آیتو M7 که در نسخههای پنجنفره با دو ردیف صندلی و ششنفره با سه ردیف صندلی تولید میشود، کابین لوکس و سطح بالایی دارد. به گفته سازنده، طول کابین سرنشینان این خودرو 2,605 میلیمتر است که از بامو X7، مرسدس بنز GLS و آئودی Q7 بیشتر است. در جلو، داشبورد و کنسول میانی با تریمهای چوبی و مشکی براق تزئین شده است درحالیکه یک نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در وسط داشبورد در نظر گرفته شده و یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی هم در مقابل راننده قرار گرفته است.
نسخه محرک عقب M7 ظرف 7.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخه چهارچرخ محرک این کار را ظرف 4.8 ثانیه انجام میدهد. هردو نسخه M7 به باطریهای 40 کیلووات ساعتی ساخت CATL مجهز هستند که در نسخه محرک عقب امکان پیمودن تا 195 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی و 1100 کیلومتر را با استفاده از ژنراتور بنزینی فراهم میکنند. این اعداد در نسخه چهارچرخ محرک هم به ترتیب 165 و 1000 کیلومتر هستند. مصرف سوخت نسخه محرک عقب این خودرو در هر صد کیلومتر 6.8 لیتر و نسخه چهارچرخ محرک 7.4 لیتر است.
قیمت سرس آیتو M7
همانطور که قبلاً در چرخان گفتیم، ماموت خودرو پس از واردات محصولات جتا، حالا سراغ برند چینی سرس (Seres) رفته و قصد واردات دو شاسیبلند آن بنامهای آیتو M7 و آیتو M5 را دارد.
طراحی بیرونی سرس آیتو M7
قیمت پایه M7 با یک موتور الکتریکی و دو ردیف صندلی از 249,800 یوآن معادل 34,500 دلار آغاز میشود که این رقم در نسخه دو موتوره پنجنفره به 284,800 یوآن معادل 39,400 دلار میرسد. گرانترین نسخه این شاسیبلند چینی هم با دو موتور الکتریکی، سه ردیف صندلی و تجهیزات کامل هم 329,800 یوآن معادل 45,600 دلار قیمت دارد. فعلاً نمیدانیم که ماموت کدام نسخه از این خودرو را برای واردات انتخاب کرده است اما حتی ارزانترین نسخه هم میتواند در کشورمان بیش از 3 میلیارد تومان قیمت داشته باشد.
آیتو M7 ظاهر سادهای دارد و از طراحیهای پرزرقوبرق و تهاجمی که این روزها در بسیاری از خودروهای جدید چینی میبینیم در آن خبری نیست. در جلوی خودرو دو چراغ افقی دیده میشود که یک نوار LED بین آنها قرار گرفته است. در اینجا همچنین جلوپنجره بزرگی هم به چشم میخورد. در پروفیل جانبی هم M7 کاملاً فرم یک شاسیبلند سنتی ساده را دارد. تنها ویژگی قابلتوجه در اینجا رینگهای 20 اینچی دستگیرههای در هستند که به شکلی مخفی طراحی شده و بهصورت برقی جمع میشوند. در عقب اما چراغهای LED بزرگ سراسری همانطور که اشاره شد با دانگفنگ فنگون iX7 یکسان هستند و صرفاً نوشتهٔ AITO و حذف سر اگزوزهای روی سپر M7 را از شاسیبلند دانگفنگ متمایز کردهاند.
نمایشگر مرکزی از سیستم HarmonyOS هوآوی برخوردار است که قابلیتهایی مثل دستیار صوتی و تماس تصویری را فراهم میکند. هوآوی همچنین یک سیستم صوتی ویژه را هم برای M7 ارائه کرده که «صدای هوآوی» نام دارد. این سیستم 1000 وات توان داشته و به 19 بلندگو مجهز است. ازجمله دیگر ویژگیهای داخلی این کراساوور چینی هم میتوان به پد شارژر بیسیم، شیفتر دنده الماسی و غربیلک فرمان اسپرت D شکل اشاره کرد. همچنین صندلیهای ردیف دوم M7 هم بهصورت استاندارد به گرمکن، سردکن و ماساژور مجهز هستند.
پیشرانه سرس آیتو M7
داخل و امکانات سرس آیتو M7
برند آیتو
آیتو M7 یک شاسیبلند بزرگ با 5,020 میلیمتر طول، 1,945 میلیمتر عرض، 1,775 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 2,820 میلیمتری است که سرس آن را با بامو X7 و مرسدس بنز GLS مقایسه میکند. این خودرو اما درواقع بر اساس نسخهٔ اصلاحشده پلتفرم دانگفنگ فنگون iX7 ساخته شده و در نمای عقب شباهت زیادی به شاسیبلند دانگفنگ دارد تا جایی که چراغهای عقب دو خودرو یکسان به نظر میرسد.
نمونههای این دو خودرو وارد ایران شدهاند و ماموت هماکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که این شاسیبلندهای چینی با چه برندی در ایران عرضه خواهند شد ولی اطلاعات دریافتی ما برند ایرس را تایید میکند. درهرحال، در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگیها و مشخصات مدل بزرگتر یعنی آیتو M7 بپردازیم.
معرفی کلی سرس آیتو M7
منبع: https://charkhan.com/162413/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%B3-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%D9%88-m7-%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%AA/
آیتو (Aito) یک برند سطح بالا است که از طریق همکاری بین شرکت چینی سرس و هوآوی شکل گرفته و اداره میشود. همکاری هوآوی و سرس در سال 2021 آغاز شد یعنی زمانی که هوآوی فروش کراساوور سرس M5 را در فروشگاههای خود آغاز کرد. دو شرکت بعداً برند آیتو را تأسیس کردند و از اوایل سال 2022 سرس M5 با نام آیتو M5 به بازار عرضه شد. این اولین محصول برند آیتو محسوب میشد و M7 دومین خودروی آن است که در اواسط سال 2022 معرفی شد. همانطور که گفته شد، هردوی این خودروها در برنامه واردات ماموت قرار دارند. در این همکاری، هوآوی قطعات الکترونیکی، موتورهای الکتریکی و برخی قطعات دیگر را تأمین میکند و سرس به تولید خودروها میپردازد. البته لازم به ذکر است که سرس بهطور کامل مالک برند آیتو است و هوآوی هیچ سهامی در آن ندارد.
آیتو M7 یک خودروی برقی ژنراتوری است و از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی با 150 اسب بخار قدرت استفاده میکند که فقط به شارژ باطریها میپردازد. این خودرو در دو نسخه محرک عقب و چهارچرخ محرک ارائه میشود که اولی به یک موتور الکتریکی در عقب با 272 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور مجهز است. در نسخه دوم، یک موتور الکتریکی با 174 اسب بخار قدرت هم به محور جلو اضافه میشود و مجموع خروجی را به 450 اسب بخار قدرت و 660 نیوتن متر گشتاور میرساند. این موتورهای الکتریکی توسط هوآوی تولید میشوند.