تست درایو و بررسی کامل چانگان یونی‌تی UNI-T، محصول جدید سایپا

چیزی که بیش از همه یونی‌تی را از دیگر محصولات چانگان متمایز می‌کند، طراحی بیرونی چشمگیر و پرزرق‌وبرق آن است. در جلوی خودرو بیش از هر چیز جلوپنجره بدون قاب بزرگی جلب‌توجه می‌کند که تقریباً کل دماغه را پوشانده است. یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی در این قسمت، چراغ‌های دوقسمتی شامل دی‌لایت‌ها در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین است که در قابی به رنگ مشکی پیانو استتار شده‌اند. قدرت روشنایی این چراغ‌ها در شب عالی است درحالی‌که در میانه ورودی هوای پایین سپر رادار سیستم کروز کنترل تطبیقی تعبیه شده است.

طراحان چانگان در داخل یونی‌تی هم از تمام رویه‌های طراحی روز مثل نمایشگر مرکزی و صفحه آمپر متصل‌به‌هم، غربیلک فرمان D شکل و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه استفاده کرده‌اند. همچنین چانگان سعی کرده به کابین این خودرو نسبت به سایر کراس‌اوورهای رقیب سبک و فضای لوکسی ببخشد که این موضوع در کیفیت کلی متریال در مقایسه با دیگر محصولات چانگان احساس می‌شود. هرچند در کابین خودرو پلاستیک‌های خشک هم دیده می‌شود اما در اکثر قسمت‌ها از پلاستیک نرم و خوش لمس استفاده شده است. به‌طورکلی، طراحی داخلی یونی‌تی بسیار زیبا است و نسبت به محصولات قبلی چانگان پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

تجهیزات

پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ یونی‌تی از سری موتورهای نهنگ آبی چانگان است که از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، اینترکولر و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک متصل است تا نیروی خود را به چرخ‌های جلو بفرستد. در چین اما یک موتور قوی‌تر 2 لیتری توربو با 230 اسب بخار قدرت و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم برای این خودرو ارائه می‌شود ولی این موتور فعلاً برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته نشده است.

یونی‌تی در بخش ایمنی خودروی کاملاً مجهزی است و به‌صورت استاندارد از شش ایربگ، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی، دستیار شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایین رفان از شیب‌ها، پایش باد تایرها، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار برخورد جلو و کروز کنترل تطبیقی بهره می‌برد که در تیپ‌های بالاتر سیستم‌های کمک‌رانندهٔ بیشتری مثل هشدار خروج از خط، هشدار عبور و مرور عقب، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و ترمز خودکار عقب هم به آن‌ها اضافه می‌شود. به لطف این ویژگی‌ها، یونی‌تی موفق به کسب پنج ستاره از موسسه C-NCAP شده است. بااین‌حال، هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که این خودرو در کشورمان با چه سطح تجهیزاتی عرضه خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال، هنگام فشردن پدال گاز و پاسخگویی گیربکس تأخیر زیادی وجود دارد و به همین دلیل بیشتر شبیه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی احساس می‌شود. درنتیجه، این دوکلاچه که جزء سریع‌ترین گیربکس‌های این رده محسوب نمی‌شود، گاهی اوقات هنگام سبقت‌گیری برای پیدا کردن دنده مناسب دچار سردرگمی خواهد شد. همچنین انتخاب‌گر این گیربکس نیز بسیار پیچیده بوده و از پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان هم بی‌بهره است. چانگان مصرف سوخت ترکیبی یونی‌تی را 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است ولی ما در طول آزمایش خود به عدد 8 لیتر در سیکل ترکیبی رسیدیم.

غربیلک فرمان خودرو در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و امکان تنظیم صندلی راننده به‌صورت برقی در شش جهت وجود دارد. مقابل راننده، یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی LCD قرار گرفته است که از طریق حالت‌های مختلف رانندگی شامل معمولی، اقتصادی و اسپرت، ترکیب نمایش و رنگ‌های آن قابل تنظیم خواهد بود. به این صفحه آمپر هم یک نمایشگر لمسی 10.8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی متصل شده است که از قابلیت دستور صوتی هم برخوردار است. این نمایشگر از لحاظ وضوح و نمایش تصویر دوربین 360 درجه به‌صورت سه‌بعدی نمره خوبی می‌گیرد.

یک اسپویلر دوقسمتی مشکی‌رنگ V شکل که تا روی سقف پانوراما کشیده شده است، چهار سر اگزوز با طراحی جالب که واقعی هستند و مه شکن وسط سپر که به سبک خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک طراحی شده است هم به بخش عقبی خودرو نمای جذابی بخشیده‌اند. ویژگی عجیب در این قسمت اما فقدان برف‌پاک‌کن عقب در تیپ‌های پایینی است. همچنین با وجود دوربین 360 درجه، دیدن رو به عقب خودرو بسیار محدود است. چانگان یونی‌تی 4,515 میلی‌متر طول، 1,870 میلی‌متر عرض و 1,565 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,710 میلی‌متر است.

ایمنی

بخش فنی یونی‌تی یکی از قسمت‌هایی بود که ما را بسیار شگفت‌زده کرد زیرا موتور 1.5 لیتری این خودرو از لحاظ عایق سروصدا، نرمی و پاسخگویی نسبت به دیگر رقبای این بخش متمایز است و با 180 اسب بخار قدرت، یکی از چابک‌ترین و قوی‌ترین پیشرانه‌های این کلاس محسوب می‌شود. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیز از مشکلاتی که خودروهای چینی معمولاً داشتند یا دارند رنج نمی‌برد. هرچند این گیربکس در سرعت‌های پایین مثل هنگام پارک کردن برخی صداهای ناخوشایندی از خود بروز می‌دهد اما به‌طورکلی خوب کار می‌کند. البته برتری گیربکس یونی‌تی نسبت به رقبا صرفاً از لحاظ نرمی و راندمان است زیرا این هفت سرعته دوکلاچه مشکلاتی هم دارد.

سایپا قصد دارد به‌زودی کراس‌اوور چانگان یونی‌تی (UNI-T) را در کشورمان عرضه کند و بنابراین حالا پشت فرمان این خودرو نشسته‌ایم تا پیش از ورود به بازار ایران بیشتر با آن آشنا شویم. نسخه تولیدی این خودرو برای اولین بار در اوایل سال 2020 رونمایی و چند ماه بعد راهی بازار چین شد. این خودرو اولین عضو از سری محصولات یونی چانگان است و با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شود.

طراحی بیرونی

پیشرانه و گیربکس

صندوق بار کوچک، شیفتر گیج‌کننده گیربکس، دید رو به عقب ضعیف، عملکرد تنبل گیربکس در برخی مواقع

مشخصات فنی

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 180 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 6.3 لیتر ترکیبی
طول 4,515 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر
ارتفاع 1,565 میلی‌متر
فاصله محوری 2,710 میلی‌متر
فاصله از زمین 190 میلی‌متر
حجم صندوق بار 350 لیتر
وزن 1840 کیلوگرم
ظرفیت باک 55 لیتر
قیمت پایه 16,650 دلار


منبع: https://charkhan.com/134081/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%86%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-uni/

چانگان یونی‌تی به‌صورت استاندارد از تجهیزات زیادی بهره می‌برد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده و چهار جهته صندلی سرنشین جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، حالت‌های رانندگی معمولی، اقتصادی و اسپرت، نمایشگر لمسی 10.8 اینچی، سیستم صوتی با شش بلندگو، تودوزی چرمی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه HD، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و سنسور نور اشاره کرد. علاوه بر این، در تیپ‌های بالاتر سنسور باران، برف‌پاک‌کن عقب، کنترل تهویه دو منطقه‌ای و شارژر بی‌سیم گوشی هم ارائه می‌شود. بااین‌حال، سیستم دستیار صوتی خودرو که با گفتن عبارت «هی چانگان» فعال می‌شود اصلاً عملکرد خوبی ندارد و متوجه بسیاری از فرامین نمی‌شود.

بااین‌حال، در سرعت‌های پایین فرمان برقی خودرو مثل دیگر نمونه‌های این کلاس حسی مصنوعی دارد و بسیار سبک است. البته امکان تنظیم فرمان در سه حالت مختلف وجود دارد اما تغییر قابل احساسی بین آن‌ها وجود ندارد. روی جاده اما یونی‌تی برای یک خودروی خانوادگی رفتار بسیار خوبی دارد و چابک‌تر از دیگر رقبای این کلاس عمل می‌کند. در سرعت‌های بالا خودرو پایدار است و در تغییر جهت‌های ناگهانی هم واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد. تنها چیزی که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها می‌توانست بهتر باشد، عایق سروصدای باد است زیرا در سرعت‌های بیش از 110 کیلومتر بر ساعت سروصدای نسبتاً زیادی در داخل کابین شنیده می‌شود.

کیفیت بالای ساخت و متریال، سواری راحت، رفتار پویا، طراحی جذاب، تجهیزات ایمنی و رفاهی فراوان، کابین جادار

نقاط ضعف

قیمت و جمع‌بندی

شاسی یونی‌تی تعادل مناسبی بین پویایی و راحتی برقرار کرده است و با وجود رینگ‌های 20 اینچی، به لطف تعلیق نرم، در رانندگی‌های شهری سواری راحتی دارد. علاوه بر این، پیشرانه نیز از لحاظ کشش و چابکی عالی عمل می‌کند. در سرعت حدود 70 کیلومتر بر ساعت، گیربکس دور این پیشرانه را پایین نگه می‌دارد به‌گونه‌ای در حالت‌های رانندگی معمولی و اقتصادی دور موتور روی 1,700 rpm است که این عدد در حالت اسپرت به 2 هزار rpm می‌رسد. عایق سروصدا هم خوب است و صدای موتور فقط زمانی شنیده می‌شود که گاز را بیشتر فشار دهیم و دور موتور از 5 هزار rpm فراتر برود.

صندلی‌های عقب یونی‌تی فضای نسبتاً سخاوتمندانه‌ای را برای بزرگ‌سالان ارائه می‌کنند و صرفاً کسانی که قدی بلندتر از 1.85 متر دارند در قسمت فضای سر احساس تنگی خواهند داشت. البته در اینجا صندلی‌ها به شکل خلبانی مانند طراحی شده‌اند تا مشابه صندلی‌های جلو باشند و به همین دلیل، صندلی وسط عقب کوچک بوده و فقط برای مسافت‌های کوتاه مناسب خواهد بود. صندوق بار خودرو هم با ظرفیت تنها 350 لیتر، چندان بزرگ نیست و هرچند با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1195 لیتر افزایش میابد اما ارتفاع بسیار بلند کف صندوق قرار دادن اجسام سنگین را دشوار می‌کند. بااین‌حال، یونی‌تی از آپشن کاربردی درب صندوق برقی با سنسور پایی بهره می‌برد.

در پروفیل جانبی خودرو، رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی جلب‌توجه می‌کنند که بسیار جذاب هستند اما به‌راحتی سواری هم لطمه‌ای وارد نمی‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب یونی‌تی در این قسمت دستگیره درها هستند که در جلو از نوع برقی هم‌سطح بدنه بوده و در عقب در قسمت ستون C پنهان شده است. خود ستون C هم با رنگ مشکی نمای سقف شناور را ایجاد کرده است.

طراحی داخل

به‌طورکلی، یونی‌تی از لحاظ تجهیزات و کیفیت پیشرفت آشکاری را نسبت به دیگر شاسی‌بلندهای چینی و همین‌طور محصولات قبلی چانگان نشان می‌دهد؛ بنابراین، این کراس‌اوور چینی با توجه به شرایط بازار ایران، اگر با قیمت معقولی عرضه شود می‌تواند نظرات زیادی را به خود جلب کند. قیمت این خودرو در کشورمان هنوز مشخص نیست اما قیمت یونی‌تی در چین از 115,900 یوآن معادل 16,650 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به 149,900 یوآن معادل 21,530 دلار می‌رسد. این یعنی در بازار ایران می‌توان قیمتی در حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان را برای این کراس‌اوور چانگان پیش‌بینی کرد که آن را در برابر اصلی‌ترین رقیب خود یعنی فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 قرار می‌دهد.

نقاط قوت

رانندگی

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی