افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو با ارتقاء کیفی زنجیره تامین


طی روزهای اخیر، شاهد اعلام خبر هدف گذاری بهبود 40 درصدی کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو طی سال جاری بودیم. خبری مسرت بخش که نشان می‌دهد مدیران خودروساز کشور علاوه بر اهمیت دادن به مبحث تیراژ تولید، به بحث کیفی سازی هم بیش از پیش می‌پردازند. این نگاه، باعث شده تا درصد میزان گزارش خرابی نیز به مراتب نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد.

خط تولید ایران خودرو دنا پلاس - IKCO DENA PLUS
ایران خودرو

اهمیت مدیریت کیفیت

مدیریت کیفیت برای خودروسازان برای ارائه محصولاتی که مطابق با استانداردها باشند، مهم است. ممکن است در ابتدای تولید، محصولات باکیفیت، گران به نظر برسند؛ اما می‌تواند در درازمدت، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود. در صنعت خودرو، محصولات بدون مدیریت کیفیت مناسب، می‌توانند باعث فراخوان‌های پرهزینه شوند. همچنین یک محصول معیوب می‌تواند باعث ایجاد تصادف و هزینه‌‌های جبران‌ناپذیری شود…

همیشه به یاد داشته باشید که “کیفیت، مدت ها پس از فراموش شدن قیمت، به یاد می‌ماند.”

همانطور که مستحضرید، طرح افزایش کیفیت قطعات در خطوط تولیدی قطعه سازان از سال‌های گذشته جدی‌تر شده و درنهایت، اولین طرح توسعه و ارتقاء سطح مدیریت کیفیت زنجیره صنعت خودرو توسط انجمن مديريت كيفيت ايران تدوین شد. در این طرح، نکات زیر به عنوان مبنا قرار داده شده است:

  • اين طرح، كليه حلقه‌های اصلی زنجيره ارزش صنعت خودرو را پوشش می‌دهد
  • ارتقاء سیستم مدیریت کیفیت با رویکرد نقص صفر (Zero Defect) و توسعه آن در محورهای کارایی (Efficiency) و اثربخشی (Effectiveness) انجام می‌شود
  • ارتقاء مکانیزم های ارتباطی و فناوری در تمامی زنجيره را به عنوان يك اصل بنيادين مد نظر دارد
  • طرح بر روی برآورده کردن نيازهای تمامی ذی‌نفعان اين صنعت متمركز است
  • موفقيت پايدار، هر شرکت قطعه ساز را به عنوان يك بنگاه كسب و كار هدف قرار می دهد
  • اجرا این طرح، هیچ‌گونه تعارضی با روند موجود ارزیابی و رتبه بندی تایید صلاحیت قطعه سازان نداشته باشد
  • مکانیزم جذب شرکت‌های قطعه ساز برای مشارکت در طرح بر مبنای ایجاد انگیزه از درون و حمایت از بیرون قرار دارد

با نگاهی به موارد فوق، می‌توان فهمید که ایران خودرویی‌ها برهمین اساس گام برداشته و در راستای کیفی سازی محصولاتش هستند. طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده باعث خواهد شد تا شاخص‌های کلان کیفیت در حوزه تامین نظیر میزان قطعات تعویضی در شبکه خدمات پس از فروش، میزان برگشتی قطعات از خطوط تولید (PPM)، سهم قطعات در آدیت‌های داخلی و اثربخشی سیستم حل مساله بهبود خواهند داشت.

خط تولید ایران خودرو تارا - IKCO TARA
ایران خودرو

براساس گزارش مدیران ایران خودرو، بهبود سطح کیفیت 26 قطعه منتخب تحت ریسک در شبکه تامین با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، استقرار نظام های کیفی و تولیدی در 50 تامین کننده خصوصی گروه صنعتی ایران خودرو، مرحله دوم ارتقاء و تثبیت سیستم‌های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران خودرو، بازنگری 12 فرآیند اساسی با تشکیل کارگروه تخصصی، ارتقا و توسعه فرآیند نظارت کیفی بر قطعات تامینی، ایجاد منبع برای قطعات منتخب دارای تک منبع تامین تحت ریسک کیفی و هم چنین ایجاد بانک دانشی هم‌گرا و متمرکز در طراحی و تامین و ارتقای کیفی قطعات از جمله برنامه های کیفی سازی این خودروساز طی سال 1403 خواهد بود.

بررسی کیفیت قطعات و صحت سنجی سلامتی آن توسط قطعه سازان، باعث خواهد شد تا محصول نهایی (خودرو) از کیفیت مطلوب‌تری بهره‌مند شود. همچنین یکی از مسائل مهم، سرعت تحویل قطعات به خودروساز است. درصورتیکه قطعه‌ساز بتواند در زمان معین، قطعات را به خودروساز تحویل دهد، خودروهای ناقص کمتری راهی پارکینگ خودروسازان خواهد شد. ماندگاری خودروهای ناقص در پارکینگ به مدت طولانی در یک طرف و در طرف دیگر ماجرا، دیرکرد وصول قطعات ناقص و دمونتاژ سایر قطعات جهت مونتاژ قطعه اصلی، از عواملی است که کیفیت نهایی خودرو را تحت شعاع قرار میدهد.

امید است که نظمی ثابت همراه با کیفیت قابل قبول در صنعت خودرو ایران، حاکم شود.


منبع: https://charkhan.com/160315/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B1/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی