چیزی که بیش از همه یونیتی را از دیگر محصولات چانگان متمایز میکند، طراحی بیرونی چشمگیر و پرزرقوبرق آن است. در جلوی خودرو بیش از هر چیز جلوپنجره بدون قاب بزرگی جلبتوجه میکند که تقریباً کل دماغه را پوشانده است. یکی دیگر از ویژگیهای طراحی در این قسمت، چراغهای دوقسمتی شامل دیلایتها در بالا و چراغهای اصلی در پایین است که در قابی به رنگ مشکی پیانو استتار شدهاند. قدرت روشنایی این چراغها در شب عالی است درحالیکه در میانه ورودی هوای پایین سپر رادار سیستم کروز کنترل تطبیقی تعبیه شده است.
طراحان چانگان در داخل یونیتی هم از تمام رویههای طراحی روز مثل نمایشگر مرکزی و صفحه آمپر متصلبههم، غربیلک فرمان D شکل و کنترلهای لمسی سیستم تهویه استفاده کردهاند. همچنین چانگان سعی کرده به کابین این خودرو نسبت به سایر کراساوورهای رقیب سبک و فضای لوکسی ببخشد که این موضوع در کیفیت کلی متریال در مقایسه با دیگر محصولات چانگان احساس میشود. هرچند در کابین خودرو پلاستیکهای خشک هم دیده میشود اما در اکثر قسمتها از پلاستیک نرم و خوش لمس استفاده شده است. بهطورکلی، طراحی داخلی یونیتی بسیار زیبا است و نسبت به محصولات قبلی چانگان پیشرفت چشمگیری را نشان میدهد.
تجهیزات
پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ یونیتی از سری موتورهای نهنگ آبی چانگان است که از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، اینترکولر و زمانبندی متغیر سوپاپها بهره میبرد. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک متصل است تا نیروی خود را به چرخهای جلو بفرستد. در چین اما یک موتور قویتر 2 لیتری توربو با 230 اسب بخار قدرت و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم برای این خودرو ارائه میشود ولی این موتور فعلاً برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته نشده است.
یونیتی در بخش ایمنی خودروی کاملاً مجهزی است و بهصورت استاندارد از شش ایربگ، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی، دستیار شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایین رفان از شیبها، پایش باد تایرها، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار برخورد جلو و کروز کنترل تطبیقی بهره میبرد که در تیپهای بالاتر سیستمهای کمکرانندهٔ بیشتری مثل هشدار خروج از خط، هشدار عبور و مرور عقب، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و ترمز خودکار عقب هم به آنها اضافه میشود. به لطف این ویژگیها، یونیتی موفق به کسب پنج ستاره از موسسه C-NCAP شده است. بااینحال، هنوز بهطور قطعی مشخص نیست که این خودرو در کشورمان با چه سطح تجهیزاتی عرضه خواهد شد.
بهعنوانمثال، هنگام فشردن پدال گاز و پاسخگویی گیربکس تأخیر زیادی وجود دارد و به همین دلیل بیشتر شبیه گیربکسهای اتوماتیک معمولی احساس میشود. درنتیجه، این دوکلاچه که جزء سریعترین گیربکسهای این رده محسوب نمیشود، گاهی اوقات هنگام سبقتگیری برای پیدا کردن دنده مناسب دچار سردرگمی خواهد شد. همچنین انتخابگر این گیربکس نیز بسیار پیچیده بوده و از پدالهای تعویض دنده پشت فرمان هم بیبهره است. چانگان مصرف سوخت ترکیبی یونیتی را 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است ولی ما در طول آزمایش خود به عدد 8 لیتر در سیکل ترکیبی رسیدیم.
غربیلک فرمان خودرو در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و امکان تنظیم صندلی راننده بهصورت برقی در شش جهت وجود دارد. مقابل راننده، یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی LCD قرار گرفته است که از طریق حالتهای مختلف رانندگی شامل معمولی، اقتصادی و اسپرت، ترکیب نمایش و رنگهای آن قابل تنظیم خواهد بود. به این صفحه آمپر هم یک نمایشگر لمسی 10.8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی متصل شده است که از قابلیت دستور صوتی هم برخوردار است. این نمایشگر از لحاظ وضوح و نمایش تصویر دوربین 360 درجه بهصورت سهبعدی نمره خوبی میگیرد.
یک اسپویلر دوقسمتی مشکیرنگ V شکل که تا روی سقف پانوراما کشیده شده است، چهار سر اگزوز با طراحی جالب که واقعی هستند و مه شکن وسط سپر که به سبک خودروهای مسابقهای فرمول یک طراحی شده است هم به بخش عقبی خودرو نمای جذابی بخشیدهاند. ویژگی عجیب در این قسمت اما فقدان برفپاککن عقب در تیپهای پایینی است. همچنین با وجود دوربین 360 درجه، دیدن رو به عقب خودرو بسیار محدود است. چانگان یونیتی 4,515 میلیمتر طول، 1,870 میلیمتر عرض و 1,565 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,710 میلیمتر است.
ایمنی
بخش فنی یونیتی یکی از قسمتهایی بود که ما را بسیار شگفتزده کرد زیرا موتور 1.5 لیتری این خودرو از لحاظ عایق سروصدا، نرمی و پاسخگویی نسبت به دیگر رقبای این بخش متمایز است و با 180 اسب بخار قدرت، یکی از چابکترین و قویترین پیشرانههای این کلاس محسوب میشود. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیز از مشکلاتی که خودروهای چینی معمولاً داشتند یا دارند رنج نمیبرد. هرچند این گیربکس در سرعتهای پایین مثل هنگام پارک کردن برخی صداهای ناخوشایندی از خود بروز میدهد اما بهطورکلی خوب کار میکند. البته برتری گیربکس یونیتی نسبت به رقبا صرفاً از لحاظ نرمی و راندمان است زیرا این هفت سرعته دوکلاچه مشکلاتی هم دارد.
سایپا قصد دارد بهزودی کراساوور چانگان یونیتی (UNI-T) را در کشورمان عرضه کند و بنابراین حالا پشت فرمان این خودرو نشستهایم تا پیش از ورود به بازار ایران بیشتر با آن آشنا شویم. نسخه تولیدی این خودرو برای اولین بار در اوایل سال 2020 رونمایی و چند ماه بعد راهی بازار چین شد. این خودرو اولین عضو از سری محصولات یونی چانگان است و با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به بازار عرضه میشود.
طراحی بیرونی
پیشرانه و گیربکس
صندوق بار کوچک، شیفتر گیجکننده گیربکس، دید رو به عقب ضعیف، عملکرد تنبل گیربکس در برخی مواقع
مشخصات فنی
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 180 اسب بخار |
گشتاور | 300 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 6.3 لیتر ترکیبی |
طول | 4,515 میلیمتر |
عرض | 1,870 میلیمتر |
ارتفاع | 1,565 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,710 میلیمتر |
فاصله از زمین | 190 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 350 لیتر |
وزن | 1840 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
قیمت پایه | 16,650 دلار |