رقیب بعدی لاماری هم محصول دیگری از گروه بهمن است. البته فیدلیتی از لحاظ ابعاد بزرگتر از لاماری بوده و یک سگمنت بالاتر قرار میگیرد ولی بااینحال از لحاظ قیمت تقریباً همسطح آن است. فیدلیتی هم مثل دیگنیتی از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو استفاده میکند اما این موتور با تولید 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور، کمی از دیگنیتی قویتر است. همچنین در این خودرو انتقال نیرو هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. یکی از برتریهای فیدلیتی نسبت به لاماری ارائه در نسخه هفتنفره است که در بازار اختلاف قیمت جزئی در حدود 30 میلیون تومان با نسخه پنجنفره دارد. قیمتهایی که در اینجا ذکر نیز متعلق به نسخه هفتنفره است.
کیامسی K7
قیمت بازار: یک میلیارد و 300 میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و 200 میلیون تومان
قیمت کارخانه: یک میلیارد و 49 میلیون تومان
فونیکس تیگو 7 پرو محصول مدیران خودرو را میتوان یکی از اصلیترین رقبای لاماری ایما در ایران دانست. این خودرو که نسل دوم چری تیگو 7 محسوب میشود، چند وقتی است توسط مدیران خودرو با برند جدید فونیکس راهی بازار کشورمان شده است. این خودرو در ایران با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که با تولید تنها 157 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور، خیلی از لاماری ضعیفتر است. به همین دلیل، تیگو 7 پرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به حدود 10.5 ثانیه زمان نیاز دارد که یک ثانیه از لاماری بیشتر است. هرچند قیمت کارخانهای تیگو 7 پرو از لاماری گرانتر است اما دو خودرو در بازار تقریباً همقیمت هستند.
دیگنیتی پرایم
سیهائو X7 که در کشورمان توسط کرمان خودرو با نام کیامسی K7 عرضه میشود را هم میتوان یکی دیگر از رقبای لاماری دانست. این خودرو که در طراحی قسمت جلو با چراغهای دوقسمتی بیشباهت به لاماری نیست، مثل دیگر هموطنان خود زیر کاپوت یک موتور 1.5 لیتری توربو دارد اما این موتور با 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور، از دیگر خودروهای این لیست قویتر بوده و به خروجی پیشرانه لاماری نزدیکتر است. انتقال نیرو در K7 هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت میگیرد؛ اما علیرغم قدرت مناسب پیشرانه، ازآنجاییکه K7 برخلاف لاماری کراساووری میان سایز است و وزن سنگینتر 1735 کیلوگرمی دارد، نزدیک به 12 ثانیه طول میکشد تا بتواند از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
فردا T5
قیمت کارخانه: 935 میلیون تومان
ایما از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که با تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور، قویترین موتور 1.5 لیتری چینی بازار کشور محسوب میشود. این پیشرانه که با همکاری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است، نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو انتقال میدهد. قیمت این کراساوور چینی از سوی آرین پارس موتور یک میلیارد و 94 میلیون تومان اعلام شده که این رقم در بازار به حدود یک میلیارد و 350 میلیون تومان رسیده است. حال در ادامه قصد داریم به رقبای همقیمت لاماری ایما در بازار خودروی کشورمان نگاهی داشته باشیم.
فونیکس تیگو 7 پرو
یکی دیگر از رقبای جدی لاماری در بازار کشور را میتوان دیگنیتی دانست زیرا این خودرو به لطف طراحی جذاب کوپه مانند، مثل لاماری کراساووری جوانپسند است و در بازار نیز حدود صد میلیون تومان قیمت کمتری نسبت به لاماری دارد. البته با اینکه دیگنیتی هم مثل لاماری از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو استفاده میکند اما این موتور تنها 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور دارد که با توجه به وزن 1570 کیلوگرمی خودرو اعداد خیلی قابلتوجهی نیستند. همچنین استفاده از گیربکس CVT در کنار این پیشرانه نهچندان قدرتمند نیز باعث کندی دیگنیتی در شتاب گیریهای اولیه شده است. البته گروه بهمن برنامه عرضه نسخه جدیدی از این خودرو را با نام دیگنیتی پرستیژ دارد که به پیشرانه 2 لیتری قویتر 228 اسب بخاری و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است و در صورت عرضه با قیمت مناسب میتواند برای لاماری دردسر ایجاد کند.
فیدلیتی پرایم
قیمت بازار: یک میلیارد و 240 میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و 400 میلیون تومان
لاماری ایما یکی از جدیدترین شاسیبلندهای بازار کشورمان محسوب میشود که بهتازگی تحویل اولین نمونههای آن به خریداران آغاز شده است. این خودرو که یکی از محصولات برند فورتینگ متعلق به دانگفنگ است، به لطف طراحی جذاب و قدرت بالای پیشرانه توانسته توجهات را به خود جلب کند.
قیمت کارخانه: 895 میلیون تومان
قیمت کارخانه: یک میلیارد و 210 میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و 100 میلیون تومان
فردا T5 ارتباطی خانوادگی با لاماری دارد زیرا هردوی این کراساوورها محصول برند فورتینگ دانگفنگ هستند، هردو روی یک پلتفرم ساخته شدهاند و هردو T5 نام دارند! درواقع، لاماری نسخه اسپرت T5 است و در چین با نام T5 Evo عرضه میشود اما این دو کراساوور همخانواده در کشورمان به رقیب یکدیگر تبدیل شدهاند. در سینه فردا T5 بازهم شاهد یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو هستیم ولی این موتور با نمونه مورداستفاده در لاماری متفاوت بوده و خروجی پایینتری برابر با 156 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت کارخانهای این دو کراساوور چینی تقریباً در یک سطح است ولی فردا T5 در بازار حدود 250 میلیون تومان از لاماری ارزانتر است.
رقبای آینده
غیر از کراساوورهایی که در بالا به آنها پرداختیم، دو خودروی دیگر را هم میتوان از رقبای لاماری برشمرد که هنوز به بازار عرضه نشدهاند. رقیب اول کراساوور تیارا محصول مکث موتور است که تولید آن چند وقتی است در کشور آغاز شده ولی احتمالاً بهزودی راهی بازار خواهد شد. این خودرو به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 155 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد و مثل فیدلیتی به سه ردیف صندلی مجهز است. هایما 8S ایرانخودرو اما میتواند رقیب جدیتر لاماری باشد زیرا هرچند این خودرو هم از پیشرانه 1.5 لیتری توربو استفاده میکند اما با 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور کاملاً همسطح لاماری است و از طراحی جذاب و مدرنی هم بهره میبرد. بااینحال، فعلاً باید منتظر اعلام قیمت این دو کراساوور جدید باشیم تا بهتر بتوانیم آنها را با لاماری مقایسه کنیم.
منبع: https://charkhan.com/129352/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85/
قیمت کارخانه: یک میلیارد و 256 میلیون تومان