به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور به تشریح علل عقب ماندگی صنعت قطعه سازی ایران از ترکیه پرداخت.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: در این شرایط قطعه سازان ترکیه که با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و قادر به رقابت با قطعه سازان بین المللی بودند به یکی از تامین کنندگان خودروسازان بزرگ دنیا تبدیل شدند.
وی یادآور شد: ترکیه علیرغم سرمایه گذاری مناسبی که در صنعت قطعه سازی و خودروسازی کرد اما آنطور که باید نتوانست از ظرفیت های موجود در خودروسازی خود استفاده کند. به همین دلیل با بهره گیری از ظرفیت های خالی صنعت خودروسازی خود توانست صنعت قطعه سازی را نیز ارتقا ببخشد. به عبارت دیگر از آنجا که بازار داخلی ترکیه پاسخگوی ظرفیت موجود قطعه سازی این کشور نبود، شرایط برای حضور پرقدرت صنعت قطعه سازی ترکیه در خودروسازی جهان مهیا شد.
حقیقی اضافه کرد: صنعت قطعه سازی ایران نیز علیرغم اینکه که در مسیری مشابه صنعت قطعه سازی ترکیه قرار داشت اما اما با اعمال تحریم های شدید علیه صنعت خودرو عملا از قافله عقب مانده و نتوانست همگام با صنعت قطعه سازی ترکیه در این مسیر حرکت کند. لذا صنعت قطعه سازی ایران و ترکیه در مواردی قابل قیاس هستند اما در برخی موارد نیز به دلیل شرایط تحریمی در ایران و در مقابل روابط بین المللی ترکیه با دنیا از صنعت قطعه سازی ترکیه عقب مانده ایم.
وی در خصوص کیفیت قطعات تولیدی در ایران و ترکیه اظهار داشت: قطعه سازی ترکیه در تولید قطعات مشابه، برتری نسبت به صنعت قطعه سازی ایران ندارد اما در بخش هایی مانند ساخت قطعات الکترونیکی که صنعت قطعه سازی ما به واسطه تحریم ها نتوانسته ورود کند، صنعت قطعه سازی ترکیه پیشرفت خوبی داشته است.