حجم دقیق پیشرانه M15 سایپا 1503 سیسی است ولی همچنان مثل موتور پراید از هشت سوپاپ استفاده میکند.
یکی از اصلیترین تغییرات این موتور تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها است.
نسخه دوم موتور M15 که بهتازگی معرفی شده است نیز M15 پلاس نام دارد.
با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا میکند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.
البته معمولاً استفاده از این مکملها برای پیشرانههای مدرن و حساس مثل نمونههای توربو توصیه میشود که نسبت تراکم بالایی دارند اما حتی در موتورهای قدیمی و سادهای مثل M15 نیز استفاده از مکملهای سوخت میتواند بسیار مؤثر باشد.
این موتور که M15 TC نام گرفت، اولین نسخه جدید پیشرانه M15 سایپا محسوب میشد و به لطف استفاده از توربوشارژر، خروجی این موتور به 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور رسیده است.
موتور M15
این نسخه درواقع همان M15 تنفس طبیعی قبلی است که تغییرات و بهسازیهایی را تجربه کرده است.
قطعاً یکی از مهمترین موضوعات در پیشرانه خودروها بحث مصرف سوخت در خودروهای کوئیک، تیبا و ساینا است زیرا هرچه مصرف بالاتر باشد، علاوه بر اینکه هزینه سوخت بیشتری روی دست خریداران میگذارد، آلایندگی بیشتری هم تولید میکند که این موضوع خصوصاً در کشورمان با آلودگی شدید هوای کلانشهرها اهمیت زیادی دارد.
به لطف این تغییرات، خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده است.
قرار است موتور M15 پلاس در مدلهای جدید اطلس و سهند استفاده شود.
با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا میکند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.
علاوه بر این، مکملهای سوخت میتوانند عمر قطعات موتور را هم افزایش داده و باعث صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات شوند.