تویوتا باز هم مانند همیشه با رونمایی از انجین جدید خود مرزهای فناوری را جابجا کرده است. علاوه بر ویژگیهای جذاب این نوع تکنولوژی، بدانید که انجین نسل آینده درون سوز تویوتا یک پیشرانه یک و نیم لیتری است که به دو صورت تنفس طبیعی و نسخه توربو شارژ ساخته میشود. همچنین واحد توربو شارژ ۲ لیتری نیز روی بهبود عملکرد تاثیر دارد.
نسل جدید موتور احتراق داخلی یا درون سوز تویوتا که به H2 معروف است، میتواند طرز فکرمان را از این گونه انجینها مجددا تعریف کند و عملکرد بهتری را در خودروها به ارمغان بیاورد. ما در ادامه به سراغ بررسی این پیشرانه میرویم و تمام اطلاعاتی که تاکنون منتشر شدهاند را با یکدیگر بررسی میکنیم.
موتور احتراق داخلی تویوتا
تویوتا پریوس که برای اولین بار در سال 1997 معرفی شد، یک محصول هیبریدی بود، به عبارتی دیگر، موتور بنزینی و برقی ترکیب شده بودند و مصرف سوخت نیز کاهش یافته بود. از آن زمان تاکنون تویوتا تحقیقات خود را در این حوزه ادامه داده است تا شاهد پیشرفتهای زیادی در آینده باشیم.
سوپاپهای تزریق آب
همانطور که تویوتا روی این تکنولوژی کار میکند ما نیز انتظار داریم تا مشخصات و ارتقای زیادی از این پیشرانه در سالهای آینده ببینیم و شاهد تغییرات گستردهای در این صنعت باشیم.
بازدهی انجین هیدروژنی
موتور جدید تویوتا نه تنها کارایی بهتری دارد بلکه اندازه کوچکتری نیز خواهد داشت که واقعاً جالب توجه است. مهندسان ایدهای برای ضربه کوتاهتر پیستون ارائه کردند، همین امر منجر به از بین رفتن طراحی سنتی پیشرانه گشت و بهبود در عملکرد و مصرف سوخت را نیز در پی داشت.
با اینکه سایز موتور کوچکتر است، قدرت کاهش نیافته و موتور برقی نیز روی گشتاور کاهش یافته تاثیر دارد. تویوتا اطمینان حاصل کرد که پیشرانههای جدید عملکرد زیادی را فراهم میکنند و آیندهای سبزتر را به ارمغان خواهند آورد.
پایایی؛ هدف اصلی تویوتا
همین امر باعث میشود که میزان استفاده از انرژی به حداکثر برسد و میزان کمی از آن به هدر برود. این روش تویوتا استاندارد جدیدی برای دنیای خودروسازی تعیین میکند و میتواند جایگاه تکنولوژیهای سبز را در این صنعت بهبود بخشد.
این پیشرانهها ۱۰ تا ۲۰ درصد کوچکتر از نسل قبلی خود هستند ولی میتوانند به همان اندازه بهرهوری در مصرف سوخت و عملکرد را به ارمغان بیاورند. یکی از نکاتی که باعث شده است نسل جدید انجین درون سوز تویوتا بسیار زبانزد همگان باشد این است که این نوع پیشرانه از سوخت کربن خنثی مانند هیدروژن و… استفاده میکند.
اگرچه هنوز اطلاعات مشخصی از این انجین در اختیار نداریم ولی تویوتا اعلام کرده است که ظرفیت آن یک و نیم لیتری خواهد بود و به صورت تنفس طبیعی ساخته میشود بنابراین انتظار داریم که از میزان بازدهی که در نمونه بنزینی آن دیده بودیم پیشی بگیرد.
این مطلب را نیز بخوانید: قدرت، عملکرد و امنیت: ۶ شاسیبلند آمریکایی که عاشقشان خواهید شد
تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی تویوتا
برخی از موتورهای امروزی که حتی عملکرد خیلی خوبی هم ندارند بیش از ۴۰ درصد بازده حرارتی دارند ولی پیشرانههای هیبریدی موفق شدند تا این رقم را تا ۵۰ درصد نیز برسانند.