نقد و بررسی مشخصات فنی کیا استونیک وارداتی

بااین‌حال، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نمایشگر لمسی هشت اینچی یکی از بهترین نمونه‌های بازار با این قیمت محسوب می‌شود و به لطف چیدمان آیکون برنامه‌ها مشابه گوشی هوشمند، استفاده از آن آسان است.

کیا استونیک

قیمت و جمع‌بندی

دوربین دید عقب، بلوتوث و سیستم صوتی با هشت بلندگو نیز ازجمله تجهیزات این خودرو هستند.

همچنین کیا اندروید اتو و اپل کارپلی را هم در این خودرو ارائه کرده است.

نسخه 120 اسب بخاری کیا استونیک با گیربکس اتوماتیک در بازار اروپا حدود 27 هزار دلار قیمت دارد و بنابراین، اگر این رقم را ملاک قرار دهیم، باید انتظار قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان را برای استونیک در بازار کشورمان داشته باشیم.

یکی دیگر از مواردی که استونیک ممکن است نتواند رضایت خریداران را جلب کند، ارتفاع پایین صندلی‌های آن است.

در سال 2020 کیا اقدام به فیس لیفت استونیک کرد اما تغییرات ظاهری در این فیس لیفت بسیار جزئی بوده و در نگاه اول اصلاً به چشم نمی‌آیند.

با خواباندن صندلی‌های عقب، ظرفیت صندوق بار استونیک به 1155 لیتر می‌رسد که هنوز هم در پس رقبا قرار می‌گیرد.

البته هرچند داشبورد بسیار خوب ساخته و مونتاژ شده اما کیا کمی بیش از حد از پلاستیک‌های خشک مشکی و خاکستری استفاده کرده است و بهتر بود توجه بیشتری به لوکس‌تر کردن کابین با متریال نرم می‌شد.

بسیاری از خریداران برای موقعیت رانندگی بالاتر و تسلط به جاده سراغ کراس اوورها می‌روند اما ارتفاع صندلی‌های استونیک نسبت به اکثر رقبا پایین‌تر است.

انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس‌های شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد که به‌احتمال‌زیاد نسخه اتوماتیک آن نیز به کشورمان خواهد آمد.

 


منبع: https://charkhan.com/143437/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%86%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-kia-stonic/

در جلوی خودرو به لطف جلوپنجره موسوم به پوزه ببر (Tiger Nose) و چراغ‌های نسبتاً باریک، شاهد نمایی تقریباً مشابه ریو هستیم اما استونیک عضلانی‌تر به نظر می‌رسد.

استونیک در داخل کابین هم با ریو اشتراکاتی دارد.

کیا استونیک

بااین‌حال، برای کسانی که خواهان موقعیت رانندگی اسپرت مانند هستند این خودرو می‌تواند مناسب باشد.

استونیک به‌صورت استاندارد از تجهیزات ایمنی زیادی برخوردار نیست و صرفاً با مواردی مثل شش ایربگ، کنترل پایدار و دستیار شروع حرکت در سربالایی ارائه می‌شود اما ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و نوربالای خودکار در تیپ‌های بالاتر یا به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند.

پیشرانه و گیربکس

همچنین ارتفاع بلندتر بدنه استونیک فضای سر سرنشینان عقب را نسبت به ریو افزایش داده ولی به دلیل یکسان بودن فاصله محوری با ریو، فضای پای عقب بیشتر از این هاچ‌بک کوچک نیست.

کیا استونیک بسته به تقاضای بازار با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما نمونه‌های وارداتی به ایران به پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ GDI مجهز خواهند بود.

kia stonic در داخل از طراحی کاربردی و جذاب و درعین‌حال تناسب و کیفیت ساخت چشمگیری برای این کلاس بهره می‌برد.

استونیک صرفاً به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود و سامانه چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است.

شتاب kia stonic با موتور نسخه 120 اسب بخاری، ظرف 10.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که چندان کند نیست اما شتاب نسخه 100 اسب بخاری، به 11.7 ثانیه زمان نیاز دارد تا به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

کیا استونیک

با این قیمت، استونیک در برابر کراس اوورهای بزرگ‌تر و قوی‌تر چینی قرار می‌گیرد و این به سلیقه خریداران بازخواهد گشت که سراغ یک کراس اوور کوچک سه سیلندر از برندی معتبر بروند یا مدل‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر چینی را انتخاب کنند.

استونیک با 4,140 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,520 میلی‌متر ارتفاع، کراس اوور کوچکی است که حتی از x22 پرو دنده ای هم طول کمتری دارد. فاصله محوری این خودرو هم برابر با 2,580 میلی‌متر است.

ارتفاع خودرو چندان زیاد نیست و بیشتر شبیه یک کراس هاچ‌بک به نظر می‌رسد تا کراس‌اوور واقعی.

محصولات مختلف کیا قرار است به‌زودی توسط شرکت کوشا خودرو در کشورمان عرضه شوند و اگر تصمیمات عجیب‌وغریب مسئولان مانع نشود، احتمالاً در آینده نزدیک این خودروهای کره‌ای جدید را در جاده‌های کشورمان خواهیم دید. یکی از این خودروها می‌تواند کراس اوور کوچک کیا استونیک kia stonic باشد که در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی مشخصات فنی کیا استونیک وارداتی بپردازیم.

معرفی کلی کیا استونیک

کیا استونیک

داخل و تجهیزات کیا استونیک

همچنین در کابین خودرو هم نقاط کاربردی زیادی مثل جیب بزرگ روی درها، دو جا لیوانی، جعبه‌داشبورد 7 لیتری، یک جا لیوانی در عقب و قلاب‌های خرید در صندوق بار تعبیه شده است.

کیا استونیک

ایمنی kia stonic

کیا استونیک

نقاط قوت

  • هندلینگ چابک
  • عملکرد مناسب پیشرانه سه سیلندر توربو
  • کیفیت ساخت بالا

نقاط ضعف

  • موقعیت پایین رانندگی
  • سواری پرتکان
  • برخی متریال ضعیف در داخل

جدول مشخصات فنی کیا استونیک

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربو
قدرت 120 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 10.4 ثانیه
طول 4,140 میلی‌متر
عرض 1,760 میلی‌متر
ارتفاع 1,520 میلی‌متر
فاصله محوری 2,580 میلی‌متر
وزن 1230 کیلوگرم
حجم صندوق بار 352 لیتر
مصرف سوخت 5.7 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 45 لیتر

کیا استونیک کراس اوور کوچک یا به‌طور دقیق‌تر، ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 معرفی شد و در سه‌ماهه پایانی همان سال به بازار آمد.

صندوق بار این خودرو هم هرچند با 352 لیتر ظرفیت کمی از ریو هاچ‌بک بیشتر است اما به میزان قابل‌توجهی از برخی رقبا مثل پژو 2008 با 410 لیتر و رنو کپچر با 455 لیتر کوچک‌تر است.

برای دسترسی به حداکثر عملکرد موتور باید بشدت دور موتور را بالا ببرید اما به لطف ارائهٔ حداکثر گشتاور از دور تنها 1,500 rpm، پیشرانه به‌خوبی به نیازهای رانندگی روزمره پاسخ می‌دهد.

این پیشرانه در دو نسخه 100 و 120 اسب بخاری ارائه می‌شود و بی‌سروصدا و نرم کار می‌کند و به‌خوبی دور می‌گیرد.

این خودرو که در خانواده شاسی‌بلندهای کیا پایین‌تر از مدل‌های “کیا اسپرتیج” و “کیا نیرو” قرار می‌گیرد، روی پلت‌فرم نسل چهارم خودروی ریو ساخته شده است.

کمپانی کیا این خودرو را بیشتر برای بازار اروپا در نظر گرفته و در آمریکا آنرا عرضه نمی‌کند. در اواسط سال 2020 نیز عرضه استونیک در کره جنوبی به دلیل فروش پایین متوقف شد.

بااین‌حال، کراس اوور کیا استونیک در چین از طریق جوینت ونچر با دانگ فنگ تولید و با نام KX1 عرضه می‌شود.قابل توجه است که این نسخه چینی در ظاهر تفاوت‌هایی جزئی با نسخه جهانی دارد و در داخل نیز از داشبورد کاملاً متفاوتی بهره می‌برد.

برخلاف دیگر کراس اوورهای کیا، استونیک طراحی نسبتاً ساده و کم‌هیجانی دارد.

کیا استونیک

طراحی کیا استونیک

به‌طورکلی، هیچ ویژگی چشمگیری در طراحی بیرونی استونیک وجود ندارد و برای کسانی مناسب خواهد بود که نمی‌خواهد خودرویی برای خودنمایی داشته باشند.

هرچند استونیک از پلت‌فرم ریو استفاده می‌کند اما به لطف اوورهنگ‌های کشیده‌تر و فاصله عرضی بیشتر چرخ‌ها، در داخل کمی جادار است.

به همین دلیل، در مقایسه با برخی رقبا، در کابین استونیک کمی احساس تنگی فضا را خواهید داشت.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی