بهترین ماشین‌های ایرانی اتومات (راهنمای خرید)

 

پیشرانه محرک ماشین i207 ایرانی موتور TU5 است که در ماشین 206 هم استفاده می‌شود. در نتیجه این خودرو فیس لیفت شده ۲۰۶ است. یکی از حاشیه‌های این نسخه شکایاتی بود که حاکی از آب‌بندی نبودن سقف شیشه‌ای یا ترک خوردن آن هنگام استفاده از جک داشت، اما همواره شرکت ایران‌خودرو این موارد را تکذیب کرده است.

پژو پارس اتومات

چیزی که خرید تارا اتوماتیک را مناسب می‌کند امکانات رفاهی آن است که در مقایسه با خودروهای مشابه خوب به نظر می‌رسد. فرمان برقی، آینه بغل‌های برقی، دوربین و سنسور دنده عقب، چراغ خوش آمد گویی و قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت از جمله این امکانات هستند.

دنا پلاس اتوماتیک

در این مقاله تعدادی از بهترین ماشین‌های اتوماتیک ایرانی را به شما معرفی کردیم. با توجه به اینکه در خودروهای ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی محدودیت‌های بیشتری وجود دارد و به طور کل تنوع بازار خیلی زیاد نیست، می‌توانید هرکدام از این خودروها را به‌عنوان ماشین آینده خود انتخاب کنید. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که هدف خود را از خرید خودرو در نظر بگیرید. ظاهر خودرو چه‌قدر برای شما مهم است؟ امکانات جانبی و رفاهی چطور؟ مخارج آتی خودروی شما چه‌قدر خواهد بود و قطعات یدکی آن تا چه حد در دسترس هستند؟ تمام این سؤالات و نیازهای خود را در نظر بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

یکی از سدان‌های اتوماتیک ایران‌خودرو تارا است. این ماشین از همان جعبه دنده ۶ سرعته‌ای استفاده می‌کند که در دنا به کار رفته است. طراحی کابین این خودرو نیز مانند همتایان ایرانی‌اش چندان جذاب و کاربردی نیست و متریال به کار رفته در آن هم چنگی به دل نمی‌زند؛ اما فضای کابین و صندوق برای یک خانواده چهار تا پنج نفره کافی خواهد بود.

ساندرو یکی از خودروهای محبوب و پرفروش ایرانی است. زیرا نسبت به باقی تولیدات ایرانی کیفیت مطلوب و طول عمر نسبتاً بالایی دارد. هرچند از نظر ظاهری و حتی امکانات جانبی در مقایسه با رقبای خود حرف چندانی برای گفتن ندارد. در حقیقت ما می‌توانیم ساندرو را به‌عنوان یک ماشین ساده و بی‌آلایش ببینیم که شاید آپشن‌های پرشمار رقبای خود را نداشته باشد؛ اما با سخت‌جانی خود در دست‌اندازهای خیابان‌های ایران سربلند خواهد بود. در حقیقت تفاوت قیمت ساندرو با ماشین‌های ارزان‌تر بازار نه در ظاهر آن، بلکه در طول عمر و دوام این ماشین نشان داده می‌شود.

پژو 207i اتوماتیک ایران خودرو در روسیه - peugeot 207i
پژو 207i اتوماتیک – PEUGEOT 207i 6AT

پژو ۲۰۷

در سال ۱۳۹۷ شرکت سایپا از خودروی جدید خود با نام رهام در نمایشگاهی در شیراز رونمایی کرد. نام این خودرو یک سال بعد به شاهین تغییر پیدا کرد و از سال ۱۳۹۹ وارد خیابان‌های ایران شد. موتور بهبودیافته M15 TC است که ساختار آن به موتورهای تیبا، ساینا و کوییک شبیه است. سنسور دنده عقب، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک و دوربین عقب از جمله آپشن‌های شاهین هستند. نسخه اتومات شاهین در سال ۱۴۰۲ رونمایی شده است. در شاهین اتوماتیک از گیربکس CVT استفاده شده و البته تغییرات ظاهری هم مانند کروم کاری در دستگیره‌ها، جلوپنجره و گارنیش پشت ماشین در این مدل جدید دیده می‌شود.

تارا ایران خودرو با موتور جدید EFP توربوشارژ، امسال وارد بازار می‌شود
ایران خودرو تارا – IKCO TARA

تارا اتوماتیک

از نقاط منفی این ماشین می‌توان به شتاب کم آن اشاره کرد؛ به‌طوری‌که صفر تا صد آن حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. در عوض کابین جادار و فراوانی قطعات یدکی آن باعث می‌شود برای استفاده خانواده‌ها در شهر مناسب باشد. از نقاط مثبت دیگر در مورد این خودرو این است که بازار دست دوم آن به نسبت خوب است و احتمالاً موقع فروش آن خیلی اذیت نخواهید شد.

کوییک اتوماتیک

پژو ۲۰۷ در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت پژو وارد بازار شد. هرچند میان پژو ۲۰۷ تولید شده در فرانسه و ایران تفاوت‌های جدی وجود دارد. ۲۰۷ به‌محض ورود به بازار ایران با استقبال خریداران روبه‌رو شد. می‌توان ظاهر جذاب و جوان‌پسند این خودرو به‌عنوان یکی از دلایل موفقیت آن ارزیابی کرد. در عین حال آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی باعث شدند این خودرو در مقایسه با گزینه‌هایی ساندرو جذاب‌تر به نظر برسد. قطعات یدکی این خودرو نسبتاً راحت پیدا می‌شود و نمایندگی‌های خدمات زیادی در سطح کشور دارد.

یکی از خودروهای باسابقه و البته پرطرف‌دار بازار ایران پژو پارس است. مدل اتومات این ماشین اولین بار در سال ۱۳۹۰ تولید شد و در بین عموم مردم مقبول واقع شد. گیربکس پژو پارس اتومات AL4 است که در پژو ۲۰۶ و رنو مگان اتومات هم به کار می‌رود. پیشرانه محرک این ماشین نیز مانند پژو ۲۰۷ پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر TU5 است. البته باید توجه داشته باشید که وزن این ماشین از پژو ۲۰۷ بیشتر است.

به جز اتوماتیک بودن، یکی دیگر از تفاوت‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک با مدل ساده و توربوی دنده‌ای فرمان برقی آن است. شاید گیربکس این ماشین در مقایسه با خودروهای خارجی ضعیف باشد، اما یک گزینه خوب در بین ماشین‌های ایرانی محسوب می‌شود که در این چند سال طرف‌دارانی هم پیدا کرده است. اگر بین دنا پلای و تارا اتوماتیک شک دارید، باید ببینید خواسته‌تان از خودرو چیست.

دنا پلاس در حقیقت مدل اسپرت‌تر دنا است که خود مدل فیس لیفت خودروی سمند محسوب می‌شود. حضور مدل دنده‌ای دنا در سال ۱۳۹۶ در بازار، نشانه توجه بیشتر خودروسازان ایرانی به نیازهای مصرف‌کننده بود. در سال ۱۳۹۹ تیپ توربو اتومات این خودرو هم وارد بازار شد. ظاهر این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای ایرانی اسپرت و جسورانه است و به همین دلیل توانسته نظر برخی افراد را به خود جلب کند.

 

تقریبا می‌توان گفت که، خودروهای ایرانی ارزان‌ترین گزینه برای مردم ایران هستند. اتوماتیک بودن ماشینی که می‌خریم یکی از مهم‌ترین مواردی است که معمولاً در خرید ماشین‌های داخلی مد نظر قرار می‌دهیم. اما حقیقت تلخ اینجاست که وقتی به سراغ خودروهای اتومات ایرانی می‌رویم، احتمال بی‌کیفیت بودن ماشینی که می‌خریم کم نیست. در نتیجه بهتر است قبل از خرید با بهترین ماشین‌های ایرانی اتومات آشنا شویم و تحقیقات بیشتری در این باره انجام دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین گزینه‌های موجود آشنا شوید.

فاکتورهای مؤثر در کیفیت ماشین اتومات

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است


منبع: https://charkhan.com/149805/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85/

در مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس در بلاگ شیپور عنوان شده که : اگر به دنبال خودرویی شیک و جادار هستید، مسلما می‌توانید سراغ خرید دنا پلاس بروید. بنابراین، بسته به سلیقه خود می‌توانید خودروی قشنگ‌تر را انتخاب کنید. اما اگر هدف شما از خرید خودرو، ایمنی و رانندگی آرام‌تر است، تارا در این بخش عملکردی بهتری داشته است و مسلما ایمنی بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این، تارا از نظر میزان فضای داخل صندوق‌عقب هم بهتر از دنا پلاس است و اگر این مورد برای شما اهمیت دارد، می‌توانید این خودرو را در اولویت خرید خود قرار دهید.

رنو ساندرو اتوماتیک

اگر فکر می‌کنید کوییک قطعاً نمی‌تواند در لیست بهترین‌ها جای بگیرد، حق با شماست. اما کوییک یکی از در دسترس‌ترین خودروهای اتوماتیک ایرانی است که قیمت آن در مقایسه با سایر خودروها ارزان است. نباید از این خودرو انتظار شتاب و سرعت ویژه‌ای داشته باشید. همچنین کیفیت این ماشین طوری نیست که مطمئن باشید سر و کارتان تا مدت‌ها به تعمیرگاه نخواهد افتاد. هرچند امکاناتی مانند کروز کنترل، جعبه دنده CVT و فرمان برقی باعث شده تا این خودرو نسبت به کوییک دنده‌ای بهبودهای قابل‌توجهی داشته باشد و به یک گزینه خوب برای افرادی که به دنبال یک ماشین اتومات ارزان در داخل شهر هستند تبدیل شود.

کلام آخر

فاکتورهای مختلفی در کیفیت ماشین‌های اتوماتیک مؤثر هستند؛ از سیستم‌های پشتیبانی رانندگی گرفته تا سیستم تهویه، پایداری و کنترل در رانندگی، سیستم‌های ایمنی و طراحی کاربردی و زیبا در ماشین‌های اتوماتیک اهمیت دارند. اما در مورد ماشین‌های اتوماتیک ایرانی محدودیت‌های بیشتری وجود دارد. از این رو احتمالاً مهم‌ترین چیزی که باید مد نظر قرار دهید، کیفیت گیربکس است. در مورد خودروهای ایرانی معمولاً هرچه قیمت خودرو بالاتر باشد، گیربکس یا جعبه‌دنده باکیفیت‌تری دارد.

شاهین اتوماتیک

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی