وی عامل این مساله را قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت عنوان و بیان کرد: در مقطعی که شورای رقابت به موضوع قیمتگذاری خودرو ورود پیدا کرد زمانی بود که واردات خودرو به کشور ممنوع بود اما اکنون که واردات خودرو حتی خودروهای دست دوم آزاد شده لزومی به قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت نیست و نه تنها خودرو باید در بورس عرضه شود بلکه قیمت خودرو باید توسط شرکت های خودروسازی تعیین شود.
به گزارش خبرنگار خبرخودرو، فرهاد بهنیا؛ سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به مقدار زیان انباشته خودروسازان و همچنین مطالبات زنجیره تامین تشریح کرد: در حال حاضر صنعت خودروسازی ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در ادامه به مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و بلاتکیفی قطعهسازان در این زمینه اشاره کرد و گفت: حدود دو هفته پیش جلسهای با حضور وزیر صمت و قطعه سازان برگزار شد که در جلسه مذکور وزیر صمت در تماس با مدیران عامل سایپا و ایران خودرو از آنها خواست که هر چه سریع تر مطالبات سررسید شده قطعه سازان را پرداخت کنند.
بهنیا اضافه کرد: پیرو دستور وزیر صمت اقداماتی از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه سازان صورت گرفت و ایران خودرو 3800 میلیارد تومان و سایپا حدود یکهزار میلیارد تومان مطالبات قطعهسازان را پرداخت کردند اما این توزیع ناعادلانه بود چراکه حدود 2 هزار میلیارد تومان از پول ایرانخودرو برای خرید قطعات به خارج از کشور منتقل شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان حتی به قولی که به وزیر صمت میدهند نیز عمل نمیکنند این در حالی است که قطعهسازان به دلیل مطالبات زیادی که دارند قادر به افزایش حقوق کارگری نبوده و حتی از حفظ نیروی کار ساده خود عاجز هستند.