
پیش از پرداختن به ترموستات بهتر است با سیستم خنککننده موتور ماشین آشنا شویم. پیشرانه هنگام کار حرارت زیادی تولید میکند که این حرارت باید کنترل شود و این وظیفه بر عهده سیستم خنککننده است که از قطعاتی شامل واتر پمپ، رادیاتور، فن، لولههای آب و منبع انبساط تشکیل شده است. پس از روشن شدن موتور، واتر پمپ آب را در اطراف سیلندرها به چرخش درمیآورد تا دمای موتور را پایین بیاورد. این آب که پس از مدتی داغ میشود، به رادیاتور منتقل خواهد شد تا از طریق فن و جریان هوا خنک شود و دوباره به موتور بازگردد.
اشتباه بزرگی که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات ماشین در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا همانطور که گفته شد، سیستم خنککننده خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیینشده باشد، سیستم خنککننده نمیتواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. برداشتن ترموستات ماشین در تابستان باعث میشود در شرایطی که هوا خنکتر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد. علاوه بر این، برداشتن ترموستات میتواند داغ کردن بیشازحد موتور را هم به دنبال داشته باشد زیرا گردش آب در موتور توسط این قطعه کنترل میشود و در نبود آن، آب با جریانی بیشتر از حالت معمولی گردش پیدا میکند و درنتیجه، رادیاتور نمیتواند بهخوبی عملیات خنککنندگی را انجام دهد.