدهاند یا درصورتی که نمایندگان خدمات پس از فروش شهرها را از وجود ایرادات قانع کرد، مشکلات حل میشوند. البته با توجه به ارسال برخی بازخوردهای مشتریان از شهرستانها، به نظر میرسد فرآیند اصلاحات و تعمیرات در نمایندگیهای مرکزی خدمات پس از فروش در تهران، کمی بهتر و سریعتر از سایر شهرستانها بوده که مسئولین سایپا میبایست به آن توجه بیشتر داشته باشند.
اما همین قیمت شاهین و باتوجه به مشخصات آن، باعث شده تا بسیاری از افرادی که قصد داشتند تا برخی از محصولات ایران خودرو را با دو برابر قیمت کارخانه از بازار خریداری کنند، به سراغ شاهین بیایند. ولی رشد فروش شاهین صرفا در بازار آزاد نبوده و در مقایسه با آمار منتشر شده توسط سامانه کدال، میتوان فهمید که میزان تولید و فروش این خودرو چیزی بیشتر از دو برابر تارا است!
میزان فروش شاهین و تارا
در رابطه با گیربکس نیز میتوان گفت که گیربکس دستی شاهین که از یک شرکت چینی در ابتدا به صورت وارداتی و امروزه به صورت مونتاژی در داخل کشور تامین میشود، در حال حاضر بهترین گیربکس دستی در بین خودروهای ایرانیست. زیرا در عمل، گیربکس دستی محصولات ایران خودرو از نوع BE4 بوده که ساختار بروزی نداشته و داستانهای خودش را دارد.
از امکانات مهم شاهین G میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
سامانه ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
سانروف
ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب
تنظیم دستی صندلی های ردیف اول
2 ایربگ ایمنی SRS
نمایشگر لمسی همراه با نویگیشن
دوربین دنده عقب، به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو