خودروهای مفهومیِ زیادی تاکنون طراحی شده اند و در نمایشگاه ها به مردم نشان داده شده اند ولی تعداد بسیار کمی از آنها توانستند عینا بدون تغییرات به بازار راه پیدا کنند ولی تاثیری که این خودروهای مفهومی می گذارند ممکن است به ایده های زیادی منجر شود.
خودروهای کانسپت ممکن است در نگاه اول بسیار عجیب، مضحک، مسخره، ترسناک و یا بسیار پیشرفته به نظر بیایند ولی در همه آنها تقریبا این پنج ویژگی ملموس است.
- طراحی نوآورانه: خودروهای کانسپت دارای طراحیهای جسورانه و آیندهنگرانهای هستند که ممکن است هیچ وقت به تولید نرسند اما طراحی و تولید یک نمونه این ماشینها به تولیدکنندگان اجازه میدهند با شکلها، مواد و ظاهرهای غیرمعمول را آزمایش کنند.
- فناوری پیشرفته: این خودروها معمولاً آخرین پیشرفتهای فناوری را نمایش میدهند، از موتورهای الکتریکی تا ویژگیهای خودران یا بینایی ماشین و سیستم های دستیار. خودروهای کانسپت به عنوان زمینههای آزمایشی برای ایدهها و نوآوریهای جدید عمل میکنند.
- تمرکز بر محیط زیست: اخیرا بسیاری از خودروهای تولید شده کانسپت بر پایداری و دوستداری محیط زیست تأکید دارند. خودروهای الکتریکی یا سبز به کاهش آلودگی و ترویج حمل و نقل تمیز میپردازند. البته خودروهای خورشیدی یا کاملا برقی یا هیبریدی هر یک به نوبه خود نقش به سزایی در پاکسازی آب و هوا خواهند داشت.
- نمایش هویت برند: تولیدکنندگان از خودروهای کانسپت برای تقویت تصویر برند و یا به رخ کشیدن لوگوی کمپانی خود بر روی خودروی کانسپت و تقویت فلسفه و سلیقه ی طراحی خود استفاده میکنند. این طراحیها ارزشها، تاریخچه و آرمهای برند را به مشتریان و علاقه مندان دنیای خودرو منتقل میکنند.
- رویاهای انجام ناپذیر: اگرچه برخی از مفاهیم و خودروهای کانسپت در نهایت به مدلهای تولیدی آینده الگو و خط را نشان میدهند اما برخی دیگر فقط در زمینهی رویاها باقی میمانند. با این حال، در دنیای بزرگ و هیجان انگیز خودروها همچنان هیجان و انتظار در میان علاقهمندان به خودروها را برانگیخته میکند.
فرهاد رنجی تکاب کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی های به روز دنیای خودرو