فی‌بازار (قسمت‌دوم)؛ کاهش قیمت شدید خودروهای داخلی در بازار!

اما او در خصوص شرایط و قیمت خودروهای لوکس نیز به خبرنگار چرخان گفت: پورشه ماکان مدل 2018 با کارکرد 4 هزار در بازار قیمتی بین 12700 تا 13 میلیارد تومان معامله شده و آنچنان تغییری در قیمت آن وجود ندارد. حتی برخی خودروها مثل بنز e200 صفر یا BMW 730 همچنان با قیمتهای بالا معامله می شوند. البته این فعال بازار خودرو میگوید که خریداران برای این محصولات قیمتهای کمتری را پیشنهاد می دهند؛ اما چون مالکین این محصولات را با قیمت بالاتری خریده اند، حاضر به کاهش قیمت نبوده و به ضرر راضی نیستند.

نظر شما چیست؟ در این ایام فروشنده اید یا خریدار؟

جالب است بدانید که این کاهش قیمت برای خودروهای در حال فاکتور شدن نیز اتفاق افتاده است و به طور مثال قیمت پژو 207 اتوماتیک در قیاس با روزهای گذاشته تا 100 میلیون تومان ارزانتر شده است.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

اما پژو پارس، محصول خوش خرید و فروش و البته پر سود ایران خودرو برای دلالان که تا چند روز پیش قیمتی نزدیک به 318 میلیون داشت، این روزها با کاهش 18 میلیونی به عدد 300 میلیون رسیده است که البته خریدار چندانی نیز برای آن وجود ندارد.

با گشت و گذاری در بازار، متوجه شدیم که کاهش قیمت محصولات به قدری محسوس است که خریداران خودرو برای هرگونه معامله ای دست نگه داشته اند.

دنا پلاس توربو شارژ
 

دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی بازار، که تا چند روز گذشته با قیمتی در حدود 512 میلیون تومان خرید و فروش میشد؛ این روزها با کاهشی محسوس به قیمت 503 میلیون تومان رسیده است.

این ریزش قیمتها که از خودروی کوییک در بازار آزاد شروع شده است، این روزها به پژو پارس و دیگر محصولات داخلی نیز سرایت کرده است.

در خصوص خودروهای دست دوم هم لازم به ذکر است که کاسبان خودروهای دست دوم و کارکرده ایرانی نیز، برای خرید خودرو دست نگه داشته اند. به طور مثال پژو 206 تیپ 5 مدل 93 که قیمتی برابر 220 میلیون دارد، با پیشنهاد مالک به دلیل نیاز به پول، به قیمت 200 میلیون تومان نیز حاضر به فروش بوده که کاسب به دلیل نامشخص بودن بازار حاضر به خرید به قیمت 150 میلیون تومان نیز نبوده است.

 

حال باید دید که این کاهش قیمت ها در بازار آزاد تا چه زمانی ادامه دارد. بدیهی است که با امضای مجدد برجام، شوک قیمتی جالب توجهی به بازار وارد خواهد شد و به جز کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، پس از آزاد سازی واردات، هرچند به صورت محدود، باید منتظر کاهش قیمت خودروهای واراتی و خارجی بازار باشیم.

وضعیت خودروهای وارداتی و خارجی

همچنین در پایان او معتقد است که با کاهش قیمت خرید و فروش راحتتر خواهد شد؛ اما در بازار ماشین سالم و تمیز خارجی بسیار کم بوده و بازار خودرو رو به فرسودگی رفته است. مثلا تویوتا مدل های راو4، لندکروز یا میتسوبیشی همه با کارکردهای بالا وجحود داشته و دست به دست میچرخد. خب این خودروها به مرور زمان تصادف کرده؛ آسیب میبیند و تعداد آنها کمتر می شود و طبیعتا وقتی وارداتی وجود ندارد؛ قیمت آنها نه تنها کمتر نشده که حتی بیشتر نیز می شود.

اما در خصوص بازار واردات با آقای پویا ذاکر، یکی از فعالان خیابان عباس آباد تهران به گفت و گو نشستیم.

 

وی در خصوص شرایط بازار می گوید: بازار خرید و فروش و قیمت خودروها به شدت ریزشی است. هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد که مهمترین دلیل آن اعلام شرایط جدید برای واردات خودرو است.

در قسمت اول #فی‌بازار، به موضوع کاهش عجیب و غریب دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی پرداختیم. محصولاتی که با قیمت خوبی توسط کارخانه عرضه شده ولی با حاشیه سود بالایی در بازار آزاد به فروش می رسید. اما مذاکرات برجامی و کاهش نرخ دلار و شایعات در بازار خودرو اینروزها بیش از پیش باعث کاهش قیمت خودروها در بازار شده است.

وی میگوید: خیلی از وارد کنندگان و فعالان حرفه ای بازار که پیش از این نیز سابقه واردکردن خودرو به بازار را داشته اند، هم اکنون اقدام به ثبت سفارش و رزرو خودروهای ارزان قیمت در بازه قیمتی 8 تا 11 هزار دلار در دبی کرده اند. خودروهایی که اکونومی بوده و آپشن خاصی نداشته ولی خریدار آن در بازار کشور ایران خصوصا تهران به راحتی وجود دارد.

 


منبع: https://charkhan.com/127475/%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA%D8%AF%D9%88%D9%85%D8%9B-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88/

تارا اتوماتیک به عنوان گران‌ترین محصول ایران خودرو در بازار آزاد، از 593 میلیون تومان به 580 میلیون تومان رسیده است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی