پرداخت مطالبات قطعه سازان با ابزار اوراق گام و صکوک کمکی به تامین نقدینگی نمی کند

مهدی
مطلب‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: متاسفانه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
نسبت به سال گذشته در وضعیت به مراتب بدتری به سر می‌برد. بیشترین بخش پرداخت‌ها از
طریق ابزارهای مالی همچون اوراق گام و صکوک است که در زمان تنزیل 20 تا 25 درصد از
مبلغ آن در حساب جاری نزد بانک بدون پرداخت هیچ بهره‌ای بلوکه می‌شود.

وی
در ادامه گفت: تیراژ هر دو خودروساز در خرداد ماه سال جاری بسیار فراتر از برنامه
ارائه شده افزایش یافت و در تیر ماه نیز حدود 15 تا 18 درصد افت تولید در مقایسه
با خرداد ماه اتفاق افتاد. هفته نخست مرداد ماه نیز که با تعطیلات تابستانی
خودروسازان آغاز شده و تیراژ تولید در این ماه مشخص نیست.

عضو
هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان
کرد: اگر خودروساز برنامه جامعی که بیش از 5 درصد تلورانس نداشته باشد، در اختیار
قطعه‌ساز قرار دهد، برنامه‌ریزی‌های آینده روند بهتری به خود خواهد گرفت و مانع از
هدررفت منابع زنجیره تامین خواهیم شد.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/664185/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B5%DA%A9%D9%88%DA%A9-%DA%A9%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

وی
با تاکید بر اینکه معضل نخست قطعه‌سازان در حال حاضر کمبود نقدینگی است و رفع این
چالش حرکت زنجیره تامین در مسیر تحقق اهداف را شتاب می‎بخشد، بیان کرد: آگاهی قطعه‌سازان
از استراتژی میان مدت و بلندمدت صنعت خودرو برای ترسیم نقشه راه، میزان سرمایه‌گذاری
موردنیاز و آموزش ضروری است.

مطلب
زاده عنوان داشت: منظور از نقشه راه این است که با وجود آماده سازی ظرفیت‌های
افزایش تیراژ در ابتدای سال، عدم استفاده از این ظرفیت‌ها و افت تولید حادث شده،
به رغم پرداخت هزینه آن توسط قطعه‌ساز، زیان هنگفتی را بر قطعه‌سازان تحمیل کرد.

عضو
هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص نقشه راه
صنعت خودرو به تیراژ هدف گذاری شده در سال 1401 مبنی بر تولید یک میلیون و 400
هزار دستگاه خودرو از سوی وزارت صمت اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که افت
تولید وحشتناکی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت رقم خورد به طوری که تجاری سازی یکی
از خودروسازان در طول یک روز تنها 10 دستگاه خودرو بوده است.

وی
افزود: این شیوه پرداخت که از انتقال نقدینگی از خودروساز به بانک‌ها حکایت می‌کند،
هیچ کمکی به تامین نقدینگی قطعه‌سازان نمی‌کند.

عضو
هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص ارتباط
میان وضعیت نقدینگی خودروسازان و بروزرسانی قراردادهای قطعه‌سازان گفت: در سال
جاری شاید تنها یک تا دو درصد از قطعه‌سازان موفق به بروزرسانی قیمت قطعات در
قراردادهای منعقده با خودروسازان شده‌اند.

مطلب‌زاده
بیان کرد: با وجود تورم وحشتناک در سال جاری و افزایش حداقل 57 درصدی دستمزدها،
هنوز بروزرسانی قیمت قطعات عملیاتی نشده که امیدواریم پس از تعطیلات تابستانی،
خودروسازان در این راستا اقدام نمایند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی