مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو

پس از اضافه کردن محلول به باک بنزین، حدود 15 کیلومتر با خودرو رانندگی کنید تا محلول کاملاً به سیستم سوخت‌رسانی نفوذ کرده و وظیفه خود را انجام دهد. پس از این کار، می‌توانید بدون نگرانی در مورد آلایندگی بالای خودروی خود به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنید.


منبع: https://charkhan.com/139374/%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/

استفاده از این محلول باعث بهبود احتراق در موتور شده که نه‌تنها لرزش و ناک زدن موتور را کاهش می‌دهد بلکه افزایش قدرت و شتاب خودرو را هم به دنبال خواهد داشت.

کاتالیست یا کاتالیزور قطعه‌ای است که در سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می‌گیرد و طی یک سری واکنش‌های شیمیایی، گازهای سمی موجود در دود را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند. وظیفه اصلی کاتالیست جلوگیری از خروج مونوکسید کربن یا CO، هیدروکربن‌های نسوخته یا HC و اکسیدهای ازت است. این قطعه که در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 نصب شده، مونوکسید کربن را به دی‌اکسید کربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.

دیگر راه‌های کاهش آلایندگی خودرو برای گرفتن معاینه فنی خودرو

همان‌طور که در بالا گفتیم، یکی از گازهایی که در خروجی اگزوز بررسی می‌شود، هیدروکربن یا HC است که درنتیجه خام‌سوزی یا کامل نسوختن بنزین ایجاد می‌شود.

مکمل سوخت پترو بریز که تحت لیسانس پتروتکس آلمان بوده و از تکنولوژی نانو بهره می‌برد، در کوتاه‌ترین زمان مشکل دریافت معاینه فنی را حل خواهد کرد.

بالا بودن میزان CO علاوه بر لطمه‌ای جدی که به محیط‌زیست و سلامت انسان وارد می‌کند، ضرر دیگری هم دارد که اتلاف انرژی است. این یعنی هرچقدر میزان CO بیشتر باشد، هدر رفت انرژی احتراق بیشتر است؛ بنابراین، وقتی این گاز سمی به CO2 یا دی‌اکسید کربن تبدیل شود انرژی بیشتری در موتور حفظ و استفاده خواهد شد.

کاهش HC یا هیدرو کربن با مکمل سوخت برای معاینه فنی

بالا بودن تولید این گاز به معنای احتراق ناقص و ایراد در سیستم احتراق و پاشش سوخت مثل شمع‌ها و انژکتورها است درحالی‌که خراب شدن کاتالیزور هم می‌تواند تولید CO را افزایش دهد.

مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو
دود سیاه اگزوز نشان دهنده تولید مونوکسید کربن یا CO در خودرو است

این موضوع موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود که آسیب‌های زیادی را هم برای محیط‌زیست و هم شهروندان به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین، نقش معاینه فنی بسیار مهم خواهد بود زیرا طی آزمون‌هایی که در طول معاینه فنی انجام می‌گیرد، آلایندگی تولیدی خودروها بررسی و کنترل می‌شود تا لااقل همان خودروهای قدیمی هم آلایندگی بیش از حد مجاز را وارد هوا نکنند.

مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو
بررسی آلاینده‌ها در معاینه فنی

آلاینده‌هایی که در معاینه فنی بررسی می‌شوند

یکی از نشانه‌های ظاهری این مشکل نیز خروج دود سیاه از اگزوز در دورها بالا خواهد بود.

مکمل پترو بریز اما چون CO را در داخل موتور به CO2 تبدیل می‌کند، از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و باعث می‌شود این انرژی در خود موتور حفظ و استفاده شود.

مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو

دیگر کاربردهای پترو بریز مکمل بنزین برای معاینه فنی

هر یک قوطی مکمل پترو بریز برای یک باک بنزین 50 لیتری مناسب خواهد بود.

علاوه بر خرابی کاتالیزور، دلایل دیگری هم می‌توانند باعث افزایش آلایندگی خودرو شوند که مهم‌ترین آن‌ها تنظیم نبودن موتور است. برای تنظیم موتور باید قسمت‌های زیادی مثل شمع‌ها، استپر، سنسور اکسیژن و انژکتورها را بررسی کرد؛ بنابراین، با تعویض شمع‌های معیوب یا شستشوی انژکتورها می‌توان آلایندگی خودرو را کاهش داد.

مکمل بنزین برای معاینه فنی؛ در شرایط کنونی کشورمان که آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیداد می‌کند، یکی از مهم‌ترین اقدامات خودرویی که باید کاملاً جدی گرفته شود معاینه فنی است. به همین دلیل، پلیس هم در این رابطه کاملاً سختگیر بوده و خودروهای بدون معاینه فنی به‌صورت روزانه جریمه می‌شوند و می‌خواهیم نقش مکمل بنزین (مکمل سوخت) در معاینه فنی خودرو بررسی کنیم.

علاوه بر این، در ایران به دلیل قیمت بالای خودرو، بسیاری از مردم توان تعویض خودروی قدیمی خود با نمونه صفرکیلومتر را ندارند و مجبورند سال‌ها از همان خودروی قدیمی استفاده کنند که قطعاً آلایندگی بیشتری نسبت به نمونه‌های جدید دارد.

مکمل پترو بریز علاوه بر کاهش CO و HC، باعث افزایش کیفیت بنزین و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

البته همین کار را کاتالیزور هم انجام می‌دهد اما این قطعه فقط جلوی انتشار CO در هوا را می‌گیرد و مشکل اتلاف انرژی که در بالا به آن اشاره کردیم همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در کشورمان خودروها هستند زیرا اکثر خودروهای تولید داخل که بخش عمده‌ای از مردم کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند از تکنولوژی‌های روز بی‌بهره بوده و پیشینه و اساس موتورهای آن‌ها به چند دهه قبل بازمی‌گردد.

مونوکسید کربن یا CO از احتراق بنزین تولید می‌شود و برخلاف دی‌اکسید کربن یا CO2 گازی بسیار سمی است.

البته وجود مقداری هیدروکربن در خروجی اگزوز مانعی ندارد چون به دلایل مختلفی مثل مخلوط نشدن درست سوخت و هوا ممکن است صد درصد هیدروکربن در موتور سوخته نشود اما این میزان در خودروهای انژکتوری باید زیر 250 و در خودروهای کاربراتوری زیر 400 باشد و بالاتر از آن قابل‌قبول نخواهد بود.

راه‌های کاهش آلایندگی خودرو برای گرفتن معاینه فنی خودرو

اگر زمان‌بندی احتراق موتور درست و بدون مشکل باشد، نباید شاهد خام‌سوزی باشیم و باید کل بنزین سوخته شده و مورداستفاده قرار گیرد زیرا خام‌سوزی باعث هدر رفت بنزین می‌شود.

البته معاینه فنی صرفاً مختص میزان آلایندگی خودروها نیست و همه قسمت‌های خودرو مثل مشکلات ظاهری، بالانس بودن چرخ‌ها و فنرها، ترمزها و سیستم تعلیق را بررسی می‌کند اما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در معاینه فنی همان بحث سنجش میزان آلایندگی خروجی اگزوز است که از معیارهای مشخصی نباید بیشتر باشد و در این صورت خودرو مردود می‌شود. در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهیم شد.

اهمیت معاینه فنی در کاهش آلایندگی خودروها

علاوه بر این، استفاده از بنزین سوپر و همین‌طور روغن مرغوب و مناسب نیز در کاهش تولید آلایندگی خودرو نقش خواهد داشت.

مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو
مکمل سوخت پتروبریز PetroBreathe 300ml پتروتکس

استفاده از مکمل سوخت پترو بریز برای گرفتن معاینه فنی خودرو

در معاینه فنی خودروها مهم‌ترین آلاینده‌هایی که بررسی می‌شوند CO یا مونوکسید کربن و HC یا هیدرو کربن هستند که بالا بودن میزان تولید هرکدام از آن‌ها آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد. البته حد مجاز تولید این گازها بسته به انژکتوری یا کاربراتوری بودن خودرو متفاوت است.

کاهش CO یا مونوکسید کربن با مکمل بنزین برای معاینه فنی

کاربرد دیگر مکمل پترو بریز نیز تبدیل مونوکسید کربن یا CO به دی‌اکسید کربن یا CO2 است که میزان خروج CO از اگزوز را کاملاً کمتر می‌کند.

این محلول که اولین مکمل ویژه کاهش آلایندگی خودرو محسوب می‌شود، پس از ترکیب شدن با بنزین، گازهای خروجی CO و HC را به‌طور قطعی کاهش می‌دهد.

هیدروکربن یا HC درواقع بنزین نسوخته است که از اگزوز خارج می‌شود و به آن اصطلاحاً خام‌سوزی گفته می‌شود.

در کشورمان نیز این استانداردها در دهه 80 شمسی با یورو 2 آغاز شد و هم‌اکنون به یورو 4 و یورو 5 رسیده‌ایم. قطعه مهمی که برای رعایت این استانداردها روی خودروها نصب شد، کاتالیست یا کاتالیزور بود که نقش بسیار مهمی در کاهش خروج گازهای سمی از اگزوز دارد.

مکمل بنزین برای گرفتن معاینه فنی خودرو
وظیفه اصلی کاتالیست جلوگیری از خروج مونوکسید کربن یا CO، هیدروکربن‌های نسوخته یا HC و اکسیدهای ازت است.

کاتالیست یا کاتالیزور اگزوز

قبلا در مورد مزیت استفاده از مکمل بنزین بصورت مجزا صحبت کرده بودیم اما راه‌هایی که در بالا برای کاهش آلایندگی خودرو و گرفتن معاینه فنی خودرو ذکر شدند معمولاً پرهزینه بوده و نیاز به صرف زمان زیادی دارند؛ بنابراین، اگر به دنبال راهی کم‌هزینه‌تر هستید تا هم بتوانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم موفق به دریافت معاینه فنی شوید، بهتر است از مکمل پترو بریز استفاده کنید.

میزان مجاز CO برای خودروهای انژکتوری کمتر از 0.7 و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از 4 است و اینجاست که پترو بریز در نقش یک مکمل بنزین برای معاینه فنی خودرو عمل می‌کند.

این استانداردها در اروپا با یورو 1 در سال 1992 آغاز شد و هم‌اکنون به یورو 6 رسیده که از سال 2014 اجرایی شده و در سال 2025 نیز یا یورو 7 جایگزین خواهد شد.

این محلول همچنین اقدام به شستشوی مسیر سوخت‌رسانی، پاک‌سازی محفظه احتراق و سوپاپ‌ها و احیای کاتالیست خودرو می‌کند و درعین‌حال، با ایجاد لایه محافظ در حد نانو میکرون در مسیر سوخت‌رسانی، از خوردگی قطعات سوخت‌رسانی و موتور در برابر احتراق محافظت کرده و باعث افزایش طول عمر موتور خودرو و سایر قطعات آن می‌شود.

روش استفاده از مکمل سوخت پترو بریز

استفاده از این مکمل قبل از مراجعه به معاینه فنی خودرو کاهش چشمگیر گازهای مونوکسید کربن و هیدروکربن خروجی از اگزوز را به دنبال خواهد داشت.

تشریح شیوه عملکرد مکمل سوخت پترو بریز

مکمل بنزین پترو بریز با بهبود زمان‌بندی احتراق، تأثیر چشمگیری روی کاهش خام‌سوزی و درنتیجه تولید هیدروکربن دارد.

به دلیل نقش مهمی که خودروها در آلودگی هوا دارند، دولت‌ها از دهه‌ها پیش با وضع استانداردهای آلایندگی، خودروسازان را ملزم به کاهش آلایندگی محصولات خود کردند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی