محبی نژاد اضافه کرد:
با توجه به نصب بارکدهای خاص و ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و واردکنندگان در سامانه
جامع تجارت، احتمال کپی شدن یا جعل برچسبهای یاد شده به حداقل میرسد.
آرش محبینژاد افزود:
واردکنندگان قاچاق نه فقط هزینههای گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و … را پرداخت
نمیکنند، بلکه با وارد کردن قطعات تقلبی و بیکیفیت با جان و مال مردم بازی کرده و
سایر قطعات خودرویی را نیز خراب میکنند و در یک کلام مخل اقتصاد کلان کشور هستند.
نخستین مرحله این طرح
در زمینه لوازم یدکی خودرو است که سه محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد.
محبی نژاد گفت: این طرح
در مرحله نخست با ۵۵ قلم از اقلام لوازم یدکی خودرو آغاز شده و انجمن صنایع همگن نیرو
محرکه و قطعهسازی خودرو کشور با قدرت از این طرح حمایت خواهد کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن
نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور تاکید کرد: تا زمانی که در حوزه عرضه و تقاضا (فروشگاهها
و مردم) تشخیص کالای قاچاق ممکن نباشد، این معضل به صورت ریشهای حل نخواهد شد، همچنین
در این زمینه رسانهها با آگاهیرسانی به عموم جامعه و تشریح طرح و ابزارهای آن رسالتی
خطیر دارند تا از همان ابتدا مردم کالای بیکیفیت یا قاچاق خریداری نکنند.
وی اضافه کرد: هفته گذشته
در پنجمین جلسه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی، گزارشهای خوبی از برخورد پلیس با
عوامل قاچاق و امحای آنها اعلام شد و وزارت صمت با طراحی سامانهای، شناسایی و ردیابی
کالاهای قاچاق را در برنامه دارد.
اقدام دوم وزارت صمت برای
مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بیکیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع
تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قطعات
یدکی در این سامانه ثبت نام و صورتحساب خود را ارائه کردهاند که وزارتخانه بر تسریع
و تکمیل این روند تاکید دارد.
گفتنی است؛ از ۱۵ فروردین
۱۴۰۱ فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز
برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بیکیفیت و غیراستاندارد آغاز شد و وزارت دادگستری،
سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان
از جمله نهادهایی هستند که آمادگی برای همکاری در این زمینه را اعلام کردهاند.
وی گفت: با اجرایی شدن
طرح شناسهدار کردن کالاها، تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردکنندگان مسئول کالای وارد
شده به بازار هستند و چنانچه کالا قاچاق بوده یا بیکیفیت باشد، باید پاسخگو باشند.
سومین محور اجرای این
طرح، انتظام بخشی، ساماندهی و حرفهای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.